به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ جواد شمقدری نویسنده و کارگردان سریال الف ویژه «انقلاب دوم» درباره میزان اقتباس این اثر از مستندات تاریخی گفت: نقش اول «انقلاب دوم» زاییده تخیل من است اما جزئیات شخصیتی که برای او طراحی کردم، برگرفته از واقعیتهای موجود و مستندات تاریخی است که از عناصر تحقیقاتی الهام گرفتم.
جواد شمقدری نویسنده و کارگردان سریال «انقلاب دوم» درباره آخرین وضعیت متن این سریال توضیح داد: متن این سریال بعد از آنکه از معاونت سیما برای بازنویسی به مرکز گسترش فیلمنامه نویسی آمد و در حال حاضر مراحل نگار ش فیلمنامه کامل شده و برای مرحله پیش تولید آماده میشود.
وی افزود: به نظرم سریال «انقلاب دوم» بعد از گذشت 37 سال از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا طرح جالبی است. ضمن اینکه مراحل تحقیق و نگارش آن بیش از سه سال زمان برده و در شورای مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
رئیس سابق سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه چقدر از داستان این سریال برگرفته از واقعیات تاریخی است و چقدر ماحصل مقتضیات دراماتیک است، بیان کرد: مهدی جوان نقش اول «انقلاب دوم» زاییده تخیل من است اما جزئیات شخصیتی که برای او طراحی کردم، برگرفته از واقعیتهای موجود و مستندات تاریخی است که از عناصر تحقیقاتی الهام گرفتم. بنابراین بخشی از زندگی و ماجراهای مربوط قهرمان قصه و سرنوشت او ناظر به تحقیقاتی است که صورت گرفت. مثلا صحنه ازدواج مهدی دقیقا برگرفته از تصویری است که در یکی از کتابهای خاطرات یکی از دانشجویان پیرو خط امام خوانده بودم و برایم جالب به نظر رسیده و در حین مطالعهام در نظر داشتم که آن را به نوعی در متن به کار بگیرم.
وی در پاسخ به اینکه آیا محدودیتهای لوکیشن و فضاسازی در مرحله نگارش «انقلاب دوم» او را محدود کرده است یا نه، گفت: نه، من اصلا به اجرایی شدن کار در مرحله نگارش از این نظر که من را محدود کند، فکر نکردم اما چون خودم قرار هست کارگردانی این سریال را برعهده بگیرم، ملاحظاتی را در نظر گرفتم. بیشتر سعی کردم نیاز قصه را در نظر بگیرم و نگران اجرا و تولید آن نباشم. زیرا بعدها میتوان برای اجرا برنامه ریزی و فکر کرد و امکان جا به جایی لوکیشن یا کارهایی از این نوع به هر حال وجود دارد.
شمقدری با اشاره به اهمیت و ضرورت شروع سریال سازی با فیلمنامههای کامل خاطرنشان کرد: متاسفانه تا همین چند وقت پیش من خبر داشتم که بعضی از سریالها با طرحی دو و سه برگی کلید میخورند. از طرفی بعضی شوراها هم به اصطلاح بر سر یک «واو» در فیلمنامه بحث میکردند و در این میان رفتارهای متناقضی نسبت به متنها وجود داشت که نظارت درستی بر متنها صورت نمیگرفت. به نظر من مدیران همراهی کنند تا فیلمنامههای خوبی تولید و آماده شود و بر اساس یک استراتژی کلان سر فرصت مناسب متنها آماده تولید شوند.
سریال «انقلاب دوم» داستان مهناز و مهدی دو جوانی است که از خواستگاههای اعتقادی و اجتماعی متفاوتی برخوردارند. آنها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ناگزیر به سفرهایی به سراسر کشور میشوند که در طی آن رازی برایشان آشکار میشود.