گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، گفتگوی تفصیلی «خبرگزاری دانشجو» با سرکار خانم فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از اعضای برجستهی جبههی پایداری را در ادامه میخوانید:
با توجه به اینکه نزدیک انتخابات هستیم، ارزیابی شما از لیست اصول گرایان چیست؟ رأی دادن لیستی چه فوایدی دارد؟
باید به فرایند رسیدن به لیست توجه کنیم. اصولگرایان گذشته را آسیب شناسی کردند. اینکه هر نوع تفرقه ضربه زده و هزینه هایش را مردم داده اند. این بود که اصولگرایان، از بیش از یک سال پیش، شروع به بحث وحدت کردند. کانون وحدتی تشکیل شد و لایه لایه به این وحدت پیوستند. تا جایی که بحث همگرایی و ائتلاف فراگیر مطرح شد. قدم به قدم به زمان انتخابات نزدیک می شدیم. بحث تعیین لیست و مصادیق مطرح شد. همه کسانی که در قالب اصولگرایی نامزد شده بودند دعوت شدند. چیزی در حدود 190 نفر و کسی نمی دانست در لیست هست یا نه. صحبت های زیادی شد. جلسات متعددی در اهمیت مجلس دهم گذاشته شد. دشمنان انقلاب اسلامی برای تغییر در ظرفیت های تصمیم گیری و تصمیم سازی می خواهند ماهیت مجلس را عوض کنند. با این کار قطعا روی طرح ها و لوایح تاثیرگذار هستند. بحث ارتباط با غرب و عقب نشینی بعضی از دولتمردان در رویکردشان نسبت به استکبارستیزی مطرح است. اینکه استکبارستیزی به مبارزه با تروریسم تنزل پیدا کرده. هدف این است که در حوزه سیاسی تغییراتی ایجاد شود. بعد از آن پیشنهاد شد که یک میثاق نامه داشته باشیم. گفتیم با توجه به این که وحدت مهم است، اصولگرایان یک لیست بدهند تا رأی خوبی داشته باشند و با پشتوانه بیشتر به مجلس بیایند. این را امضا کردیم و حتی در موقع ثبت نام در وزارت کشور اعلام کردیم که چنانچه در لیست قرار نگیریم انصراف می دهیم. متأسفانه رقبا با پا گذاشتن روی اخلاق انتخاباتی می گویند این یک میثاق و تعهدی بوده برای ریاست مجلس. مثلاً آقای «آشنا» با ظرافت این را از رسانه ملی مطرح کردند؛ گفتند فضای سیاسی کشور غیراخلاقی است. به ایشان توصیه میشود اجازه دهند فضای انتخاباتی سالمی داشته باشیم. اما فارغ از این سواستفاده و تخریب ها، غالب این 180 نفر میثاق نامه را امضا کردند. مضمونش این بود که به شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان و کمیته تعیین مصادیق اعتقاد دارند. باید برای جلب اعتماد مردم تلاش کنند و کسی که در لیست نبود انصراف دهد. لیست سی نفره بر اساس شاخصه ها و معیارها تشکیل شده و در آن سهم خواهی نبوده است.
نه نظرسنجی و نه سهم خواهی؟
آن موقع نبوده. نظرسنجی در روزهای اخیر انجام شده. بر اساس شاخصه ها بوده. براساس توانمندی و تجارب و ویژگی خاص نمایندگی است. به طور طبیعی نمایندگان فعلی توسط آن شورای مرکزی ائتلاف رأی آوردند. تعدادی از نمایندگان فعلی ثبت نام نکردند. جای اینها نفراتی جایگزین شدند. این لیست سی نفره آمده. این حاصل چند وقت تلاش شورایی است. ما بهشان اعتماد کردیم و رأی گیری شده. البته امکان دارد از نظر مردم کسانی در این لیست باشند که نمرشان بالا باشد یا نمره شان پایین باشد. ولی مردم بپذیرند که این جمع تصمیم گرفتند یک برنامه داشته باشند. و با توجه به هم افزایی و رویکردی که مجلس بعدی خواهند داشت این لیست تهیه شده. ما نمی گوییم همه افراد در این لیست نمره شان بالا است. ولی با توجه به شعاری که انتخاب شده، «معیشت، امنیت و پیشرفت» برای هر بخش برنامه دارند. بعد از این یک سری تحرکات از اردوگاه رقیب شروع شد. اما آن چیزی که مهم است این است که یکی از شاخص های اصولگرایی این است که پای بند به عهدمان باشیم. در دین ما و فرهنگ ما گفته شده که به عهدمان وفا کنیم. امیدواریم همین اتفاق هم بیفتد. کسانی که به هر دلیل در لیست قرار نگرفته اند به هزینه فایده انصراف دادن و ندادن توجه کنند. اگر بررسی کنند فکر می کنم در نهایت تصمیم خوبی می گیرند.
