به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، علی یوسفی در نشست بررسی «نتایج انتخابات مجلس دهم مشهد از منظر رسانهای، جامعه شناسی و سیاسی» که به همت دفاتر خراسان انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و انجمن جامعه شناسی ایران شاخه خراسان رضوی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، از منظر جامعه شناسی انتخابات مجلس دهم را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و گفت: انتخابات روشی دموکراتیک برای بیان دیدگاهها و ارائه مکانیزمی برای جابجای نخبگان و روشی برای آموزش و جامعه پذیری سیاسی است بنابراین به نظر میآید که انتخابات در رفتار انتخاباتی بسیار مهم و آگاهی بخش است.
وی با بیان این که تحلیل انتخاباتی باید مبرا از تحلیل حزبی باشد، به مقاله خود در سال 83 در خصوص تحلیل رای اشاره کرد و بیان داشت: در آن مقاله چهار دسته الگوی رای، مدل عقلانی، هنجاری، شناختی و انتروپی مورد بررسی قرار گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در مدل عقلانی تاکید عمده بر سودمندی رای است و در این مرحله فرد تصمیم میگیرد که رای دهد یا خیر همچنین در این مدل رای دهنده کاملا حسابگر است.
یوسفی افزود: در مدل هنجاری فرد شناخت کاملی ندارد و بر مبنای حزبی و دیگری مهم سیاسی به یک نفر رای میدهد، بنابراین در این مدل اصل بر گرایش حزبی و فشارهای هنجاری است.
معاون فرهنگی- اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در مدل شناختی تاکید عمده این است که بر اساس شناخت و اطلاعی که ایجاد میشود، انتخاب صورت میگیرد و در مدل آنتروپی نیز عدم اطمینانی وجود دارد و در مسیر انتخابات به اطمینان تغییر مییابد که در این مدل زبان و نوع تبلیغ کاندیدا مهم است.
یوسفی الگوی قالب رای در مشهد را هنجاری خواند و گفت: در اغلب انتخابات اخیر حدود 46 درصد مردم که درصد قابل توجهی را به خود اختصاص میدهند عنوان میکردند ما در انتخابات شرکت نمیکنیم، چراکه معتقد بودند فایده ندارد، البته در واقع ترک مشارکت سیاسی خود یک نوع انتخاب است که نباید بیتفاوتی تلقی شود که باید دید چرا شرکت نمیکنند و آنان را جذب کرد.
وی در تحلیل رای، تحلیل سودمندی را بسیار مهم خواند و گفت: آنچه که مهم است این است که اصلاح طلبان بایستی از رفتار بلا تصمیمها و ترک مشارکتیها در مشهد بهره گیرد تا بتواند نتیجه را به اسم خود تغییر دهد، چراکه اغلب این دو گروه تمایلات اصلاح طلبانه دارند.
این استاد دانشگاه در ادامه ثاتیر گذاری شهرت در انتخابات را مهم ارزیابی و تصریح کرد: متاسفانه در انتخاباتی که گذشت شهرت اصولگرایان در مقایسه با کاندیدای اصلاح طلب قابل مقایسه نبود و نام بسیاری از این کاندیدای اصولگرا را مردم بارها شنیده بودند.
یوسفی بار دیگر با تاکید بر این مطلب که شهرت اجتماعی و تجربه شناختی مردم نسبت به اصولگرایان بیشتر بوده است، خاطرنشان کرد:باید دید چه اتفاقی رخ داده که رای اصولگرایی یکپارچه شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به این مطلب که درصد قابل توجهی از رای در مشهد فاقد هویت سیاسی است، بیان داشت: و این یعنی رای سِبقه تودهای دارد که سازمان یافته نیست و همین رایهای بیهویت بود که به نفع جبهه اصولگرایی تمام شد.
وی با اشاره به این موضوع گمان میکنم در تهران اجتماع سیاسی سازمان یافتهتر بود، گفت: آنچه که در انتخابات مجلس دهم شاهد بودیم این بود که چهرههای کلیدی در احراز صلاحیت در مشهد و سایر شهرها حذف شدند، بنابراین فرصت انتخاب کردن بین دو نیرو یکسان نبودند همچنین در کنار این مسئله سازمان یافتگی اصولگرایی نسبت به اصلاح طلبان بسیار بیشتر بود.