به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ رئیس سازمان صداوسیما در این بازدید با اشاره به جایگاه و اهمیت ویژه شبکههای برونمرزی در خارج از مرزها و حضور در عرصه رقابت با بیش از صدها شبکه ماهواره ای تأکید کرد: رسانهملی در مقابل تهدید و هجمههای متعددی قرار دارد و این امر، مسئولیت رسانه را برای برنامهریزیهای جدی و اساسی بهمنظور خنثی کردن جنگ رسانهای دشمن سنگینتر میکند.
علیعسکری افزود: در فضای جنگ نرم رسانهها، فضای مجازی هم هر روز تأثیر بیشتری بر روی مخاطبان خصوصاً جوانان میگذارد و این در حالی است که صداوسیما مهمترین دستگاهی است که وظیفه تأثیر بر روی افکار عمومی متناسب با منافع ملی را بر عهده دارد.
وی افزود: در جهان، هیچ کشوری به اندازه ایران مورد هجوم تبلیغاتی و جنگ روانی و رسانهای قرار ندارد که این امر مسئولیت برنامهسازان و کارکنان رسانهملی را دو چندان میکند و در این میان، معاونت برونمرزی بهعلت نوع استراتژی و خطمشی نظام جمهوری اسلامی در صدور پیام انقلاب، وظیفه خطیری برعهده دارد. رئیس رسانهملی به نقش شبکه های برونمرزی در معادلات منطقهای اشاره و خاطرنشان کرد: در دوره کنونی، جنگ واقعی جنگ رسانهای است و برای مقابله با این امر، باید سرمایهگذاری بیشتری شود و معاونت برونمرزی با توجه به تحولات منطقه با پوشش خبری خود بهخوبی این جنگ نرم را اداره کرده است. وی با اشاره به تغییر استراتژی دشمن در برخورد با ایران تصریح کرد: اگر تا چند سال قبل، گزینه نظامی یکی از راههای هجمه به ایران بود و البته جرئت نکردند کاری بکنند، اکنون با هزینه کمتر به جنگ فرهنگی دست زدهاند و این هجمه مسئولیت شبکههای برونمرزی را چند برابر کرده است. دکتر علیعسکری ادامه داد: اکنون حضور شبکههای سحر، العالم، هیسپانتیوی و دیگر شبکههای برونمرزی در فضای مجازی، آرایش رسانهای ما را در بیرون از مرزها تعیین میکند.
علیعسکری با تأکید بر تغییر استراتژی دشمن در فضای جنگ نرم افزود: آنها برای تخریب برنامهریزی کردهاند و بخش زیادی از بودجه خود را به این فضا اختصاص دادهاند و وظیفه ماست که بودجهای برای این فضا در نظر بگیریم؛ چراکه رسانه امروز در پیشانی مقابله با جنگ نرم دشمن قرار دارد. رئیس رسانهملی گفت: معاونت برونمرزی تاکنون توانسته است رسالت خود را در امر خبررسانی در بیشتر مناطق مهم بهخوبی انجام دهد.
علیعسکری با بیان اینکه شبکههای برونمرزی سازمان همواره زیر فشار و هجمه رسانههای استکباری است، تصریح کرد: شرط اثرگذاری بیشتر در فضای ماهوارهای، دانستن فرهنگ و زبانهای مختلف است . رئیس رسانه ملی با اشاره به راهاندازی پایگاه خبری پارستودی(parstoday)، آن را فرصت خوبی برای حضور در فضای مجازی دانست و تأکید کرد: استفاده از 32 زبان فرصتی برای معرفی محتوای رسانهای ما به دنیا است و ما باید از فضای مجازی به نفع خود استفاده کنیم و در کنار کمبودها و مشکلات مالی در حد وسع خود کار را به ثمر برسانیم.
وی حضور رسانهای در آمریکا را مهم دانست و افزود: اگر توانستید شبکه هیسپان تیوی را در قلب آمریکا پخش کنید موفق هستید؛ چراکه بخشی از ساکنان فقیر ایالات متحده و بعضا مخالفان دولت آمریکا اسپانیایی نژاد هستند و این بهترین فرصت برای ماست که یا از طریق پخش ماهواره یا از طریق شبکههای مجازی و OTT پیام انقلاب را به آنها برسانیم.
رئیس رسانه ملی با اشاره به نگرانی قدرتهای استکباری جهان از گسترش قدرت منطقهای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: کشورهای غربی پس از ناامیدی از تحریمهای اقتصادی علیه کشورمان، میدان جدیدی را در قالب جنگ نرم برای مقابله با جمهوری اسلامی انتخاب کردهاند که مهمترین بستر آن فضای مجازی است و شبکههای برونمرزی باید در این فضا سهم مهمی داشته باشند.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر لزوم حفظ روحیه انقلابیگری گفت: احیای گفتمان انقلابی گری در سخنان اخیر مقام معظم رهبری از ضروریات و اولویتهای رسانه ملی است و شبکههای برونمرزی برای ترویج این گفتمان در خارج از کشور باید اهتمام ورزند چراکه مسیر اقتدار جمهوری اسلامی در تداوم این تفکر که ملهم از تفکر انقلابی امام است نهفته است.
در این بازدید، اخگری معاون برونمرزی، پایگاه خبری پارس تودی را ظرفیتی تازه با تولید محصولات چندرسانهای و انتشار آن بر بستر وب و شبکههای اجتماعی عنوان کرد.
وی ماموریتهای پارستودی را ارائه اخبار و اطلاعات به 32 زبان زنده دنیا، تولید و ارائه محتوای چندرسانهای، ارائه تصاویر ویدئویی در خصوص ایران و رخدادهای جهان از طریق اینترنت، ارائه پخش زنده از رخدادها و مراسم داخل ایران و عرضه تولیدات مستند بیان کرد.