به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ایلام، مهدی نورایی، پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان در نشست «انتخابات» که شب گذشته توسط بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام در این مرکز آموزش عالی برگزار شد، با تاکید بر اینکه اسلام وجوب حکومت را لازم می داند، گفت: امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند: جامعه لاجرم باید برخوردار از امیر باصلاحیت و مشروع باشد؛ اما اگر امیری با این ویژگی ها پیدا نشد برخورداری از حاکم فاجر بهتر از جامعه بی حکومت که در معرض فتنه ها و هرج و مرج ها است؛ می باشد.
وی انسان را دارای دو بعد مادی و روحانی عنوان کرد و افزود: از منظر اسلام مدینه فاضله مسئول رسیدگی به معاد و معاش مردم است. برخی از مسئولان می گویند «ما مسئول به بهشت و جهنم بردن مردم نیستیم» نشان از این دارد که فلسفه حکمرانی در نظام اسلامی را نمی دانند یا برای خوش آمدن برخی جریانات سیاسی به آن سرپوش می گذارند؛ این در حالی است که موضوع هدایت، امنیت، رفاه و اداره جامعه در نص صریح قانون اساسی و در اصل دوم مورد تاکید قرار گرفته است.
این پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان با تاکید بر این مطلب که مشروعیت مسئولیت در نظام اسلامی از آن کسانی است که هدایت ابعاد مادی و متعالی جامعه را قبول داشته باشند، تصریح کرد: اگر می خواهیم انتخاب صحیح در نظام اسلامی داشته باشیم، باید افراد متخصص و متعهد را انتخاب کنیم.
نورایی بیان کرد: راس نظام اسلامی باید معصوم باشد در زمانی که امام امت در غیبت به سر می برد، اشبه الناس ترین افراد به ویژگی های معصوم انتخاب شود بر همین مبنا اداره و هدایت جامعه در بین رهبر، مجلس خبرگان، فقهای شورای نگهبان و رئیس قوه قضا که با عدالت و تقوا مانع از ورود به ورطه دیکتاتوری می شوند تنظیم می شود، در هیچ نظام حقوقی در دنیا « عدالت و تقوا» را شرط لازم برای انتخاب افراد اصلح قید نمی کنند زیرا نظام های به ظاهر مردم سالار رای مردم را نه برای برقراری عدالت بلکه در راستای مقابله با دیکتاتوری می طلبند.
وی اضافه کرد: اندیشمندان حقوق اساسی دنیا می گویند تنها کاری که دموکراسی غربی انجام می دهد ایجاد تکثیر دیکتاتوری بوده است؛ اما در اندیشه اسلامی قدرت زمینه ساز فساد است که اگر امام معصوم در راس آن باشد نه تنها دیکتاتوری ایجاد نمی شود؛ بلکه منشاء خیرات فراوان است برای مثال تمام عالم به عدالت حضرت علی (ع) اذعان دارند به گونه ای که نامه پنجم آن حضرت به منشور حقوقی سازمان ملل تبدیل شده است.
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه حاکمیت در جوامع غیر اسلامی به معنای حکمرانی اکثریت بر اقلیت مانند سفیدپوستان بر بومیان آمریکا یا تسلط اقلیت بر اکثریت مانند لابی صهیونیست بر مردم ایالات متحده است، تصریح کرد: در این جوامع زنان، سیاه پوستان، سرخ پوستان و غیره از حق رای محروم بودند، امام ( ره) به محض آنکه انقلاب به پیروزی رسید فرمودند: زنان نیز از حق رای دارند زیرا همه به صورت یکسان از کرامت انسانی برخوردار می باشند.
نورایی گفت: نمی توانید نظامی از نظام های حقوقی را مصداق بیاورید که نوع حکومت آن توسط مردم انتخاب شده باشد، در سایر حکومت ها قانون اساسی توسط انقلابیون تنظیم می شود، امام (قدس ره) نه تنها نگرش طبقاتی نداشتند؛ بلکه تمام اقشار را یکسان می دانستند.
وی با تاکید بر اینکه در نظام های حقوقی غیر اسلامی محدودیت های شدیدی برای انتخابات وضع شده است، ادامه داد: در یونان، انگلیس، بلژیک و سوئد اگر مردم به پای صندوق رای نروند از برخی امتیازهای اجتماعی محروم می شوند، در انگلستان به کسانی که در شناسنامه شان مهر شرکت در انتخابات ثبت نشده باشد وام اعطا نمی شود، در برخی کشورها صرفا کسانی می توانند رای بدهند که مالیات شخصی شان را در طول سال پرداخت کرده باشند افرادی که توانایی پرداخت مالیات ندارند از حق رای محروم هستند، در آمریکا، انگلیس و فرانسه شهروندان یک سال پیش از انتخابات موظف هستند به شهرداری و فرمانداری ها مراجعه کرده و برای انجام فرایند انتخابات نام نویسی کنند.
عضو شورای تبیین بسیج حقوقدانان با اشاره به ممانعت از رای گیری از دانشجویان و روحانیان در لائوس، تصریح کرد: در شوروی بیکاران به عنوان انگل اجتماع نامگذاری شده اند و حق رای ندارند، در فرانسه به ورشکستگان اقتصادی اجازه رای دهی داده نمی شود و کاندیداها موظف هستند از ۵۰۰ فعال سیاسی در شهرستان های مختلف امضا بگیرند این موضوع مصداق وابستگی به احزاب است.
نورایی حضور مسلمانان در پای صندوق های رای را مصداق آیه «ان تنصروا الله ینصرکم» عنوان کرد و ادامه داد: این حضور، اتحاد و انسجام ملی به جهانیان نشان میدهد این دو مقوله، پیام آورنده امنیت اجتماعی هستند، رهبر انقلاب تاکید کردند که حضور در انتخابات حق و تکلیف است، توجه بیشتر نظام های دنیا به انتخابات ایران معطوف شده است تا اگر کمتر از ۵۰ درصد شهروندان در این عرصه حضور یابند نظام اسلامی را به چالش بکشند، به راحتی که انتخابات در ایران با سایر ملل جهان متمایز است.
وی به شانتاژ رسانه های بیگانه برای عدم حضور در پای صندوق های رای برای تضعیف نظام اشاره کرد و ادامه داد: هانگتینتون در کتاب جنگ تمدن ها تاکید می کند: نظم نوین جهانی به رهبری ایران در شرق و آمریکا در غرب انجام می شود؛ بنابراین باید همانگونه که پایه های ایدئولوژیکی شوروی را برهم زدیم مانع گسترش نگرش انقلاب ایران شویم. آن ها به هر بهانه ای می خواهند مردم را مایوس کنند.