آخرین اخبار:
کد خبر:۴۸۳۸۹۵
مسئول طراحی مدل بودجه سرانه دانشگاه‌ها:

دانشگاه زنجان، مسئول تدوین مدل بودجه‌ریزی بر مبنای سرانه دانشجویی در دانشگاه‌ها شد

عضو شورای سیاستگذاری دفتر بودجه وزارت علوم گفت: مدیریت برنامه و بودجه دانشگاه زنجان متولی و مسئول تدوین مدل بودجه‌ریزی بر مبنای سرانه دانشجویی در دانشگاه‌های کشور شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از زنجان، مصطفی دین محمدی، مدیر برنامه و بودجه دانشگاه زنجان، در سخنانی با اشاره به چگونگی تشکیل کارگروهی پیرامون اصلاح مدل بودجه ریزی در دانشگاه ها بیان داشت: در سال ۱۳۹۴ کارگروهی از شش دانشگاه، دفتر آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دفتر بودجه و تشکیلات وزارت علوم به منظور اصلاح مدل بودجه ریزی دانشگاه ها تشکیل شد.

 

وی با اشاره به مسئولیت دانشگاه زنجان در خصوص مدل بودجه ریزی دانشجویی بیان کرد: پس از تشکیل این کارگروه و جلسات برگزار شده، در نهایت مدیریت برنامه و بودجه دانشگاه زنجان متولی و مسئول تدوین مدل بودجه ریزی بر مبنای سرانه دانشجویی در دانشگاه های کشور شد

 

دین محمدی خاطرنشان کرد: حدود ۹ ماه مطالعه و جلسات کارشناسی مستمر و ۳۰ جلسه حضوری در وزارت علوم و سازمان برای تدوین مدل زمان صرف شد.

 

مسئول طراحی مدل بودجه سرانه دانشگاه ها پیرامون چگونگی محاسبه و تعیین مدل بودجه دانشگاه ها تصریح کرد: بودجه دانشگاه ها در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ با استفاده از این مدل محاسبه و تعیین شد و در سال های آینده نیز روش بودجه بندی دانشگاه ها با همین مدل و احتمالا مدل توسعه یافته آن انجام خواهد شد.

 

دین محمدی در ادامه با تعریف چگونگی انجام این مدل خاطرنشان کرد: برای تعیین بودجه سرانه‌ دانشجو در هر مقطع-گروه آموزشی، رعایت شاخص‌های مطلوب در فعالیت‌های آموزشی (پرسنلی)، پشتیبانی عمومی، دانشجویی- فرهنگی و پژوهشی، مشخص و هزینه متناظر آن‌ها برآورد شده است.

 

وی چگونگی دریافت بودجه بیشتر را، نزدیک شدن دانشگاه ها به معیار‌های مطلوب دانست و تصریح کرد: از آنجا که دانشگاه‌ها به نسبت‌های متفاوت با الگوی مبنای تعیین هزینه سرانه دانشجویی فاصله دارند، مدل توزیع اعتبار به نحوی مدل‌سازی شده که دانشگاه‌های نزدیک به معیارهای مطلوب مدل، اعتبار بیشتری از بودجه عمومی دریافت کنند.

 

مدیر برنامه و بودجه دانشگاه زنجان در ادامه صحبت های خود پیرامون ضرایب تعدیل بودجه سرانه افزود:  با توجه به شرایط دانشگاه ها ضرایب تعدیل مختلفی در بودجه سرانه نیز در نظر گرفته شده است که از این ضرایب می توان به تعدیل بودجه سرانه در گروه – مقطع آموزشی با نسبت دانشجو به هیات علمی، ضریب منطقه‌ای، ضریب کیفیت اعضای هیئت علمی و ضریب هزینه متوسط بالاتر در دانشگاه های کوچک اشاره کرد.

 

دین محمدی، فرمول به دست آوردن بودجه را به طور کامل تشریح کرده و گفت: با اعمال ضرایب تعدیلی در اعتبار سرانه، اعتبار نهایی استحقاقی هر دانشگاه در مدل به دست می آید و وزن اعتباری هر دانشگاه مشخص می شود و با ضرب وزن اعتباری هر دانشگاه در مجموع اعتبار بودجه آموزش عالی کل دانشگاه‌ها، برآورد اعتبار استحقاقی هر دانشگاه در قالب مدل بودجه سرانه به دست می‌آید.

 

وی در ادامه به جنبه تخصصی این طرح پرداخته و خاطرنشان کرد: در این مدل، مراکز اصلی هزینه تربیت دانشجو به ۴ گروه عمده زیر تقسیم‌شده است که عبارت‌اند از:

  • هزینه‌های سرانه‌ مستقیم پرسنلی
  • هزینه‌های سرانه‌ غیرمستقیم پشتیبانی عمومی
  • هزینه‌های سرانه‌ مستقیم خدمات دانشجویی- فرهنگی
  • هزینه‌های سرانه‌ مستقیم فعالیت­های پژوهشی و فناوری

 

عضو شورای سیاست گذاری دفتر بودجه وزارت علوم ادامه داد:  گروه‌های بودجه ای آموزشی به پنج گروه علوم پایه، فنی و مهندسی،کشاورزی، علوم انسانی و هنرتفکیک ‌شده و هر گروه نیز شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

 

مدیر برنامه و بودجه دانشگاه زنجان پیرامون چگونگی محاسبه هزینه های سرانه دانشجویی تصریح کرد: هزینه‌های سرانه به ازای یک دانشجو در گروهمقاطع مختلف در مراکز هزینه و متناسب با اجزا هزینه محاسبه می‌شود.

 

دین محمدی، با اشاره به این‌که عوامل متعددی برای افزایش بودجه دانشگاه ها وجود دارد، ادامه داد: مدل توزیع اعتبار دانشگاه ها غیر خطی است و در لایحه برای هر دانشجو سرانه تعدیل شده به مقطع کارشناسی بین ۶۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال اختصاص داده شده است که هر دانشگاه با توجه به ماهیت رشته ها و مقاطع آن و نیز میزان انطباق با شاخص های کیفی، سرانه بودجه دریافت نموده است و بودجه نیز صرفا به دانشجویان روزانه اختصاص یافته است.

 

مسئول طراحی مدل بودجه سرانه دانشگاه ها، با اعلام سرانه بودجه دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاهی بیان کرد: در مدل بودجه ریزی دانشگاه ها به طور متوسط بودجه سرانه دانشجوی کارشناسی ارشد ۱٫۶۵ برابر مقطع کارشناسی و برای دانشجویان مقطع دکتری نیز، سه برابر دوره کارشناسی بودجه در نظر گرفته شده است.

 

عضو شورای سیاست گذاری دفتر بودجه وزارت علوم با تاکید بر وجود مزیت های فراوان در نظر گرفته شده برای این طرح، با اشاره به این مزیت ها خاطرنشان کرد: مزیت اجرای این مدل را می توان در عدالت توزیعی در اعتبار عمومی، شفافیت در بودجه ریزی دانشگاه ها، حذف چانه زنی و رفتارسازی دانشگاه ها دانست.

 

مدیر برنامه و بودجه دانشگاه زنجان گفت: همچنین توجه به شاخص های عملکردی و نیز توجه به مدیریت هزینه ها با شفاف شدن حداکثر اتکا و جذب اعتبارات عمومی از جمله مزیت های در نظر گرفته شده برای این طرح است.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار