به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، براساس برنامه راهبردي وزارتخانه مزبور، جمهوري اسلامي ايران در سال 1390 با توليد بيش از 1.6 ميليون دستگاه خودرو، رتبه سيزدهم جهان را در اين بخش به خود اختصاص داد.
همچنين سال 1392 همراه با تشديد تحريم ها و مشكلات پديد آمده، افت توليد در اين بخش، موجب تنزل به جايگاه بيستم شد و آمار هاي منتشر شده رقم بيش از 730 هزار دستگاه را نشان داد.
فرهاد بهنيا عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان خودرو اسفند 93، ضمن اعلام توليد حدود يك ميليون و 200 هزار دستگاه انواع خودرو در اين سال، از پيش بيني توليد يك ميليون و 700 هزار دستگاه انواع خودرو در سال 94 سخن به ميان آورد ، اما محسن صالحي نيا معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن وتجارت برنامه توليد يك ميليون و 400 هزار دستگاه را براي سال 94 پيش بيني كرد.
توليد انواع خودرو توسط خودرو سازان داخلي كشور در 11 ماهه پارسال (منتهي به بهمن ماه) رقم 878 هزار و 644 دستگاه اعلام شد .
به گفته بهنيا، سالهاي 91 و 92 قطعه سازان كشور با ميزان توليد يك سوم ظرفيت خود توليد داشتند، اما درسال 93 با پشتيباني وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر اينكه اشتغال زايي جديد ايجاد شد، ساعات كاري نيز اصلاح و اضافه كاري كارگران نيز افزايش يافت .
برخي آمارهاي غيررسمي حاكي است، حدود 16 تا 17 ميليون دستگاه خودرو در كشور پلاك دارند كه هفت ميليون آنها بايد از رده خارج شوند.
محمدرضا نجفي منش عضو انجمن قطعه سازان نيز پيشتر گفته بود، براي سال 1395 رقم توليد يك ميليون و 600 هزار دستگاه هدف گذاري شده است.
دست اندركاران بخش خودرو معتقدند: محمدرضا نعمتزاده در شرايطي به وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد شد كه توليد خودرو كاهش قابل توجهي داشت و از رقم فراتر از يك ميليون و 600 هزار دستگاه در نيمه سال 1392، توليد خودرو به حدود 200 هزار دستگاه رسيده بود، اما اكنون شرايط در اين بخش متفاوت شده است .
برپايه هدف گذاري كمي برنامه راهبردي وزارت صنعت، معدن وتجارت در سال 1396 بالغ بر يك ميليون و 750 هزار دستگاه خودرو سبك ( سواري و وانت ) بايد توليد شود كه اين رقم در افق چشم انداز 1404 دستيابي به سه ميليون دستگاه مورد انتظار است كه يك سوم آن بايد راهي بازارهاي صادراتي شود .
همچنين شمار خودروهاي تجاري ( اتوبوس، ميني بوس و كاميون ) نيز براي سال 96 رقم 43 هزار دستگاه پيش بيني شده و رسيدن به 120 هزار دستگاه در 1404 هدف گذاري شده است كه يك چهارم توليد در آن زمان بايد صادر شود.
بنابر این گزارش، مناطق فعال در صنعت خودرو سازي كشور، استانهاي تهران، خراسان رضوي، كرمان، آذربايجان شرقي و اصفهان معرفي شده اند و استانهاي آذربايجان غربي، سمنان، كرمانشاه، لرستان و مازندران در زمينه قطعه سازي و مجموعه سازي فعاليت دارند.