به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ تشکیل کارگروه هنرهای سنتی در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تهیه سند توسعه هنرهای سنتی و برگزاری جشنواره هنرهای سنتی از تصمیمات جلسه ای بود که با حضور رییس و اعضای کمیسیون و معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
محمدحسین ایمانی خوشخو؛ رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: حق هنرهای سنتی که ما را در جهان با آن میشناسند در سیاستگذاریها و برنامهها رعایت نشده است و سرمایههای هنری ما به مرور از دست میرود و روزی خواهد رسید که این هنرها فقط در موزه ها دیده می شود و در جریان روز هنر حضور ندارند. اقبال به هنرهای جدید و معاصر و حمایت از آنها در زمینه تولید، ارائه، اقتصاد و آموزش سبب می شود که هنرهای سنتی چندان مورد توجه قرار نگیرد.
ایمانی خوشخو با اشاره به بررسی و پیگیری مباحث هنری از جمله هنرهای سنتی در کمیسیون هنر و معماری گفت: کارگروه هنرهای سنتی با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه با ماموریت اصلی تهیه سند توسعه هنرهای سنتی در کمیسیون هنر و معماری تشکیل می شود. همچنین طرح جشنواره هنرهای سنتی که از سوی دکتر نامور مطلق مطرح شده است پیگیری می شود تا این جشنواره با توجه به گستردگی هنرهای سنتی به نحو مناسب برگزار شود و آیینهای برای معرفی این هنرها باشد.
رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت اقتصاد هنر و اقتصاد هنرهای سنتی و صنایع دستی افزود: امروزه تنها راه نجات اقتصاد ایران حمایت از صنایع متوسط و کوچک است و در دل این صنایع متوسط و کوچک، صنایع دستی اهمیت زیادی دارد.
ایمانی خوشخو با اشاره به وظایف کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمیسیون هنر و معماری حدود چهار سال پیش به دلیل نیازی که به طرح مباحث هنری در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت، تشکیل شد و محفلی برای بررسی و پیگیری مباحث هنر و معماری است. کمیسیون تلاش می کند با تشکیل کارگروههای تخصصی و برگزاری جلسات با همکاری نهادهای هنری مسوولیت خود را دنبال کند و به پیش ببرد.
رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تهیه اسناد هنری در این کمیسیون گفت: سند موسیقی کشور با استفاده از نظرات هنرمندان و کارشناسان موسیقی تهیه شده است و این سند پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی نخستین گام برای این است که موسیقی در نهاد قانونی کشور مصوبه ای داشته باشد و برداشت های سلیقه ای در برخورد با موسیقی را که مشکلاتی ایجاد می کند، کاهش دهد.
وی بیان کرد: تهیه سند معماری کشور نیز با وجود نظرات و دیدگاههای مختلف در زمینه معماری و استفاده از نظرات متخصصان در این کمیسیون تهیه شده است. در خصوص سند توسعه سینما مقرر شد کارگروهی در کمیسیون هنر و معماری تشکیل شود و با همکاری سازمان سینمایی و کارشناسان سینما پیش نویس سند سینما نیز تهیه شود. با توجه به اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون را دارد امیدواریم با تهیه این اسناد و تصویب آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلات و مسایل هنر تا حدود زیادی برطرف شود.
بهمن نامور مطلق؛ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: هویتی ترین بخش هنر ما، هنرهای سنتی و صنایع دستی است و هیچ حوزه ای به اندازه صنایع دستی تمرکززدا نیست. بر اساس پژوهش های سازمان جهانی صنایع دستی، ایران با توجه به تنوع فرهنگی و قومی متنوع ترین صنایع دستی را در دنیا دارد و تجربیات زیباشناختی و مردم شناسی را می تواند در صنایع دستی دید. توسعه پایدار بر اساس صنایع زیست محیطی و سبز است و صنایع دستی از صنایع سبز است. امروز دوره صنایع خلاق است و صنایع دستی جز صنایع خلاق است.
