کد خبر:۴۹۰۴۵۸
مفتح در دانشگاه صنعتی قم:

بی‌تفاوت بودن به معنای موضع‌گیری علنی در مسائل نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: نسبت به عملکرد وقایع اخیر و موضع گیری نمایندگان قصد داوری ندارم اما بی‌تفاوت بودن به معنای موضع گیری علنی در مسائل نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از قم، محمد هادی مفتح عضو هیئت علمی دانشگاه قم عصر امروز در نشستی که در سالن همایشهای شهید آخوندی دانشگاه صنعتی قم برگزار شد، با تأکید بر ارزش و اعتبار رأی مردم در مشروعیت نظام گفت: در دانش سیاسی مشروعیت را معادل مقبولیت می‌دانند و وقتی مقبولیت را پذیرفتیم طبیعتاً مشروعیت حکومت مبتی بر آرای مردم می‌شود.


وی افزود: از طرف دیگر در منابع دینی حق حکومت کردن را داریم هر کسی به صرف اینکه مورد اقبال مردم قرار گرفت حکومتش مورد پذیرش شارع نخواهد بود اینکه چگونه می‌توانیم بین این دو جمع کنیم جای بحث و بررسی دارد.


عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: آنچه که از ادله آیات و روایات بدست می‌آ‌ید این است که ما دو عنصر حقانیت و مقبولیت داریم این دو وقتی با هم همراه شد مشروعیت را در پی دارد.


مفتح با اشاره به روایتی از امیر المومنین (ع) گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند؛ پیامبر اکرم (ص) با من عهدی کرد اینکه تو ولی برحقی هستی اما اگر مردم بر تو اقبال کردند و تو را به عنوان ولی پذیرفتند؛ اقدام نموده و حکمرانی را بر عهده بگیر اما اگر مردم تو را نخواستند مردم را به حال خودشان‌‌ رها کن و حکومت را به دست نگیر.


عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تأکید بر اینکه حتی امیر المومنین (ع) نیز که بر حق است پیامبر اکرم (ص) با وی عهد می‌کند اگر مردم تو را خواستند اقدام کن و در غیر اینصورت این کار را انجام نده، گفت: طبق عهدی که پیامبر اکرم (ص) داشت حضرت علی (ع) ۲۵ سال سکوت کرد و بعد از اقبال عمومی مردم به حضرت، امیر المومنین (ع) می‌فرمایند که اگر اتمام حجت به من نشده بود افسار ش‌تر حکومت را‌‌ رها می‌کردم.


مفتح با بیان اینکه امیرالمومنین (ع) تصریح کرد: اقبال مردم در مشروع شدن حکومت نقش مستقیم دارد اما نه هر فردی که مورد اقبال مردم قرار بگیرد مشروعیت پیدا می‌کند و در این صورت حکومت کردن مقبول و مشروع است.


وی با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) در بهشت زهرا که می‌فرماید که من به واسطه اینکه ملت مرا قبول دارد من دولت تعیین می‌کنم، گفت: در زمان امام راحل فقهای دیگری هم بودند و باید پرسید چرا امام خمینی (ع) حق تعیین دولت دارد اما سایر فق‌ها از این حق برخوردار نبودند.


عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به دلایل اقدام خود برای شرکت در انتخابات گفت: بیشتر علاقه من حضور در محافل علمی بوده و وقتی به یک نکته علمی می‌رسیم و یک گره علمی حل می‌شود لذت فراوانی دارد.


مفتح افزود: این لذت با هیچ چیز قابل تعویض نیست و از مجلس چهارم و پنجم به این طرف از من درخواست حضور در انتخابات داشتند اما من امتناع می‌کردم نهایتاً با اصرارهای صورت گرفته تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتم.


وی با بیان انگیزه‌های خود برای حضور در انتخابات مجلس دهم گفت: نظرهیئت نظارت و هیئت اجرایی نظر نهایی نیست بسیاری در هیئت اجرایی تأیید و در شورای نگهبان رد می‌شوند و یا افرادی در هیئت نظارت و هیئت نظارت رد می‌شوند اما در شورای نگهبان تأیید می‌شوند.


عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به نحوه تأیید شدن خود در انتخابات گفت: اینکه آیا نحوه تأیید صلاحیت بنده حساب شده بود و یا نه، من نمی‌خوام در این رابطه صحبت کنم اما دلیلی بر این نمی‌بینم که طول کشیدن تأیید صلاحیت بنده مستند به شورای نگهبان است.


مفتح گفت: هر انسانی به عنوان یک وظیفه دینی در هر موضوعی که قرار دارد نباید نسبت به مسائل خود بی‌تفاوت باشد و این بی‌تفاوت بودن به معنای موضع علنی گرفتن درمسائل نیست.


وی افزود: نسبت به عملکرد وقایع اخیر و موضع گیری نمایندگان قصد داوری ندارم اما بی‌تفاوت بودن به معنای موضع گیری علنی در مسائل نیست.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار