گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ تیزر کتاب احتمالاً ژانر جدیدی در سینما است. چیزی بین رپورتاژ تبلیغاتی و فیلم کوتاه داستانی. هدف اما کمک به فروش بیشتر کتابها است. هرچند تجربه نشان داده خود تیزرها را مستقلاً هم میشود دید و لذت برد. بعد از تجربه موفق تیزر کتاب «دختر شینا» قرعه به نام رمان «رؤیای نیمهشب» افتاد. کتابی با محوریت یک ماجرای عاشقانه بین پسری اهل تسنن و دختری شیعه که درونمایه مذهبی دارد و به امام زمان (عج) هم مرتبط است. اگر عوامل تولید این تیزر خواستهاند با کارشان به فروش کتاب و بالا بردن مطالعه بین آدمها کمک کنند، ما هم با پرداختن به تلاشی که کردهاند از آنها حمایت میکنیم. تیزر سینمایی «رؤیای نیمهشب» چیزی از یک فیلم کوتاه تاریخی کم ندارد. عوامل تولید این اتفاق مبارک پاسخ میدهند.
عباسی: «رؤیای نیمهشب» یک عاشقانة مذهبی است
اصغر عباسی، کارگردان، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به ساخت تیزر سینمایی کتاب «رؤیای نیمهشب» گفت: «شاید بهتر باشد به جای تیزر سینمایی بگوییم یک فیلم کوتاه معرفی کتاب. این تعبیر بهتر درک میشود. اصطلاح تیزر سینمایی با تیزر کتاب «دختر شینا» باب شد.»
وی افزود: «من در تیزر «رؤیای نیمه شب»، بیشتر دغدغه سینما داشتهام. برای همین هم سعی کردم حتی در فیلمنامه مدیوم سینما را در نظر داشته باشم و تا پایان کار به سینما وفادار بمانم.»
عباسی خاطرنشان کرد: «ما یک فیلم کوتاه برای تبلیغ کتاب درست کردیم. هرچند سعی کردیم کار جوری باشد که بتوان آن را به عنوان یک اثر مستقل هم دید، ولی در کل هدفمان از روز اول این بود که به معرفی و فروش کتاب کمک کنیم.»
این کارگردان جوان با بیان اینکه «پیش از ساخت تیزر دو بار کتاب را خوانده» گفت: «رمان «رؤیای نیمهشب» قصه عاشقانهای است که درونمایهای مذهبی دارد. نویسنده این کتاب هنرمندانه خواننده را تحت لوای یک قصه عاشقانه به سمت گزارههای مذهبی و امام زمان (عج) هدایت میکند.»
عباسی در پایان گفت: «چند ماه پیش جایی بودم که پیشنهاد میدادند بیاییم کتاب هدیه بدهیم. من چون با کارهای فرمایشی مخالف هستم، گفتم به جای این کار باید کاری کنیم که کتابخوانی برای جامعه دغدغه شود. ساخت تیزر برای کتابها در این راستا میتواند خیلی کمککننده باشد.»
سالاری: هیچ ریالی از دولت نگرفتهایم
مظفر سالاری، نویسنده، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، درباره چگونگی شکلگیری رمان «رؤیای نیمهشب» گفت: «کتابی هست به اسم «عبقرع الحسان» که در آن تشرفات معتبر خدمت امام زمان آمده است. «سید جواد معلم» هم آمده و این تشرفات را سادهنویسی کرده به اسم «برکات وجود حضرت ولی عصر (ج)».
وی افزود: «ایشان حدود 15 سال پیش با من تماس گرفت و از من خواست 10 تا از تشرفات را انتخاب کنم و داستانی بنویسم. من این کار را کردم. اولین تشرف به داستان «رویای نیمه شب» انجامید. بعد این طرح را بسط دادم. شخصیتهای دیگری اضافه شد. تماس گرفتم و گفتم طرح گسترش پیدا کرده و تبدیل به رمان شده. ایشان هم قبول کرد و این کتاب شکل گرفت.»
نویسنده رمان «رؤیای نیمه شب» با اشاره به مسابقه «کتاب زندگی» و انتشار کتاب در تیراژ بالا گفت: «ما همیشه تقصیر را گردن مردم میاندازیم و میگوییم با کتاب قهر هستند و کتاب نمیخوانند. در صورتی که همین کتاب در مسابقه «کتاب زندگی» به رکورد 200 هزار تا رسیده است. به اضافه اینکه حتی در شرایط بهتر تا یک میلیون عدد هم میتواند برسد. «رؤیای نیمه شب» پنجمین کتابی است که در این مسابقه شرکت کرده است.»
