به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با توجه به نزدیکی به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل اقدام به بازخوانی نظرات امام و رهبری برای انتخاب فرد اصلح و تشکیل مجلسی کارآمد در تراز انقلاب اسلامی کرده است که این نظرات در چند شماره منتشر خواهد شد.
رجوع به اندیشههای امام و رهبری در خصوص تشکیل مجلس و چگونگی رأی دادن در انتخاب فردی اصلح و تشکیل مجلسی کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی بسیار کمک کننده خواهد بود، لذا اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل با بازخوانی نظرات امام و رهبری در این خصوص به رسیدن به گزینه اصلح یاری گر قشر دانشجو و مردم فهیم جامعه خواهد بود.
من انتظار دارم که وحدت کلمه خود را حفظ و در انتخاب وکلای خود رضای حق را بر رضای خود مقدم دارید. من متواضعانه از شما میخواهم که حتی الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاصی اسلامی، متعهد، غیر منحرف از صراط مستقیم الهی را در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهدباشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند.
لکن من از همه قشرها، از همه ملت میخواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصا در انتخابات حفظکنند. و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویند و کارشکنی بکنند. البته دعوت به انتخاب اشخاص مانع ندارد، لکن توجه داشته باشند که همان طور که در انتخاب رئیس جمهور، به آن سلامت و به آن آرامش و به آن خوبی گذشت – که نمونه بود در ایران – من امید آن دارم که در این انتخابات هم به همان طوربگذرد. و همه با هم برادروار در یک مقصد باشیم. در یک مقصد باشید. و خداوند راشاهد بدانید، و ناظر بدانید، و نهضت را لکه دار نکنید. دشمنها درصددند که خرده گیری کنند. و من امیدوارم که خداوند همه شما را تایید کند (۱)
من امیدوارم که این مرحله را هم به شایستگی و به طوری که دلخواه همه ملت ماست، ودلخواه ماست عمل بکنند. و وکیلهایی که آراسته هستند به اخلاق خوب، متعهد هستند به اسلام، وفادار هستند به کشور خودشان، خدمتگزار هستند به شما و به کشور، آن اشخاص را انتخاب کنند و در مجلس بفرستند، که ان شاءالله این قدم آخر هم با شایستگی برداشته بشود، و ایران ان شاءالله سروسامان پیدا بکند، و از آن فشارها و اختناقها که خارج شده است تا آخر خارج باشد. (۲)
امید است ملت مبارز متعهد به مطالعه دقیق در سوابق اشخاص و گروهها، آرای خودرا به اشخاصی دهند که به اسلام عزیز و قانون اساسی وفادار باشند، و از تمایلات چپ وراست، مبرا باشند، و به حسن سابقه و تعهد به قوانین اسلام و خیرخواهی امت معروف وموصوف باشند.
باید ملت شریف بدانند که انحراف از این امر مهم اسلامی، خیانت به اسلام و کشوراست و موجب مسئولیت عظیم است. از خداوند تعالی خواهانم که پشت و پناه شما ملت عزیز باشد و در موارد لغزش، دستگیر همگان باشد. (۳)
باید ما با اسم گول نخوریم، بینیم چه میکند، ببینیم سابقه این چیست، ببینیم کتابهایی که اینها مینویسند محتوایش چیست، ببینیم تبلیغاتی که اینها میکنند چه تبلیغ میکنند. مجرد اینکه بگوید من مسلمم که فایده ندارد با ادعا. الان همه میگویند ما مسلمیم، همه میگویند ما انقلابیایم، کسی نیست که بگوید من انقلابی نیستم، هر که میگوید من انقلاب را درست کردهام. این ملت بیچاره، این ملت بزرگ ما، این ملتی که با دست خالی رفت توی میدانها و توی خیابانها و مشتش را پر کرد و مخالفت کرد با رژیم سابق و با همه ابرقدرتها و مطلب را به اینجا رساند، حالا من آمدهام، مینشینم میگویم من رهبر شما [هستم]. تو غلط میکنی که هستی. یا آن میگوید که نه، ما این کار را کردیم. آخر کجااین کار را کردید؟ اگر یک دزدی را یک جایی کشتند، از طایفه شما بود، آن وقت شمامی شوید انقلابی؟!
باید ببینید چکارهاند این جمعیتهایی که افتادهاند توی این مملکت و دارند خرابکاری میکنند و مع الاسف، بعض اشخاص هم که متوجه این مسائل نیستند، یکوقت آدم میبیند که طرفداری از اینها کردند یا یک چیزی گفتند، آنها از آن استفاده طرفداری کردند. اینها گول میزنند، همه را گول میزنند. اینها میخواستند من را گول بزنند. من نجف بودم، اینها آمده بودند که من را گول بزنند. بیست و چند روز – بعضیها میگفتند۲۴ روز من حالا عددش را نمیدانم – بعضی از این آقایانی که ادعای اسلامی میکنند، آمدند در نجف، [یکی]شان بیست و چند روز آمد در یک جایی، من فرصت دادم به اوحرفهایش را بزند. آن به خیال خودش که حالا من را میخواهد اغفال کند. مع الاسف، ازایران هم بعضی از آقایان که تحت تاثیر آنها واقع شده بودند – خداوند رحمتشان کند آنهاهم اغفال کرده بودند آنها را – آنها هم به من کاغذ سفارش نوشته بودند. بعضی از آقایان محترم، بعضی از علما، آنها هم به من کاغذ نوشته بودند که اینها انهم فتیه. من گوش کردم به حرفهای اینها که ببینم اینها چه میگویند. تمام حرفهایشان هم ازقرآن بود و از نهج البلاغه، تمام حرفها. اینکه آمد بیست و چند روز آنجا و تمامش از نهج البلاغه و تمامش از قرآن صحبت میکرد، من در ذهنم آمد که نه، این آقا هم همان است! والا خوب، تو اعتقاد به خدا واعتقاد به چیزهایی که داری، چرا میآیی پیش من؟ من که نه خدا هستم، نه پیغمبر، نه امام، من یک طلبهام در نجف.
این آمده بود که من را بازی بدهد؛ من همراهی کنم باآنها. من هیچ راجع به اینها حرف نزدم، همهاش را گوش کردم. فقط یک کلمه را که گفت «ما میخواهیم قیام مسلحانه بکنیم «، گفتم: نه، شما نمیتوانید قیام مسلحانه بکنید. بیخودخودتان را به باد ندهید.
از هم اکنون هم باید مطمئن باشیم رسانههای استکباری از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخنها خواهند گفت؛ و باتحلیلهای موذیانه و القائات توام با تهدید و ارعاب تلاش خواهند نمود ذهنها را به مسائل دیگر معطوف نمایند. غافل از آنکه امت اسلامی ایران سالهاست نشان دادهاند که از این هیاهوها نمیترسند، و مقاوم و استوار در مقابل تمام ابرقدرتها و قدرتها میایستند؛ و به یاری خداوند متعال، ملت شریف ایران با حضور گسترده خود انتخابات را در موعدمقرر و با قدرت و قاطعیت برگزار میکنند؛ و مطمئنا در زیر موشک و بمب هم اگر قراربگیرند، به پای صندوقها میروند و به تکلیف شرعی و الهی خود عمل خواهند نمود. (۴)
و اینجانب تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت میکنم. و ان شاءالله دنیا خواهد دیدکه مردم عزیز ایران چگونه حماسه حضور گذشته خویش را در سراسر میهن اسلامی تکرار خواهند کرد.
مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دستهای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. جامعه اسلامی ایران، که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن وحاکمیت قوانین خدا را پذیرفتهاند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار ماندهاند، مسلم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند. البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است. و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت مینمایند. و افراد وگروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه خود میتوانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند.
در هر حال، مردم با بصیرت و درایت و تحقیق کاندیداها را شناسایی کرده، و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینی – سیاسی نامزدهای انتخاباتی توجه نمایند. مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشندو در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند، و طعم تلخ فقر را چشیده باشند، و در قول وعمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف، و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی -صلی الله علیه و آله وسلم – باشند. و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بیدرد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان، و در یک کلمه، اسلام امریکایی هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایند. و از آنجا که مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است، در شرایط کنونی نباید کسی انتظار داشته باشد که حتما نمایندگان باید از گروه و صنف خاصی باشند. بایدتوجه داشت که هنوز خیلی از مسائل وجود دارد که به نفع محرومین باید حل و فصل شود. و تمیز بین کسانی که در تفکر خود خدمت به اسلام و محرومان را اصل قراردادهاند، با دیگران کار مشکلی نیست. (۵)
اسلام همیشه گرفتار یک همچو مردمی بوده است که با اسم «اسلام «، میخواستنداسلام را بکوبند. مگر محمدرضا قرآن طبع نمیکرد؟ مگر سالی یک دفعه نمیرفت به مشهد؟ مگر دائما صحبت از عدالت اسلامی و عدالت چه نمیکرد؟ مگر نمیگفت حضرت عباس مرا در یک قضیهای نجات داد؟ میگفت اینها را. اینها یکی از قدرتهای [آنهاست]. واقعا قدرت است. قدرتهای بزرگی که دارند این است که همچو با جدی، بدون اینکه هیچ پرده حیایی در کار باشد، جدا میگویند که این کار را خدا کرده است این کار را. دنبال خدا هستیم. ما هم دنبال چه هستیم که شاید شماها هم اگر یک وقتی ببینید، باورتان بیاید.