در میان اصلاح طلب، جریان سوم اعتدالی که ایجاد شده، و باعث تفرقه در اردوگاه اصلاحات شده است. این مطلب را چطور میبینید؟
می توانم در مجموع بگویم که حرکت مبارکی است. کسانی در دایره نظام، قانون اساسی و کلیت نظام را قبول دارند و آمریکا را دشمن می دانند. این معیارها را دارند. تلاش می کنند گاهی تضارب آرا و اختلاف آرا باعث مسابقه ای در خدمت رسانی به مردم شود. از این نظر کل این تحرک و نشاط می تواند خوشایند باشد، اما در لایه های بعدی، حرکت های تخریبی وجود دارد. با حرکت هایی مثل تخریب و تضعیف رقبا یا یارگیری از بین آنها تلاش می کنند در لیست های رقیب انشقاق ایجاد کنند. حتی کسانی که میثاق نامه را امضا کردند، در آن لیست ببرند. این کار دو ضربه می زند. اول ضربه به فردی می خورد که در این یارگیری تحت تأثیر قرار بگیرد. تلاش شان این است که لیست اصول گرایان متعدد شود. اما در اردوگاه اصلاح طلبی این انشقاق و همگرایی نیست. اصولگرایان در جلسه مشترکی که با آیت الله موحدی کرمانی داشتند، متعهد شدند در سایر لیست های سیاسی مربوط به اصلاح طلبان یا اقمار اصلاح طلبان وارد می شوند. تحت هر اسمی اما اشکال ندارد که با فهرست های صنفی همکاری کنند. به نظرم روزهای آینده تعیین کننده خواهد بود. فکر می کنم مردم ارزیابی خواهند کرد که چه طور می شود کسی بگوید من اصولگرا هستم، اما با شعار اصلاح طلبان بیاید مجلس. باید منتظر زمان باشیم.
وزیر کشور در روزهای گذشته گفته پول های کثیفی وارد انتخابات می شود. این موضوع پول های کثیف را چه طور ارزیابی می کنید؟ یک حرکت جالبی هم بچه های بسیج دانشجویی شریف انجام دادند. وبسایتی به نام «مجلس نما» راه اندازی کردند. تا الان خیلی از داوطلبان و نامزدها در آن ثبت نام کرده اند. بحرینی، توکلی، نادران و بذرپاش ثبت نام کردند. اطلاعات مالی شان را گذاشتند روی سایت. نظر شما در این باره چیست؟
خود ما پیگیر این بحث بودیم. برای ما گزارش می شد. ممکن بود بگویند فراگیری ندارد. در گزارش ها می آمد که نماینده وامدار چه گروهی است. یک نماینده در چهار سال چه قدر حقوق می گیرد که چنین رقم های میلیاردی هزینه می شود. صرف نظر از این که اسراف است، بحث از کجا آورده ای هم در فضای انتخاباتی مهم است؟ اما دیدیم این پول های کثیف از خود دولتی ها شروع شد. حتی گزارشاتی هم بود که بعضی از دستگاه های دولتی خودشان را وقف سرمایه گذاری برای حمایت از نامزدهای خاصی می کنند. این مباحث مالی هم دارد. انتظار داریم وزیر کشور روی این موضوع پافشاری کند. بررسی کنند کجاها ریخت و پاش است. واقعاً از کجا پولش می آید؟ اگر کسانی دور و بر نامزد را گرفتند چه انتظاراتی در آینده خواهند داشت؟ در دوره هشتم مجلس، رفت و آمدهایی در مجلس می شد. یک مصوبه ای از کمیسیون درآمد که تعرفه خودروهای وارداتی کمتر شده. این کمکی به وارد کنندگان بود که تعجب انگیر بود. حضرت آقا از ایران خودرو بازدید کردند و فرمودند در این مصوبه بازنگری صورت گیرد. یک گاف برای بعضی از نمایندگان آن زمان بود. ما این پول های کثیف را پیگیری کردیم. یکی از طرح های مجلسی بررسی همین موضوع بود. اصلا این کمک می کند به سلامت مجلس. یعنی نامزدها بدانند مجلس که تشکیل شد، غیر از مرحله ای که اعتبار نامه ها بررسی می شود، از مردم می خواهیم که در مورد هزینه های نامزدها در تمام حوزه های انتخابیه حساس باشند. اگر نشانه های از ریخت و پاش، وام داری و پول های کثیف دیدند، حتی زمانی که آن نامزدها رأی آوردند، تخلفات را به اعتبارنامه مجلس بدهند. غیر از این مشارکت همگانی اولین قدم نمایندگان این باشد که از خودشان شروع کنند. این مطالبه مقام معظم رهبری هم هست که نمایندگان بر خودشان نظارت داشته باشند. به نظر من اصلاً اولین طرح هر مجلس این است که هزینه های تبلیغاتی نمایندگان را بررسی کنند. این یک بازدارندگی برای مجالس بعد است. این سنت حسنه است که اولین قانون یا اولین نظارت یا اولین پیگیری نمایندگان در هر دوره مجلس همین باشد؛ نظارت و پیگیری بر هزینه کردهای انتخابات این مجلس. مجلس برآیند نمایندگان مردم است که مردم حق دارند در قالب مجلس نما ورود پیدا کنند. جلو، جلو به استقبال این طرح بروند. این بخشی از همان فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در حوزه سیاسی است. حرکت مبارکی است. ما استقبال می کنیم. بررسی کنند هزینه های نمایندگان را در کل کشور. افراد هم با صداقت بگویند. کسانی ممکن است از بعضی ساختمان ها با تخفیف استفاده کنند. چون در قانون هم آمده که نباید هزینه شود ولی الان که کاغذ گران شده باید استفاده از تبلیغات کاغذی به حداقل برسد. از فضای مجازی و سایبری استفاده شود. در میان ائتلاف اصولگرایان از نامزدهای مختلف تا الان ده میلیون تومان درخواست شده است برای امور تبلیغات و غیره؛ بعضی از کسانی که ده میلیون را ندارند پیشنهاد کردند چک بدهند. مردم نامحرم نیستند؛ اینها را باید بدانند! البته خیلی موارد متعددی بوده که خود مردم آمده اند و از نامزدهایشان حمایت کرده اند. برخی در آن حدی نیست که مشکوک باشد. از این مشارکت های مردمی هم داریم.