نامور مطلق با بیان گزارشی درباره وضعیت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: نزدیک به 400 هزار هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی در سامانه ثبت شدهاند اما به نظر می رسد فعالان این حوزه سه برابر این تعداد باشند. در دو سه سال اخیر هرچند حمایت جدی از صنایع دستی و هنرهای سنتی نشده اما بر اساس گشایش هایی که در روابط با دیگر کشورها ایجاد شده، امید در صنایع دستی دیده می شود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: صادرات صنایع دستی در اواخر دولت قبل 80 میلیون دلار بود و الان با رشد 36 درصدی در سال 1393 و رشد 13 درصدی در سال 1394، 200میلیون دلار صادرات رسمی صنایع دستی دارم که البته فرش، جواهرات سنتی و سنگهای تزیینی که در مراکز دیگری اداره و رصد میشود در این رقم محاسبه نشده است.
نامور مطلق با تاکید بر ضرورت گفتمان سازی در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: در زمینه گفتمان سازی بسیار کم کار کردیم. امروز بازار، بزرگترین سرمایه است و حتی از تولید بزرگ تر است اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت ما سرمایه های خود و بازار صنایع دستی را از دست دادیم. در دوره مدرنیته تولید و تولیدکننده ها اهمیت داشتند اما امروزه در دوره پست مدرن، مصرف و بازار اهمیت دارد اما ما بازار را از دست دادیم. سهم هنرهای سنتی و صنایع دستی در تبلیغات شهری صفر است .
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به گذار از دوره معرف محوری و کالا محوری گفت: امروز دوره مصرف محوری است و اگر با تبلیغات ما بر اساس روح حاکم دنیای جدید نباشد، به ضد تبلیغ تبدیل خواهد شد. صدا و سیما فعالیت هایی در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی انجام می دهد اما چون شناخت درستی ندارد هنوز بر اساس معرف محوری کار می کند.
وی افزود: با توجه به ضرورت و اهمیت ما سعی کردیم در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی گفتمان سازی و جریان سازی کنیم و در این مسیر از هنرمندان استفاده می کنیم. هنرمندان شاخه های مختلف می توانند در پیوستگی به گفتمان سازی صنایع دستی کمک کنند. در حوزه رسانه ها برای گفتمان سازی نواقصی وجود دارد و نیاز به برنامه و هماهنگی دارد. با گفتمان سازی این باور ایجاد می شود که ما به تغییر سبک زندگی نیاز داریم، نسل جدید از صنایع دستی ایجاد می شود که با جوانان ارتباط برقرار میکند.
نامور مطلق با اشاره به نقش صنایع دستی در اقتصاد مقاومتی افزود: هیچ رشته ای به اندازه صنایع دستی، تبلور اقتصاد مقاومتی نیست و هیچ جایی به اندازه صنایع دستی، درون زا و برون گرا و درآمدزا نیست.
نامور مطلق به حوزه زیباسازی در صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان حوزه سوم برای تغییرات بنیادین اشاره کرد و گفت: تکرار زایل کننده معناست و ما با تکرار آثار، معنا را از دست دادیم و ارتباط جوانان با صنایع دستی و هنرهای سنتی قطع شد، بنابراین به زیباسازی و طراحی های جدید در صنایع دستی نیاز داریم که در این زمینه هنرمندان بخصوص هنرمندان تجسمی می توانند کمک کنند. امروز ما جهشی را در صنایع دستی شاهد هستیم و نسل نو صنایع دستی شروع شده است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: درست است که ریزش هایی در حوزه صنایع دستی داریم اما رویش هایی شروع شده است و نسل جدید خودآگاهانه به سمت صنایع دستی و هنرهای سنتی می رود چون خودآگاهانه به سمت هویت خود می رود. اما در بخش توزیع و تجاری مشکل داریم و نهادهای فرهنگی می توانند به گفتمان سازی صنایع دستی کمک کنند. اگر هنرهای سنتی و صنایع دستی را باور کنیم که آینده دارد، خلاق است و به عنوان متن هنری و اقتصادی قابلیت دارد، اتفاق مناسبی در صنایع دستی می افتد.
نامور مطلق با اشاره به ضرورت جشنواره ای برای هنرهای سنتی گفت: هنرمندانی که هنر ملی و سنتی و ایرانی-اسلامی را میراث داری می کنند در جشنواره فجر جایگاهی ندارند و بر اساس این ضرورت جشنواره هنرهای سنتی فجر امسال برگزار خواهد شد. همچنین ایجاد خانه صنایع دستی از خواسته های فعالان این حوزه است.
تعدادی از اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی از بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی نیز بازدید کردند.