به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از یزد، گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه شش کشور پیرامون ارتقای سطح کیفی آموزشها روز گذشته به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد.
تنها ۱۳ درصد از دانشجویان از خدمات دولتی بهرهمند هستند
مجتبی شریعتی نیاسر، معاون وزير علوم نیز در این مراسم گفت: یکی از بحث های مهم ما در بخش دانشگاه ها در خصوص تدوین سند آمایش آموزش عالی بود که در شهریورماه این عمل انجام شد و الان نیز اموزش عالی در انتظار تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی افزود: ما در این سند به دنبال رفع چالش های آموزش عالی هستیم که در آن نیز یکی از ارتباط های معنادار در خصوص تحصیل و اشتغال دانشجویان است که در این سند نیز برنامه ریزی شده است که دانشگاه ها به عنوان یکی از وظایف خود ماموریت گرا باشند و بر اساس رتبه بندی ها فعالیت کنند.
شریعتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از نیمی از 140 مرکز آموزش عالی موجود در کشور با استانداردهای موجود فاصله دارند ما در این طرح در تلاشیم تا با ساماندهی آنها در راستای ارتقای آنها گام برداریم.
وی افزود: ما در برنامه های خود تلاش داریم تا در راستای ارتقای کیفیت مراکز گام های اساسی برداریم؛ زیرا رشد بی رویه کمی انها باعث ایجاد مشکلاتی برای ما شده است.
معاون وزير علوم ادامه داد: الان نزدیک به 13 درصد از جمعیت دانشجویی چهار ميليون و 800 هزار نفري كشور از خدمات دانشگاههاي دولتي بهره ميگيرند مابقي هزينههاي شخصي مشغول به تحصيل هستند.
شریعتی خاطرنشان کرد: ما در کشور به صورت دولتی، غیر دولتی، آزاد و وابسته به نهادها و دستگاههای کشور دانشجو می پذیریم و پرورش دانشجو را داریم؛ اما در طرح آمایش هدف ما یکپارچه سازی است.
وی ادامه داد: با توجه به این که امروز دانشگاه ها در تلاشند تا در تمامی رشته ها ورود پیدا کرده و دانشجو بپذیرند؛ اما ما در طرح آمایش بر خلاف این عمل کرده و ماموریت گرا بودن دانشگاه ها را در دستور کار خود قرار داده ایم.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: امروز ما سالانه حدود 750 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که اکثر آنها در فضای مربوط به تخصص خود قرار نمی گیرند که در این بخش نیز ما با ایجاد ارتباط بین مراکز اموزش عالی و بازار کار این ارتباط را بیشتر کرده و به تخصص اهمیت می دهیم.
شریعتی گفت: ما در دستور کار خود تفویض اختیار را قرار داده ایم و معتقدیم که دانشگاه ها باید بتوانند به صورت مقتدراه عمل کنند و هیچ لزومی ندارد که دستگاه آموزش عالی بخواهد به صورت جزئی وارد شده و دخالت کند.
وی در ادامه همچنین با اشاره به پردیس های دانشگاهی ادامه داد: ارتقای کیفیت پردیس ها در دستور کار ما قرار دارد تا برخلاف گذشته از ایجاد بنگاه اقتصادی جلوگیری کرده و با جلب اساتید خارجی بتوانیم دانشجویان را برای ادامه تحصیل به خارج آماده کنیم.
معاون وزير علوم در پايان از تصميم وزارتخانه براي جمعآوري پردیسها خبر داد و افزود: در اين رابطه طرحی در دست تدوین است که امیدواریم تا پایان سال جاري نهایی شود و بر اساس آن دانشگاهها خواهد توانست مازاد بر ظرفیتشان از طریق پرداخت هزینه شهریه، دانشجو بگیرند.
منطقه شش دانشگاه های کشور، ظرفیت مناسب در راستای قطب علمی است
یوسف شاقول، دبیر شورای معاونان دانشگاههای منطقه شش در این نشست گفت: دانشگاه های منطقه شش کشور شامل یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری است که این منطقه می تواند ظرفیت مناسبی برای آموزش عالی کشور باشد.
وی افزود: با توجه به این که ما در این منطقه ظرفیت های مختلفی از جمله تنوع اساتید، دانشجویان، رشته های تحصیلی متفاوتی داریم می توانیم به قطبی برای پذیرش دانشجویان خارجی تبدیل شویم و از سطوح مختلف داخلی و خارجی جذب دانشجو داشته باشیم.
دبیر شورای معاونان دانشگاههای منطقه شش تصریح کرد: یکی از بحث های امروز در آموزش عالی در خصوص طرح آمایش است که این می تواند نقطه قوتی برای ما باشد؛ زیرا در این طرح جایگاه حقوقی شورای مناطق مختلف مشخص شده است.
شاقول تصریح کرد: در طرح آمایش مراکز آموزش عالی سطح بندی دانشگاه ها و ماموریت گرایی از جمله اهداف است که سطحبندی به دو صورت مطرح است که در قالب شرایط جغرافیایی چهار سطح بینالمللی، منطقهای، ملی و محلی تعریف شده است و در بخش ماموریت گرایی نیز هدف ارتباط بیشتر بخش تولید و دانشگاه ها است.
کیفی سازی، مهمترین هدف در سند جامع دانشگاه یزد است
اولیا، رئیس دانشگاه یزد در این مراسم گفت: دانشگاهی یزد به عنوان یکی از دانشگاه های مادر استان یزد رشد کیفی را در دستور کار خود قرار داده است و الان نیز رشد کمی و افزایش پذیرش دانشجو نداشته است.
وی افزود: دانشگاه یزد با پیگیری های شهید محراب به عنوان اولین دانشگاه جامع کشور بعد از انقلاب اسلامی با پذیرش 38 دانشجو آغاز به کار کرده است و الان نیز بیش از 14 هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف را مورد پذیرش خود قرار داده است.
رئیس دانشگاه یزد تصریح کرد: در زمینه آموزشی نیز ما بیش از 12 دانشکده مستقل داریم که با حضور بیش از 400 عضو هیات علمی در حال فعالیت هستند و در مقطع دکتری در 44 رشته گرایش دارد و در مقطع کارشناسی ارشد 98 رشته همچنین با 65 رشته در مقطع کارشناسی اقدام به جذب دانشجو کرده است.
اولیا بیان کرد: ما در زمینه کیفی سازی دانشگاه یزد برنامه های مختلفی از جمله حذف دوره شبانه داشته ایم که این امر نیز در برنامه ریزی ما مهم است.
وی ادامه داد: ما در دانشگاه یزد تدوین طرح جامع را در دستور کار خود قرار داده ایم که تا سال 99 برای رشد کیفی دانشگاه برنامه های مختلفی را در حوزه های متفاوت دانشگاه داریم که از جمله آنها ایجاد شاخص ها برای تولیدات علمی و پژوهشی، توجه به توسعه استان، محور گردشگری، معماری، سامانههای هوشمند، کاشیسازی، سرامیک، منابع آبی، انرژی خورشیدی، پوشاک است.
رئیس دانشگاه یزد همچنین با اشاره به جذب دانشجوی خارجی در سند جامع گفت: ما در این راستا با کشورهای مختلفی رایزنی کرده ایم که هلند و فرانسه از جمله این دانشگاه ها هستند که در آینده نزدیک نیز به نتایج خوبی خواهیم رسید.