به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حجت الاسلام محمدجواد علی اکبری امروز در اولین روز اعتکاف دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: انسانها در طول زندگی خود بارها در مسجد رفت و آمدهایی دارند؛ اما هیچگاه نمیتوانند در این مکان مقدس بمانند و یا اینکه بخوابند و این در حالی است که در دوران اعتکاف این اتفاق رخ میدهد و معتکفین در زمان اعتکاف میتوانند در این مکان بمانند.
وی ادامه داد: دو نوع میهمانی وجود دارد یک میهمانی زمانی است که به خانه اقوام میروید که بایستی پس از مدتی به خانه خود بازگردید و میهمانی دوم رفتن به خانه پدری است. در خانه پدری امکان ماندن وجود دارد، خداوند برای معتکفین چنین امکانی را به وجود میآورید.
این سخنران مذهبی تاکید کرد: سه روزی که معتکفین در اعتکاف میمانند به قدری فضای معنوی اعتکاف در آنان اثرگذار است که در روز سوم معتکفین دوست نمیدارند از این فضا دور شوند و به دنیا بازگردHند.
حجت الاسلام علی اکبری بر بهره گیری از باطن مسجد تاکید و تصریح کرد: چه خوب است که معتکفین در این سه روزه با خود پیمان ببندند و مسجدی بمانند و رفت و آمد خود به مسجد را منحصر به همین سه روز اعتکاف نکنند.
وی تامین ذخایر معنوی را یکی از اقداماتی دانست که باید در زمان اعتکاف مورد توجه قرار گیرد و افزود: عالیترین سطح نیازهای ما نیازهای معنوی هستند که گاهی در شلوغی و سر و صدای زندگی از پاسخ گویی به آنان باز میمانیم.
این سخنران مذهبی ضمن بیان این نکته که این نیازها با توجه به ذکر، تلاوت قرآن، نماز و یاد خداوند تامین میشود، بیان داشت: از برکات اعتکاف این است که معتکف بتواند در این دوران سهمی از ذکر، تلاوت قرآن و یاد خداوند را بردارد و در طول زندگی آن را جاری کند.
حجت الاسلام علی اکبری خاطرنشان کرد: البته در همیشه ایام باید به دنبال این سهم باشیم؛ اما در اعتکاف به راحتی میتوانیم به این مهم دست یابیم.
اعتکاف فرصتی متفاوت برای مراجعه به گذشته و برنامه ریزی برای آینده است
وی اعتکاف را فرصتی متفاوت برای مراجعه به گذشته به قصد حفاظت و مراجعه به آینده برای هدفگذاری و برنامه ریزی خواند و تصریح کرد: گاهی انسان فرصتی برای رسیدگی به اعمال خود را ندارد؛ اما این فرصت در دوران اعتکاف به وجود میآید تا انسان بتواند به اعمال خود رسیدگی کند.
این سخنران مذهبی بار دیگر تاکید کرد: فرصتی که برای معتکفین پیش میآید این است که از سرو صدا و خارج و وارد یک مکان ساکت و همراه با آرامش میشود و در این مکان است که میتواند مسیر طی شده را بررسی کند و استغفار کند.
حجت الاسلام علی اکبری اعتکاف را فرصتی برای تفکر به عمر از دست رفته دانست و افزود: زمانی که بنده از خداوند میخواهد که او را ببخشد در حقیقت از خداوند میخواهد که او را نو کند و برای اصلاح خطوط خراب شده به کمکش بشتابد.
وی ضمن تاکید بر این مطلب که اعتکاف مکانی برای تشکیل دوستیهای بزرگ است، گفت: در این چنین فضاهایی است که انسان تصمیمات بزرگ زندگی خود را میگیرد.
معنای و اسرار نماز پیش از نماز خواندن باید ملکه شده باشد نه حین آن
این سخنران مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود بر حضور قلب در نماز در ایام اعتکاف تاکید و تصریح کرد: شهید مطهری وقتی به محضر مرحوم حداد رسیدند در اولین جمله مرحوم حداد از استاد مطهری میپرسند شما وقتی نماز میخوانید به چه مسئلهای توجه دارید؟، شهید مطهری در جواب میگوید: به معانی نماز توجه میکنم. مرحوم حداد به ایشان میگوید پس کی نماز میخوانید!. همین جمله مرحوم حداد است که باعث ایجاد تحول در اواخر عمر شهید مطهری میشود.
حجت الاسلام حداد تاکید کرد: حضور قلب در نماز یعنی به طور کامل متوجه حضرت احدیت باشیم، نه اینکه به الفاظ توجه کنیم.
وی ادامه داد: پیش از اینکه نماز بخوانیم باید معانی نماز، الفاظ، اذکار و اسرار نماز در ما ملکه شده باشد و زمانی که به نماز میایستیم از صمیم قلب بگوییم «الله اکبر» چنانچه تمام قلب و ذهن ما تنها متوجه خداوند باشد، جسممان نیز متعلق به او خواهد شد.