به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی نوذرپور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص طرح نوسازی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده گفت:تا کنون 9280 تن از مالکان تاکسی های فرسوده در کشور وجه مورد نظر برای نوسازی تاکسی را به حساب ایران خودرو واریز کرده اند که فقط 800 دستگاه به صاحبان این خودروها تحویل داده شد.
وی اظهار کرد طرح نوسازی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از بهمن ماه سال گذشته از سوی دولت آغاز شد که به موجب آن وام 20 میلیون تومانی با نرخ 16 درصد و با بازپرداخت چهارساله و 5 میلیون تومان هم از طرف دولت برای اسقاط خودروی فرسوده به مالک اختصاص می یابد و مانده مبلغ خودرو به میزان 5 میلیون تومان را مالک تاکسی پرداخت خواهد کرد.
نوذرپور با بیان اینکه نوسازی تاکسی های فرسوده در سال های گذشته متوقف شده بود و دولت یازدهم این ظرفیت را ایجاد کرد، افزود: تا کنون 57 هزار و 986 ثبت نام برای این طرح از طریق دفاتر پیشخوان دولت صورت گرفته که مدارک 55 هزار و 410 تن تایید شده و 33 هزار و 887 تن هم شعبه بانک مورد نظر و نمایندگی فروش خودرو را انتخاب کرده اند.
وی گفت :پرونده 11 هزار و 400 تن در بانک های عامل این طرح تکمیل شده و 9280 مورد واریز وجه به حساب ایران خودرو صورت گرفته و در نهایت 800 دستگاه تاکسی تحویل شده است در صورتیکه در توافقات صورت گرفته قرار بود به صورت کلید به کلید تحویل خودروها انجام شود، ولی تحویل یک خودرو حداقل یک ماه طول می کشد.
نوذرپور با انتقاد از عملکرد ایران خودرو در نوسازی تاکسی ها، تصریح کرد : یکی از مشکلاتی که با این شرکت داشتیم بر سر ارزش خودروی اسقاطی بود که در چندین جلسه توانستیم نرخ 500 هزار تومان به ازای هر خودرو را تثبیت کنیم و این در حالی است که این رقم از بهمن سال گذشته طی قرارداد با این شرکت به تایید رسیده بود.
وی تعیین مراکز اسقاط تاکسی های فرسوده از سوی ایران خودرو را دیگر عاملی برشمرد که باعث کندی اجرای این طرح شده و اظهار کرد: ایران خودرو تنها 16 مرکز اسقاط را برای طرح نوسازی 90 هزاردستگاه تاکسی فرسوده در سراسر کشور معین کرده و این در حالی است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از میان140مرکز اسقاط موجود در کشور بیش از 50 مرکز را دارای شرایط حضور در این طرح اعلام کرده است.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد این طرح جذابیتی برای بانک های عامل به دلیل نگرانی از بازپرداخت تسهیلات نداشته و ایران خودرو هم همکاری لازم را تاکنون نداشته است از مالکان تاکسی های فرسوده خواست تا مشکلات پیش آمده را هرچه سریعتر به اطلاع سازمان ها و شرکت های تاکسیرانی و اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور برسانند.
نوذرپور مشکلات مربوط به ضامن وام بانکی مالکان تاکسی های فرسوده را از دیگر مشکلات پیش آمده بر سر راه این طرح ذکر کرد و گفت: برخی روسای شعبه های بانک های عامل در خصوص ضامن وام خلاف شیوه نامه اعطای تسهیلات و به صورت سلیقه ای عمل می کنند و سازمان ها و شرکت های تاکسیرانی برای رفع این مشکل در حال اقدام هستند.
وی با بیان اینکه وزارت کشور از ابتدای اجرای این طرح تاکنون بصورت جدی در حال پیگیری مشکلات و نامه نگاری با دستگاه های ذیربط است، همکاری بانک های عامل و ایران خودرو را از عواملی برشمرد که موجب تسریع در اجرای طرح نوسازی 90 هزاردستگاه تاکسی فرسوده خواهد شد.
ثبت نام در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی درشهرهای کشور از 12 اسفند 94 آغاز شد و قرار شد 90 هزار تاکسی فرسوده در این طرح ثبت نام کنند.
قرار بود نخستین گروه از تاکسی های نو شامل هشت هزار دستگاه در اسفند ماه سال گذشته تحویل متقاضیان شود.
بر اساس هماهنگی انجام شده با ایران خودرو قرار بود در فروردین سال جاری، هفت هزار دستگاه و بعد از آن از اردیبهشت تا شهریور نیز ماهانه 15 هزار دستگاه خودروی نو، تحویل متقاضیان شود.
خودروهای جایگزین دراین طرح شامل سمند EF7 و پژو 405 GLX مجهز به مخزن CNG با امکان پیمایش حداقل 300 کیلومتر در هر بار سوخت گیری، GPS برای اندازه گیری پیمایش تاکسی و تاکسیمتر برای اعلام کرایه جا به جایی مسافران است.