سالاری با بیان اینکه «تمام هزینههای ساخت تیزر از محل فروش کتاب است»، گفت: «ما کمک دولتی و سوبسید نداریم. هیچ ریالی از دولت نگرفتهایم. قیمت کتاب هم در نسبت با چاپ اول چون تیراژش بالا است نصف شده. البته که این روی کیفیت آثار هم اثرگذار است و اگر این کار تداوم داشته باشد در تولید و معرفی و آشتی دادن مردم با کتاب مؤثر است.»
نویسنده رمان «رؤیای نیمه شب» خاطر نشان کرد: «من بیشتر نویسنده کودک و نوجوان هستم. الان هم دانشنامهای قرآنی دارم آماده میکنم که بزرگترین مرجع برای نوجوانان خواهد بود. همچنین فیلمنامه بلند انیمیشنی نوشتم در 60 قسمت 10 دقیقهای که شبکه برون مرزی «سحر» از آن انیمیشن سه بعدی آماده کرده. اسم آن «آخرین فرستاده» است که تاریخ زندگی پیامبر به روایت سلمان فارسی است.»
سالاری در پایان گفت: «اخیراً دو رمان هم نوشتهام که زیر چاپ است. یکی «شب صورتی» است که برای گروه سنی نوجوانان است و کتابستان آن را منتشر میکند. یکی هم «دعبل و زلفا» که انشاءالله آستان قدس آن را منتشر میکند.»
ذوعلم: از ظرفیت سینما برای معرفی کتاب استفاده میکنیم
احمد ذوعلم، تهیهکننده، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو درباره ساخت تیزر کتاب «رؤیای نیمهشب» گفت: «ما قبل ساخت این کار، تجربه موفق «دختر شینا» را در استفاده از ظرفیت سینما برای معرفی کتاب داشتیم. برای همین ترغیب شدیم تا دوباره از این طرفیت استفاده کنیم و ایده ساخت تیزر سینمایی برای کتاب را عملیاتی کنیم.»
وی با اشاره به نقش تیزر «دختر شینا» در فروش کتاب گفت: «افراد مختلفی که تیزر «دختر شینا» را دیدند، چه کتابخوان، چه سینمایی، از خود کار خیلی خوششان آمد. افراد زیادی هم میگفتند که ترغیب شدهاند کتاب را بخوانند. هدف ما هم تشویق مردم به مطالعه کتاب بود.»
ذوعلم افزود: «کتابهای مسابقه «کتاب و زندگی» در یک شورا انتخاب میشوند. یکی از دغدغههای ما این است که کتاب جذاب و خوشخوان باشد. انتخاب درست کتاب در کنار ساخت تیزر مناسب میتواند به دیده شدن آن کتاب کمک کند.»
تهیهکننده تیزر «رؤیای نیمهشب» در پایان گفت: «تلاش داریم در چند روز آینده کار را در تلویزیون کنیم. همچنین قرار است سینماهای تحت اختیار حوزه هنری قبل از اکران فیلمها تیزر را نمایش دهند. بقیه مخاطبان هم میتوانند در فضای مجازی تیزر کتاب «رؤیای نیمهشب» را ببینند.»
رضوانی: «رؤیای نیمهشب» یک پروژه تاریخی، سینمایی است
مصطفی رضوانی، مدیر تولید تیزر سینمایی «رؤیای نیمهشب»، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، درباره فضای کلی تیزر رمان «رؤیای نیمهشب» گفت: «داستان یک پسر سنی مذهب است در قرن سوم هجری که عاشق یک دختر شیعه میشود. همزمان حاکم آن شهر هم دختری دارد که او هم عاشق آن پسر است. قصه کار در ارتباط با امام زمان (عج) هم هست.»
وی با اشاره به اینکه «رؤیای نیمهشب» به سفارش موسسه شیرازه و توسط باشگاه فیلم سوره تولید شده» گفت: «این تیزر یک کار تاریخی و سینمایی است. در تولید کاملاً سینمایی برخورد کردهایم.»
رضوانی افزود: «میتوانم بگویم ما 5 جلسه فیلم تاریخی ضبط کردهایم. به اذعان بچههای تولید کار کاملاً سینمایی شده است.»
مدیر تولید تیزر «رؤیای نیمهشب» در پایان گفت: «هزینه ساخت تیزر از فروش کتاب تأمین شده است. کل هزینه ساخت تیزرهای مسابقه «کتاب و زندگی» از محل فروش کتاب تأمین میشود.»