فکر می کنید انتخاب مردم چه تأثیری می تواند بر امنیت ملی ما داشته باشد؟ اگر مجلس اعتقادی به سوریه نداشته باشد، چه اندازه به ضرر امنیت کشور است؟
در بحث انتخابات، حضور مردم قدرت بازدارندگی نظام را بالا می برد. همین می تواند یکی از مولفه های تقویت قدرت ملی و اقتدار ما باشد. در ادبیات سیاسی و در حوزه سیاست بین الملل، حمایت و پشتیبانی مردم از نظام خیلی مهم است. هم در امنیت ملی و هم در خنثی کردن توطئه های اهمیت ویژه ای دارد. بخشی از حمایت مردم از نظام، حضور سیاسی، اجتماعی شان است. رفراندم هفنگی نماز جمعه که دشمن آن را کوچک نشان می دهد. علاوه بر این ما حداقل در طول سال، سه مرحله حضور مردمی پرشور و معنی دار داریم؛ روز قدس، 9 دی و از همه مهمتر 22 بهمن که همه شرکت می کنند. واقعا توصیه حضرت امام به همه است. یعنی با تمام اختلاف سلیقه هایی که هست، شرکت می کنند. ولی انعکاسش در رسانه های بین المللی به چه صورت است؟ حضور میلیونی را حضور ده ها هزار نفر می گویند و دروغ پراکنی یا تحریف می کنند. اما در زمان انتخابات نمی توانند این کار را بکنند. چون برگه رأی توزیع می شود. از این نظر، پشتوانه مردمی متجلی می شود که بخشی از قدرت ملی و امنیت ملی ما است و چشم طمع دشمن را کور می کند. وقتی می خواهند به سوریه تعرض کنند می گویند که بشار اسد پایگاه و خواستگاه مردمی ندارد. اما وقتی مردم سوریه علی رغم مشکلات و نارسایی های سیاسی تمام قد به صحنه می آیند، دشمن عقب نشینی می کند. حمایت مردم در بحث امنیت ملی خیلی مهم است. من در دوره چهار ساله عضو کمیسیون امنیت ملی و در هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی نیز بوده ام. در ارتباط و ملاقات هایی که با هیئت های خارجی داشتم حضور پر شور مردم ما برایشان خیلی مهم است. این نکته مهمی است که بعد از 37 سال مردم مانند سال های اول انقلاب در راهپیمایی ها شرکت می کنند.
انتخابات تضمین کننده امنیت ملی و جزو مولفه های قدرت ملی است. بخشی از قدرت ما سخت افزاری است و بستگی به صنایع دفاعی ما دارد؛ موشک های بالستیکی که توانستیم در سایه تلاش عزیزان در سپاه داشته باشیم یا سایر صنایع دفاعی، پهپاد و دانش فنی اش. در بحث نرم افزاری هم مباحثی مثل حمایت از نظام، روحیه ایثار و شهادت، فرهنگ دفاع مقدس که در جنگ نرم مصداقش حضور در انتخابات است، مهم است. ان شاءالله مجلس انقلابی خواهیم داشت که روح انقلاب اسلامی و حمایت از نهضت های آزادی بخش در آن جاری باشد. فراموش نکنیم متاسفانه بعضی از دولتمردان ما فراموش کردند که روح قانون اساسی ما مبارزه با استکبار جهانی است. مردم تاخیر بعضی از دولتمردان در اعلام مواضع انقلابی را برنمی تابند و از دولتمردان این انتظار را دارند که عقب تر از ملت نباشند. اگر جلوتر از ملت نیستند حداقل در صف ملت باشند.
فکر می کنیم مجلس دولت نما باشد. باید چه کار کنیم به سمت مجلس ششم نرویم؟
وقتی رئیس جمهور می گویند مطلوبمان این است که مجلس آینده اعتدالی باشد، یعنی نمایندگان وکیل الدوله باشند، مجلس نمی تواند در راس امور باشد. مجلس می شود عصاره مطالبات دولت، به جای عصره فضایل ملت. قطعا با این رویکرد مردم رأی نمی دهند. استقلال مجلس لطمه می خورد. الان اقتدار نظام مان به استقلال مجلس است. اینکه در طرح ها و لوایح تاثیر گذار باشد. رویکرد مجلس در ارتباط با برجام قابل توجه است. مردم می خواهند که وکلایشان در بزنگاه ها غایب نباشند. کسانی که وکیل الدوله هستند سر بزنگاه غایب هستند. مردم حضور و غیاب می کنند. ممکن است صدای نماینده را نشنوند، اما می بینیم در رسانه اعلام موضع می کنند. مردم مرتب حضور و غیاب می کنند. وقتی تصمیمی گرفته می شود می بینند وزنه با کدام طرف است. بصیرت مردم و شم و درک سیاسی مردم در سایه دستاوردهای انقلاب اسلامی و پای بندی به نهضت امام حسین و عاشورا بالاست. در این انتخابات خداوند طوری حکمت کرده که مقارن با ایام فاطمیه شده. مردم با توسل به خانم فاطمه زهرا (س) و با بهره گیری از فرهنگ سیاسی، اعتقادی ایشان حضور معناداری خواهند داشت و رأی شان عبادی، سیاسی و ملی است.
