به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سومين شب از مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت صدیقه کبری شب گذشته در مسجد دانشگاه شریف برگزار شد.
در اين مراسم حجت الاسلام قاسميان سخنراني و ذاكرين به مداخي پرداختند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه متن سخنراني به شرح زير است:
از خدا چه بخواهیم؟
هم حاجات مادی و هم معنوی را از خداوند بخواهید منتها حاجات مادی را در نظر بگیرید که چنانچه خیر است بخواهید، ما نمی دانیم اگر خدا یک میلیارد پول به ما بدهد ما با آن چه می کنیم؟ لذا در دعا ها می توان جمله ی چنانچه خیر است را همراه دعا گذاشت.
اگر ما را تنها بگذارند که با خدای خودمان درددل کنیم چه داریم که بگوییم ؟ اما شما در ادعیه که نگاه می کنید می بینید که چگونه در آداب مختلف انسان را وامی دارند به مناجات با خدا. هم چنانکه در دعای بیست صحیفه ی سجادیه که معروف به دعای مکارم الاخلاق است در بند نهم می خوانیم اللهم صل علی محمد و آله (که این شروع کردن و خاتمه دادن دعا با صلوات خود از آداب دعاست) و سددنی لأن أعارض من غشنی بالنصح یعنی خدایا کمک بده به من تا با کسی که با غش و فریب رفتار می کند با نصیحت و خیر خواهی برخورد بکنم، نه این که جوابش را ندهم و مقابله نکنم، هر کس باید این دعا را با خودش تطبیق دهد تا بفهمد کجای کار است و أجزی من هجرنی بالبر، یعنی خدایا کمکم کن که با کسانیکه با من قهر می کنند با بر و نیکی رفتار بکنم، و أثیب من حرمنی بالبذل، خدایا به من کمک بده که آن کسانیکه مرا محروم می کنند من بتوانم با آن ها با بذل برخورد بکنم یعنی چیزی به آن ها بدهم و أکافی من قطعنی بالصلة، خدایا به من کمک بده تا آن هایی که با من قطع رابطه می کنند با صله با آن ها رفتار بکنم و أخالف من اغتابنی الی حسن الذکر، یعنی به من توان بده آن هایی که غیبت مرا می کنند برایشان خوبی بگویم، این طور رفتار کردن خیلی سخت و مشکل است و اگر کسی بتواند این طور رفتار بکند رکورددار خواهد بود. همین طور در مورد انفاق کردن هم داریم یک وقت است شما زیادی مالت را انفاق می کنی که با همان هم اگر جمع شود مشکلات خیلی ها حل خواهد شد، چون که اگر یک طرف فقر هست و گرسنگی، طرف مقابل تکاثر هست، حضرت امیر هم فرمودند که هیچ فقیری فقیر نشد مگر اینکه شخص دیگری غنی شد، همه باید به این مشکل فقر توجه بکنند به خصوص مدیران به خصوص مدیران.
الان در روستا ها با این که روز به روز امکاناتشان زیادتر می شود اما روز به روز هم ناراضی تر می شوند، چرا؟ به خاطر تبعیض. مثلا اگر من مدیر جایی هستم نباید بروم بالای شهر بنشینم. حضرت امیر به یکی از یاران فرمودند : فکر میکنی من نمی توانم مرفه زندگی کنم؟ من نمی توانم مغز گندم بخورم ؟ من نمی توانم عسل بخورم ؟ من از هوای نفسم پیروی نمی کنم، چطور می توانم این طور از دنیا استفاده کنم و ببینم افرادی هستند که از این که حتی سیر شوند به کلی ناامیدند. حضرت زهرا به حضرت امیر فرمودند شما که پول داری چرا برای حسنین کفش نمی خری؟ حضرت فرمودند اگر من برای این ها کفش بخرم دل مستمندان با دیدن این ها می شکند. با همین دست کشیدن از تمایلات در راه رضای خداست که انسان به مقام ابرار می رسد. لذا در ادامه ی ابتدای سخن، اگر کسی می خواهد دعایی بکند جهت گیری بکند باید جهت گیری بکند برای آن طور شدن، نه این که بگوید خدایا کاری کن ما نمازمان را بخوانیم، بعضی ها هستند هنوز هم شبهه دارند سر این که خدا هست یا خدا نیست؟ رها کنید این ها را پس کی می خواهید بقیه راه را بروید؟
نقش خواص
خواص و بزرگان جوامع وقتی پیامبری می آمد و او را مانع منافع خود می دیدند، آداب و سنن آبا و اجدادشان را علم می کردند در مقابل دین نوظهور. در هر جنگی این طور است جنگ اقتصادی هم، یک عده هستند که اپلای می کنند و از جنگ اقتصادی می روند بیرون. از امام رضا (ع) پرسیدند ما نمازمان شکسته است یا کامل؟ حضرت فرمودند با اینکه هر دو مسافرید اما تویی که آمده ای مرا ببینی سفرت حلال و نمازت شکسته است و اما تویی که برای دیدن مأمون آمده ای سفرت حرام و نمازت کامل است. شما جوانی که اپلای می کنی قصدت چیست؟ قصدت الامام یا قصدت السلطان؟اسلحه ات را زمین گذاشته ای و میروی یا با اسلحه میروی؟ اگر میروی که پروژه های آن ها را پیش ببری تورا به خدا برای مال دنیا و علم دنیا و آبروی دنیا آخرتت را خراب نکن، اما اگر میروی که جزء لشکر اسلام باشی و در دشمن نفوذ کنی دستت درد نکند برو خیلی هم خوب است.
کسانی که می خواهند اسلحه شان را زمین بگذارند توجه کنند که خداوند می فرمایند دشمن منتظر است تا اسلحه تان را زمین بگذارید تا دمارتان را با تمام ابزارهایشان دربیاورد و نیز خداوند می فرمایند اگر دفاع نبود زمین فاسد می شد و نیز می فرماید اگر دفاع نبود همه ی مراکز دینی که ذکر خدا در آن بسیار می شود نابود خواهد شد.