به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رحیم پورازغدی، استاد دانشگاه در دوره امام موسی صدر که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد در مورد گفتمان انقلاب و نشر مواضع آن و یادآوری مواضع بنیانگذار جمهوری اسلامی پیش از پیروزی انقلاب تصریح کرد: امام خمینی قبل از عمومی شدن نهضت در این خصوص مواضع صریح و محکمی داشتند.
وی افزود: بعد از نهضت 15 خرداد و از همان ابتدا زمانی که صحبت از فلسفه حکومت اسلامی میکردند راجع به فلسفه حکومت جهانی اسلام نیز سخن میگفتند.
رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه امام در زمانی که هنوز تکلیف انقلاب ایران روشن نشده بود از جهان اسلام سخن میگفتند، بیان داشت: امام زمانی که از اسلام سخن میگفتند مسئله را تنها ملی نمیدیدند بلکه آن را جهانی عنوان میکردند.
این استاد دانشگاه در مورد استدلالهای انقلاب اسلامی در باب جهانی شدن خاطرنشان کرد: امام در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی برای تشکیل حکومت اسلامی و انقلاب وجود دارد حکومت اسلامی را به ضرورت رهایی و وحدت جهان اسلام گره میزدند. این یعنی اینکه در نظریه انقلاب اسلامی بین استعمار و استبداد تفکیک وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه نهضتهای قبلی تنها به استبداد یا استعمار میپرداختند، بیان داشت: در نهضتهای قبلی گاهی فقط به استبداد توجه میشد و به نقش استعمار توجهی نداشتند اما برخی نهضتها نیز تنها توجه به استعمارگران بیرونی داشتند و استبداد رژیمهای داخلی را جدی نمیگرفتند.
رحیم پورازغدی افزود: همین استعمار و استبداد مواضع وحدت اسلامی هستند یعنی هم دیکتاتوری منطقه و هم اربابان آنها نمیگذارند مسلمین با هم متحد شوند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بدون تشکیل حکومت اسلامی نمیتوان وحدت داشت تصریح کرد: وحدت احتیاج به وسایلی دارد که مهمترین آن داشتن حکومت اسلامی درست است. امام می گوید «برای آزادی و وحدت باید حکومتهای ظالم و دست نشانده را سرنگون کنیم و در حد توان تلاش کنیم حکومتهای ظالم سرنگون شوند و پس از آن حکومت عادلانه اسلامی را که در خدمت مردم است به وجود آوریم».
وی در تبیین مواضع امام خمینی برای جهانی شدن اسلام تصدیق کرد: امام میفرماید «ما به همه نظامهای ناصالح و ناشایست در جهان معترضیم» زیرا اینها عامل اصلی هستند تا امت واحده ساخته نشود و باعث ایجاد اختلاف میشوند. یعنی وحدت و نظام سازی دو شرط اساسی است که با مدیریت ناصالح ایجاد نمیشود بلکه تنها با حکومت صالح به وجود میآید.
رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه حکومت صالح حکومتی است که هم اسلامی باشد و هم مردمی خاطرنشان کرد: امام میگوید «بدون انقلاب در سراسر جهان نمیتوان نظام اقتصادی درست و عادلانه تشکیل داد» اینجا سوال به وجود میآید که ما چه مسئولیتی داریم؟ امام در پاسخ به این سوال می فرماید «ما وظیفه داریم مردم محروم را نجات دهیم» ما همان گونه که نسبت به ملت ایران وظیفه داشتیم نسبت به نجات ملتهای مسلمان نیز وظیه داریم و این محدود به توان است یعنی هر چه قدرت بیشتر مسئولیت نیز بیشتر.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هر اتفاقی در هر جای عالم که بیفتد و ظالم و مظلومی در آن وجود داشته باشد ما باید نسبت به آن موضع بگیریم، ادامه داد: در این مورد تقیه به معنای ترس نیست بلکه به معنای مخفیسازی و زیرزمینی شدن مبارزه است ما وظیفه داریم که بعد از بررسی نتایج به وظیفه خود عمل کنیم.
وی افزود: ملاک همان سخن امام است که عمل ما خشنودی خداوند را به همراه داشته باشد هدف نهایی که ذاتا ارزش است دفاع از حق برای رضای خداوند و انجام وظیفه در محضر خداوند است. ما مسئول به عمل هستیم نه به نتیجه یعنی ما در مبارزات الهی شکست نداریم و مایوس نمیشویم.
رحیم پورازغدی درمورد تفاوتهای بین مجاهد فی سبیل الله و مجاهد فی سبیل شیطان گفت: مجاهد فی سبیل شیطان زمانی که پیروزی برای خودش است خوشحال میشود اما مجاهد فی سبیل الله با پیروز یمکتب خوشحال میشود و کشته شدن برای آدم مادی شکست است در حالی که الاهیون کشته شدن در مسیر حق را آغاز راه میدانند.
این استاد دانشگاه در تشریح این جمله از سخنان رهبر معظم انقلاب که می فرمایند «من انقلابی هستم نه دیپلمات» بیان داشت: منش دیپلماتیک معامله با هر کسی است و هدف آن تنش زدایی است. برخی تنشها حرام است و باید زدوده شود اما برخی تنشها مثل امر به معروف و نهی از منکر واجب است. موضع گیریهای امام خمینی نیز در مقابل شاه ایجاد تنش است نه تنش زدایی. تشیع منهای تنش زدایی نیست.
وی اضافه کرد: امام می فرماید علمای دین موظف هستند با انحصار طلبهای سراسر جهان مبارزه کنند و وظیفه دارند نگذارند عدهای گرسنه بخوابند و ستمگران با مالهای حرام زندگی کنند و همچنین میفرمایند وظیفه علما است که به وضع ظالمانه در جهان خاتمه دهند و این راه سعادت صدها میلیون انسان است.
رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه امروز امر به معروف یعنی مزاحمت برای صاحبان ثروت و قدرت تصدیق کرد: باید از صاحبان ثروت و قدرت پرسید این ثروت و قدرت را از کجا آوردید و پاسخگوی میزان ثروت و قدرت خود باشند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: امام در مورد آخوند درباری میگوید «اینها باید در واقع یا پیامبر اکرم را طرد کنند یا بگویند اشتباه کردهایم. سیاست در صدر اسلام سیاست جهانی است و تنها یک بعد داخلی دارد»
وی با تاکید بر اینکه قرآن پیامبر را برای کل جهانیان برانگیخت خاطرنشان کرد: پیامبر کل جهان را دعوت به سیاست جهانی کرد و تا وقتی انحراف نبود سیاست و دیانت توام بود.