خانم آلیا! این روزها وضعیت آموزش و پرورش خوب نیست. معلمها ناراضی هستند. بحث حق التدریسها و آموزگاران پیش دبستانی و استخدام و واگذاری مدارس به بخش خصوصی مطرح است. آمار خودکشی بین دانش آموزان افزایش یافته است. با توجه به سوابق طولانی شما در حوزهی آموزش و پرورش، این را چه طور ارزیابی می کنید؟
من البته میدانید؛ در مجلس هفتم عضو کمیسیون فرهنگی و در مجلس هشتم عضو کمیسیون امنیت ملی بودم. سابقه کارمان بیشتر در حوزه سیاست داخلی و بین الملل بود. کمیته حقوق بشر را تاسیس کردیم و... . در مجلس نهم به دلایل بعضی اشکالات آیین نامه ای، توفیق اجباری پیدا کردم و عضو کمیسیون اجتماعی شدم. در آنجا مطالبات معلولان را پیگیری کردم. از طرفی قشر قابل توجهی از جامعه ما یا فرهنگی هستند یا فرزند دانش آموز دارند. موضوعی است که به خانوادهها مربوط می شود. بخشیش به بحث محتوا و ماهیت و مطالبات محتوایی و تحول خواهانه بر میگردد. بخشیش هم به وضعیت معیشتی معلمان برمی گردد. همیشه گفته ایم باید معلمان ما از یک درجه رفاه نسبی برخوردار باشند تا بتوانند با دغدغه های معیشتی کمتر، وظیفه آموزش خود را انجام دهند. انتظار جامعه ما فقط دریافت محتوای آموزشی نیست. انتظارات تربیتی و فرهنگی هم دارند. معلمان ما در چند سنگر تلاش می کنند. بنابراین حق آنهاست که از یک رفاه نسبی برخوردار باشند. تکلیف و وظیفه دولت است که به این مطالبات توجه کند. سعی کردیم از مجلس هفتم به این طرف در بحث بودجه کم نگذاریم. با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس فرهنگی بودند، سعی کردند بودجه را بهتر کنند. تا جایی که مطالبات به صفر رسید. اما گاهی می بینیم که مدیریت اقتصادی وزیر ضعیف است. در آخرین روزهای مجلس تذکری داشتم. موضوع این بود که معلمین منطقه 20 آموزش و پرورش تماس گرفته بودند که مطالباتشان پرداخت نشده، همزمان گزارشی هم داشتیم که دانشگاه فرهنگیان در مشهد سمیناری برگزار کرده. اینها به هم نمی خورد. این نشان می دهد که مشکل بودجه نیست. مشکل ضعف مدیریت است. در بخش توزیع عادلانه بودجه، بحث معیشت فرهنگیان مهم است. وعده هایی داده شده در بحث بیمه و صندوق ذخیره فرهنگیان که اشکالاتی به آن وارد است. کمیسیون تخصصی وارد تحقیق و تفحصش شد. فلسفه تأسیس صندوق این بود که عزّت و کرامت فرهنگیان در زمان نیاز حفظ شود.
اما مطالبه اصلی محتوایی بحث طرح تحول نظام آموزش و پرورش است که جدی گرفته نشده. قرار بود تحولی صورت بگیرد اما آزمون و خطا را می بینیم. در بحث آموزش های فرهنگی، تربیتی افت و خیزهایی در طول زمان داشتیم که صدمه اش را می خوریم. در دوره حاکمیت اصلاح طلبان، در زمان وزارت آقای حاجی، ستادهای تربیتی تعطیل شد. اصلا این بخش حذف شد. بعدتر ما در مجلس هفتم آن را احیا کردیم. بخشی از رویکردش این بود که به بحث مهم بهداشت روانی بپردازد. اگر اشاره می کنید که مواردی از خودکشی گزارش شده، این نشان می دهد که ما در بسته آموزشی، فرهنگی، تربیتی مان از بحث بهداشت روانی غفلت کرده ایم. حتی آموزش خانواده را بررسی کردیم. با مسائل فرهنگی، تربیتی فاصله داریم. نیاز است در نظام آموزش، جایی برای پرداختن به بهداشت روانی دانش آموزان به صورت واحد درسی هم باشد. با این که هنوز برجام جا نیفتاده، این را جزو فوق العاده درسی مطرح کرده اند! اما بحث بهداشت روانی مطرح نمی شود که می تواند جزو واحدهای اصلی باشد. نشان می دهد الان اولویت دولت به جای این که فرهنگی باشد، بیشتر سیاسی است. انتصاب ها هم سیاسی است.
