به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حسن عابدینی در نشستی با عنوان عملکرد رسانههای معاند در آستانه انتخابات که در سومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: به طور کلی رسانههای بیگانه در سه مدل به فعالیتهای خود در این حوزه میپردازند.
وی در تشریح سه گروه مذکور گفت: دسته اول رسانههایی هستند که تلاش میکنند تصویر دروغین از جمهوری اسلامی برای خارج از کشور ایجاد کنند، دسته دوم رسانههایی هستند که در زمینه تصویرسازی دروغین از خارج از کشور برای داخل کشور فعالیت میکنند که بعضاً فارسیزبان هستند، دسته سوم رسانههایی هستند که تلاش میکنند تصویری دروغین از ایران برای ایرانیان منتشر کنند.
وی افزود: شگردهای این رسانهها عبارتند از کتمان از طریق حذف یعنی رقابتهای انتخاباتی را منتشر نمیکنند. چرا که اگر انتشار دهند یعنی ایران کشوری دارای دموکراسی است که انتخابات به صورت منظم در آن برگزار میشود. دسته دوم این شگردها برچسبزنی است یعنی گروههای تندرو و کندرو را معرفی میکنند و یا بحث قومیتی، طایفهای و دینی را پیش میکشند.
وی تصریح کرد: در دسته سوم فعالیتها تحت عنوان توازن دروغین انجام میشود یعنی از طریق چند کارشناس موضوعی را که در کشور مطرح است مورد نقد و بررسی قرار میدهند. در دسته چهارم با شگردهای رسانههای معاند با عدم اشاره به چرایی موضوعات روبرو میشویم یعنی نمیگویند که چند انتخابات در طول سی و هفت سال انقلاب برگزار شده و از سوی دیگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس اصولاً انتخاباتی برگزار نمیشود.
عابدینی ادامه داد: در دسته چهارم شگردها از پیشفرضهای بازدارنده استفاده میکنند یعنی میگویند اگر این گروه انتخاب شود چه اتفاقی میافتد و یا اگر گروه دیگری انتخاب شود چه اتفاقی رخ نمیدهد.
وی با اشاره به سخنرانیهای اخیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات چندین محور را به عنوان محورهای اصلی فرمایشات رهبری در خصوص عملکرد رسانههای معاند در بحث انتخابات برشمرد که عبارتند از: برنامه دشمن برای اصل انتخابات و به تعطیلی کشاندن آن، مخدوش کردن انتخابات، شبهه در آزادی انتخابات، انکار وجود مردمسالاری در انتخابات، برنامههای دشمن علیه مشارکت مردم در انتخابات، برنامههای دشمن برای جلوگیری از انتخاب اصلح مردم و نفوذ فردی و جریانی.
قائم مقام صدا و سیما خاطرنشان کرد: انتخابات یکی از مهمترین کانونهایی است که رسانههای بیگانه به آن حساسیت نشان میدهند و تحولات آن را دنبال میکنند.
عابدینی خاطرنشان کرد: هر چه جبهه داخلی و رسانههای داخلی تقویت شوند میتوانیم در مقابل جنگ آشکار و پنهان رسانههای بیگانه فعالیتهای شاخصتری انجام دهیم. هر چه سواد رسانهای ما تقویت شود و آن را به جامعه منتقل کنیم میتوانیم در نبرد رسانه که در واقع نبرد قرن ۲۱ است، موفق شویم.
وی تصریح کرد: رسانههای معاند همواره از برخی شگردها مانند برچسبزنی، برجستهسازی و تکرار به صورت مستمر استفاده میکنند که البته ممکن است درباره سوژههای مختلف این شگردها تغییر کند اما بحث عملیاتی بسیار مهم در موضوع انتخابات بحث نفوذ فردی و جریانی است.