به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ احمد رستمی گفت: با تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری در کارخانه و به محض خروج و پیمودن 10 تا 20 کیلومتر، تنظیمات آن به هم خورده و چندین برابر آلایندگی ایجاد می کنند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 10 میلیون موتورسیکلت 700 هزار موتورسیکلت کاربراتوری شماره گذاری شده است، گفت: از این تعداد بیش از 50 درصد این موتورها فرسوده هستند و باید با موتورهای انژکتوری و برقی جایگزین شوند.
براساس این گزارش، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز چندی پیش اعلام کرد: توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه 1395 به تصویب کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا رسید.
وی افزود: هر موتورسیکلت 4 تا 5 برابر یک خودروی استاندارد تولید آلایندگی دارد و با در نظر گرفتن تعداد موتورسیکلت های در حال تردد به ویژه در کلانشهرهای آلوده، ساماندهی و جایگزینی موتورسیکلت های کنونی با موتورهای برقی از ضروریات است.
وی به تضمین رعایت استاندارد یورو 3 در موتورسیکلت های انژکتوری تاکید کرد.
متصدی همچنین برای حذف 10 میلیون موتورسیکلتی که در حال حاضر در حال تردد و ایجاد آلایندگی هستند، گفت: دولت می تواند با ایجاد زیرساخت و فرآیندی مشابه خروج خودروهای فرسوده، به حذف این موتورسیکلت ها پس از توزیع موتور برقی اقدام کند.