در بحث تعلیم و تربیت خیلی مهم است که معلمان با نشاط باشند و بتوانند خودشان را در طرح فراگیران پایین بیاورند. اما الان دو مشکل وجود دارد. یکی ضعف مدیریت در توزیع نیروهای آموزشی است. یک جا می بینیم مازاد معلمان داریم. صنف معلم متعهد است. تلاش می کند با گچ و تخته رابطه داشته باشد. اما می بینیم در یک جا مازاد داریم و بودجه بهشان پرداخت می شود. از سوی دیگر در جاهایی کمبود داریم. به طور طبیعی از مشورت بازنشستگان برای پیشبرد هدف های کلان باید استفاده شود. ولی در بحث آموزش و تعامل باید نیروها جوان باشند. این ضعف ها را می بینیم که ان شالله باید حل شوند.
در بحث خودکشی خیلی از والدین نگرانند. امسال چندین مورد اتفاق افتاده. 25 نفر خودکشی کرده اند که آمار رسمی است. شما چه پیگیری کردید؟ خانواده هاشان با دفتر خبرگزاری تماس گرفتند و گفتند انتظار دارند.
به مجلس چیزی گزارش نشده. ما اگر خبری بشنویم به دلیل وظیفه ای که داریم باید پیگیری کنیم. می فرمایید 25 مورد. حتی اگر یک مورد هم باشد انگار نسلی از بین رفته. اگر رسیدگی نکنیم، خدایی نکرده، ممکن است تسری پیدا کند. آیا ناکامی های خانواده به نوجوانی منتقل شده که ضریب تحملش پایین بوده؟ به خاطر فشار های اقتصادی خانواده بوده؟ یا به دلیل برخی برخوردهای حساب نشده متولیان آموزش و پرورش بود؟ یک مورد غم انگیز دانش آموز نمونهای بود که خود را کشته بود. وقتی ما در آموزش و پرورش بودیم ارتباطمان با خانواده زیاد بود. یعنی خانواده را به مدرسه، که خانواده دوم است، گره زده بودیم. همه مسائل منتقل میشد، ولی الان فرصت نمی کنند. به دلایل مختلف، شاید بودجه بندی حجم کتاب یا فدا شدن کیفیت بر کمیت باشد. اگر نیروهای تربیتی یا مشاورینی که در مدارس هستند، روانشناس باشند بیشتر کمک کننده است.
امام حسن بوسیله امثال ما زمین خورد. حکومت اسلامی ما هم بالاتر از امام معصوم نیست.
متاسفانه مردم هیچوقت این رو نمیفهمن، حتی زمانی که سقوط کنن و زیر قدم های دشمنان و منافقین لگدمال بشن و جان و مال و ناموسشون به تاراج برده شه. حتی اون زمان هم تقصیر رو گردن دولت مردان میندازن. اون هم سیاسیونی که تمام تلاششون نجات مردم و کشورشون بود.
به امام معصوم میگفتن مذل المؤمنین... امامی که پاک بود و هیچ اشتباهی نداشت، چه برسه به امثال احمدی نژاد که در کنار تمام حرکات خوبی که انجام دادن، اشتباهاتی هم داشتن.
تا زمانی که مردم بینش سیاسی نداشته باشن، بنی صدرها و منافقین هر کاری بخوان انجام میدن، مردم هم پشتیبانشون هستن.