خیلیها باورشان آمده بود: خوب، یک شاهی است که دارد میگوید» قرآن» و دارد میگوید «اسلام» و دارد میگوید چه. خوب، چه کارش دارید؟ ما مدتی باید زحمت این را بکشیم که آنچهره دوم این را به مردم بفهمانیم. این یک چهره است، یک چهره با اسم قرآن و اسم خدا و اسم نهج البلاغه و اسم اینها بیاید توی میدان [که] خطرناک است. ما اگر بتوانیم آنچهره دوم این جمعیتها را، آنچهره دوم امثال محمدرضا را به مردم معرفی کنیم، آن وقت ما پیروز میشویم و این در قضیه محمدرضاشد؛ چهره دومش را به قاعده نشان داد.
اینها با خود قرآن، با خود نهج البلاغه میخواهند ما را از بین ببرند و قرآن ونهج البلاغه را از بین ببرند. همان قضیه زمان حضرت امیر و قرآن را سرنیزه کردن که این قرآن حکم ما باشد. حضرت امیر مظلوم بود واقعا. هر چه به این بدبختها گفت: اینهاحیله دارند میکنند، بگذارید [بجنگند،] گذشت مطلب. [گفتند:] الان آن مرکز رامی گیرند. جمع شدند دورش، شمشیر کشیدند، گفتند: میکشیمت اگر نگویی برگردند، قرآن اینطور نوشته. مجبور شد حضرت امیر که امر کند که لشکری که الان فتح میکردند، یک ساعت دیگر اگر مانده بود فتح میکردند، برگردند. برگشتند و شکست همان شد که خوردند و بعد از اینکه آن مسائل واقع شد. همین عدهای که آنجا شمشیر کشیده بودند، باز شمشیر کشیدند برضد حضرت امیر: باید ما ببینیم که عمل اینها چی هست، آنها درپیشانیشان هم آثار سجده بود؛ ابن ملجم در پیشانیاش آثار سجده بود، ببینیم چه کرد؟ با این آثار سجده چه آمده بکند؟
ما در هر قصهای که واقع میشویم، میبینیم که روحانیت هدف است. محمدرضا هم در نطقهایی که کرده بود و میکرد، اینها را ارتجاع [مینامید، میگفت:] «اینها عمال ارتجاعند.» حتی اینها میگفتند: «اینها عمال انگلیسها هستند.» این را من خودم با گوشم، در یک اتومبیلی که در تهران یک وقت نشسته بودم، دیدم که آن یکی به آن میگوید- ما سه نفر بودیم که معمم بودیم – گفت من مدتهاست این، این هیکلها را ندیدهام. اینهارا انگلیسها درست کردند در نجف و قم برای اینکه ملت ما را چه بکنند. ما در آن دوره عمال انگلیس بودیم و ارتجاعی! الان هم ما ارتجاعی هستیم! الان هم روحانیین ماارتجاعیاند! روشنفکرها آنهایند! (۶)
من امیدوارم که مجلس یک مجلس بسیار خوبی باشد، و مجلسی باشد که باآزادی، همه ملت شرکت کنند و اعتنا به اینکه به ما بعدها خواهند گفت چه، نکنند. برای اینکه آنهایی که با ما دشمناند، امروز در فعالیت هستند که این مجلس را لوث کنند. درخارج و داخل فعالیت هست و شما باید آن فعالیتها را با حضور خودتان، با اجتماع خودتان، با رفتن خودتان بر سر صندوقهای انتخابات، آنها را همه را خنثی کنید. و مجلس اگر باشد، ان شاءالله مجلس خوب باشد. با داشتن علما و قانوندانهای، حقوقدانهای نگهبان، شورای نگهبان، ما آرام هست دلمان، برای اینکه در مجلس ان شاءالله مسائلی برخلاف اسلام و بر خلاف مصالح مسلمین نخواهد گذشت، و اگر اشتباهی در مجلس واقع بشود، شورای محترم نگهبان که در این دوره باکمال قدرت و استقلال عمل کرد، دردورههای دیگر هم همین طور باشد، و این ملت را و این دولت را و این کشور را به پیش ببرد. (۷)
پس، یکی از وظایف مهم شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور، حضور در حوزههای انتخابیه، و رای دادن به نمایندگان صالح کاردان و مطلع براوضاع سیاسی جهان و سایر چیزهایی که کشور به آنها احتیاج دارد میباشد؛ چه ازروحانیون باشند، چه نباشند. و مجلس چنانچه محتاج به علما و روحانیون مطلع از احکام شرعی و سیاسی اسلام است، محتاج به متخصصین رشتههای مختلفی است که کشوراحتیاج به آنها دارد و لازم است کسانی که کاندیداهایی به ملت معرفی میکنند در نظر داشته باشند که از مطلعین هر رشته تخصصی چند نفری در بین کاندیداهای آنها باشد. و اگر کسی یا کسانی را در غیر گروه یا صنف خود یافتند که از افراد گروهشان لایقتر است او را کاندیدا کنند.
مسئله انتخابات یک امتحان الهی است که گروه گرایان را از ضوابط گرایان ممتاز میکند، و مومنین و متعهدین را از مدعیان جدا مینماید. و کسانی که خود را کاندیدا میکنند، یا کاندیدا گروههایی هستند، اگر خود را صالح برای وکالت در یک چنین مجلسی نمیدانند و وجود آنها دراین مکان نفعی برای کشورشان ندارد، خدای متعال را در نظر بگیرند و رضای او را بررضای خود مقدم دارند، و چنین خلاف ناشایستهای را مرتکب نشوند. و حضرات روحانیون، از ائمه جمعه و جماعات یا سایر آقایان محترم، توجه کنند که شهرهای خودرا از خدمتگزاران به ملت و بندگان صالح خدا خالی نکنند، که خدمت به مردم و رفع حاجات آنان و تربیت علمی و اخلاقی بندگان خدا، که شغل شریف روحانیت است، برهر چیز مقدم است؛ مگر آنکه بدانند وجود آنها در مجلس برای خدمت به اسلام مفیدتر است. میزان در نظر همه ارزش خدمت باشد، نه خدای نخواسته تحصیل مقام. و شمامی دانید در جمهوری اسلامی مقاماتی که در رژیمهای دیگر مطرح است، و برای تحصیل آن دست به همه نوع فعالیت مشروع یا غیر مشروع میزنند، مطرح نیست. واساسا این مقامات ارزشی ندارد، مگر آنکه خدمت به خدا و خلق خدا باشد. شماها تابع آن بزرگ مرد تاریخ، صلوات الله علیه، هستید که درباره حکومت آن کلام را فرمود.
و اما مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند؛ و احدی حق تحمیل خود یا کاندیداهای گروه یا گروهها را ندارد. هیچ مقامی و حزبی و گروهی وشخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند، یا خدای نخواسته افشاگری نمایند؛ گرچه همه حق تبلیغات صحیح برای خود یا کاندیداهای خود یا دیگران را دارند، و هیچ کس نمیتواند جلوگیری از این حق نماید. و البته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد. و احدی شرعا نمیتواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رای بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتندولی رای دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزدخداوند مسئولیت دارد.
اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادندو از این تایید برای رای دهنده اطمینان حاصل شد، میتواند به آنها رای دهد. و بالجمله، حکومت حکومت اسلام و مردم است؛ و مجلس از مردم است، و رای نیزاز آن مردم است؛ و احدی تحت فرمان مقام یا مقاماتی نیست. لازم به تذکر است که اهالی محترم هر حوزه انتخابیه فرد یا افرادی را کاندیدا نموده، و برای آنان فعالیت صحیح قانونی و شرعی انتخاباتی نمایند. و برای هرچه بهتر و پرشورتر شدن انتخابات هیچ حوزهای برای حوزه دیگر کاندیدا تعیین ننماید. و همچنین صلاحیت و عدم صلاحیت شخص و یا اشخاص کاندیدا را تایید و تصدیق ننماید.
دخالت در انتخابات هر حوزه به عهده خود آن حوزه میباشد. و بهتر است که نمایندگان تمامی اقشار حوزه هابرای تعیین فرد یا افراد مورد نظرشان تبادل نظر نمایند. با تمام این اوصاف، تمامی افراددر صورت دارا بودن شرایط لازم، در تعیین کاندیدا و یا کاندیدا شدن آزاد و مختارند. (۸)
منابع:
۱-بیانات امام خمینی؛ ۲۳/۱۲/۵۸
۲-همان؛ ۱۲/۱۲/۵۸
۳-همان؛ ۲۱/۱۲/۵۸
۴-همان؛ ۱۱/۱/۶۷
۶- همان؛ ۴/۴/۵۹
۷-همان؛ ۱۷/۵/۶۲
۸-همان؛. ۲۲/۱۱/۶۲