به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از اصفهان، حسن کریمی قدوسی؛ مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در اولین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها با اشاره به اینکه درآمد فروش بازی های رایانه ای در ایران ۱۸۰ میلیون دلار است، گفت: از این مقدار فقط چهار درصد مربوط به بازی های ایرانی است و بقیه مربوط به بازی های غیر مجاز است.
وی با اشاره به اینکه امروزه مقوله بازی های رایانه ای از حوزه صنعت فراتر رفته است، افزود: در حال حاضر مقوله بازی های رایانه ای وارد گفتمان سازی فرهنگی شده است و بازی های رایانه ای یک هنر صنعت و رسانه است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان اینکه نشانه هایی از اینکه انسان پای به مرحله نوینی از تمدن خود گذاشته است وجود دارد، تصریح کرد: می توان جامعه بشری را به چهار مرحله مجزا تقسیم کرد؛ جامعه صنعتی، جامعه اطلاعاتی، جامعه دانش بنیان و جامعه مجازی که برمبنای اصالت و کاراکتری است که مخاطب خلق می کند.
کریمی قدوسی بیان داشت: ما هم اکنون در حال تجربه جامعه مجازی هستیم اما توقف در این مرحله دیری نخواهد پایید و بهزودی وارد مرحله پنجم دگردیسی یعنی جامعه الحاقی خواهیم شد.
وی اضافه کرد: اهمیت بازی سازی در زمینه سیاست گذاری فرهنگی بسیار فراتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم و پیش بینی ها حاکی از آن است که به زودی تلویزیون و رادیو با ریزش شدید مخاطب مواجه می شوند و علت نیز این است که انیمیشن ها یکسویه هستند و رسانه ها با بحران عدم تعادل روبه رو هستند.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای پیشنهادات در پایان با اشاره به اینکه ساخت بازی ها از اسطوره ایرانی یکی از راه های توسعه این بازی های است، خاطر نشان کرد: مقوله بازی های رایانه ای فقط به زمینه فنی و مهندسی مربوط نیست، این بازی ها به هنر و علوم انسانی نیز مربوط هستند و می توان گفت امروزه فعالیت در حوزه بازی های رایانه ای یک مجاهدت مجازی است.
ورود دانشگاه اصفهان به حوزه بازی های رایانه ای مدبرانه و دارای ارزش افزوده است
داوود کریم زادگان؛ مسئول مرکز برنامهریزی و نظارت راهبردی سازمان فناوری اطلاعات در ادامه این برنامه با تاکید براینکه بازی های رایانه ای به بخش خدمات مربوط است، گفت: بخشی از آن وارد حوزه صنعت نیز می شود.
وی با اشاره به اینکه تعداد کاربران تلفن همراه از دهه هشتاد ۹۴ درصد ضریب تغییر داشته است، افزود: بازی های رایانه ای در توسعه زیر ساخت های ارتباطی و رشد بازار های نو ظهور نیز تاثیر داشته است.
مسئول مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان فناوری اطلاعات بیان داشت: بیشترین سرمایه گذاری در زمینه بازی های رایانه ای مربوط به آمریکای شرقی است و اگر حرکتی سبب شود که بازی های رایانه ای تبدیل به رسانه شود، این بازی ها می توانند فراتر از سرگرمی شوند.
کریم زادگان در پایان خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در زمینه بازی های رایانه ای می تواند زمینه پژوهش هایی از جمله پژوهش های پزشکی و علمی را فراهم آورد و ورود دانشگاه اصفهان در این حوزه بسیار مدبرانه و دارای ارزش افزوده است.
لازم به ذکر است، کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها امروز در دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد و طی روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه جاری نیز ادامه خواهد داشت.