به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ دومین جلسه شورای تخصصی کودک و نوجوان سازمان صدا و سیما، عصر روز سهشنبه 13 بهمن 1394، در محل ساختمان معاونت سیما برگزار شد.
در این جلسه، منیژه پورنوروز از مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما، یافتههای دو پیمایش ملی در خصوص وضعیت استفاده از رسانهها توسط کودکان 5 تا 10 سال و نوجوانان 11 تا 17 سال را ارایه کرد. براساس این دو پژوهش، 92 درصد کودکان و 88 درصد نوجوانان ایرانی، بیننده تلویزیون هستند و میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای نسبت به بازه زمانی مشابه، کاهشی نسبی را نمایش میدهد. ضمن اینکه در همین بازه زمانی، رشد بینندگان شبکه هدهد، چشمگیر بوده است.
پس از بررسی کارشناسانه دادههای ارایهشده، احسان شریعتی گزارشی از پیشرفت روند شناسایی منابع دانش سازمانی در عرصه کودک و نوجوان را ارایه کرد. سپس محمد سرشار، برنامه راهاندازی شبکه کودک و نوجوان، سیاستهای شبکه در استفاده از انواع منابع تصویری، نسبت آثار ایرانی به خارجی، نسبت آثار جدید به تکراری، نسبت آثار داستانی به غیرداستانی، ساعات اوج مصرف تلویزیونی، ریلهای برنامهای و ... را معرفی کرد.
پایان بخش جلسه، ارایه پیشنویس سیاستهای برنامهسازی نوروزی گروههای خردسال، کودک و نوجوان سازمان صدا و سیما توسط محمود علیپور بود. این سیاستها براساس «منظومه صیرورت کودک تراز تمدن نوین اسلامی» تدوین شده است و دید جامعی را نسبت به ابعاد مساله اوقات فراغت نوروزی کوچکسالان به برنامهسازان تلویزیونی و رادیویی ارایه میکند.
دومین جلسه شورای تخصصی کودک و نوجوان رسانه ملی با حضور 20 نفر از اعضا و نمایندگانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، با سه مصوبه درخصوص «فراتحلیل کاربردی و روند پژوهانه یافتههای سنجش مصرف رسانهای کودکان و نوجوانان ایرانی»، «شناسایی بایستههای ارتقای سواد رسانهای خانواده برای بهبود مصرف رسانهای کوچکسالان» و «سیاستهای برنامهسازی نوروزی رسانه ملی برای مخاطب کوچکسال»، به کار خود پایان داد.