به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، محبتی امروز در نشست بررسی «سیر تحول وجودی انسان» که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان این نکته که اصلیترین مرحله وجودی انسان را دنیا تشکیل داده است، گفت: این دنیا عرصهای برای وجود انسانی است، چراکه انسان از میان تمامی موجودات هم مزین به عقل است و هم مزین به شهوت.
وی حرکت و زمان را اموری ذاتی دنیا خواند و با طرح این پرسش که چرا انسان هبوط کرد؟، بیان داشت: برای این سوال هم فلاسفه اسلامی و هم فلاسفه غربی دلایلی را عنوان کردهاند. فلاسفه اسلامی گفتهاند با توجه به اینکه انسان درصدد رسیدن به کمال است و به وسیله این اختیار است که به کمال میرسند و چون این امر در دنیا_تنها در دنیا_ رخ میدهد پس باید دنیا به وجود میآمد.
دانشجوی دکترای حکمت متعالیه ادامه داد: فلاسه غربی نیز علت هبوط در دنیا را گناه اولیه آدم دانستند و معتقدند و این گناه از طریق حضرت آدم به دیگر انسانها به ارث رسیده است.
محبتی با اشاره به این مطلب که گذر از دنیا شرط رسیدن به کمال است، خاطرنشان کرد: زمانی که انسان از عالم زر گذشت، از خداوند خواست تا انسان را وارد دنیا کند و به همین دلیل خداوند دنیا را خلق کرد.
وی در ادامه سخنان خود مرگ را از هر مصیبتی در این دنیا سختتر دانست و گفت: انسان مسیری را برای رسیدن به کمال طی میکند و با توجه به اینکه استعدادهایی وجود دارد که این استعدادها در این دنیا فرصت شکوفا شدن را ندارند، به همین دلیل انسان مرگ را تجربه میکند.
دانشجوی دکترای حکمت متعالیه ضمن اشاره به این نکته که مرگ عبارت است از حرکت طبیعی نفس به سمت خدا، بیان کرد: چنانچه انسان میخواهد به خدا برسد باید مرگ را تجربه کند به همین دلیل نفس بدن را ترک میکند تا در نهایت به خدا برسد.
محبتی تاکید کرد: مرگ عدم نیست، بلکه امری وجودی است و عبارت از رجوع اشیاء به حق تعالی است و با توجه به اینکه ظهور حق تعالی در آخرت است، چنانچه انسان بخواهد به حق تعالی برسد باید مرگ را تجربه کند.
وی در ادامه سخنان خود به مرحله قیامت اشاره کرد و افزود: انسان نمیمیرد، بلکه تغییر مکان میدهد و ظاهرا آخرت منزلگاه انسان را تشکیل میدهد؛ اما با توجه به این نکته که انسان بینهایت طلب است، بنابراین میخواهد که در آن دنیا نیز رشد کند و این سیر همچنان به سمت کسب رضایت الهی ادامه دارد.
دانشجوی دکترای حکمت متعالیه با بیان اینکه تمامی انسانها به محشر برانگیخته میشوند و مورد سوال و جواب قرار میگیرند، تصریح کرد: بهشت و جهنم ساخته شده در حال حاضر نداریم و انسان بر اساس اعمال، نیات و رفتاهای خود است که برای خود بهشت و جهنم را میسازد.