به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت روز خبرنگار آورده است:
مناسبت روز خبرنگار را که مبنای تولد آن مظلومیت اهالی رسانه در عرصههای حساس اطلاع رسانی و متبرک به نام شهید است، به همه اصحاب رسانه به ویژه روزنامهنگاران و خبرنگاران تبریک میگویم.
اگر بپذیریم که در دهه پیشرفت و عدالت، عنصر «آگاهی» موتور محرک کشور است، باید قبول کنیم که خبرنگاران یکی از پرچمداران حرکت به سوی این افق هستند و هر چقدر این قشر متعهد، در جهت رسالت اصلی خود که همانا روشنگری مبتنی بر اخلاق است، گام بردارد، جامعه ما زودتر به قلههای ترقی و توسعه خواهد رسید.
«مسئولیت پذیری» و نقش آفرینی در چارچوب «مسئولیت اجتماعی» عناصر جداناشدنی حرفه ما است که به معادلات مادی گره نمیخورد و البته این به معنای بیتوجهی دولتها به معیشت خبرنگاران نیست اما دولت اصولا باید ریل گذاری برای ترمیم و تقویت زیرساختها را انجام دهد. حمایت از تشکل های صنفی، واگذاری امور به انجمن ها، تقویت بنگاه های مطبوعاتی، حمایت از بیمه پایه و تکمیلی در چارچوب رسانهها و... با همین هدف دنبال شده و می شود.
اصل و رویکرد مهمتر، فراهم آوردن ابزار معنوی ایفای نقش حرفه ای است. رسانه ها، پیش و بیش از نیاز به ابزار مادّی، به وجود ساز و کارهای تضمین کنندة فعالیت حرفه ای خود نیازمندند. همین که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اجرا شود و روزنامه نگار برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود به زحمت و در برخی مواقع به بن بست نخورد، کمک بزرگی به رسانه هاست تا بتوانند کار ویژه نظارتی خود را به نحو مطلوب انجام دهند.
اگر چه در قالب یک میثاق جمعی باید مراقب بود که خبرنگار، نقش پیاده نظام جناحهای رقیب یکدیگر را ایفا نکند و در هر برههای، افزایش آگاهیهای عمومی و دانش تخصصی، بهبود ابعاد نظارتی و همچنین نمایندگی افکار عمومی را سرلوحه خود قرار دهد و این مهم، محقق نمیشود جز با پایبندی به میثاقهای حرفهای که با طلیعه ای که دیده می شود، امید می رود به زودی، همه گیر شود؛ قواعدی که رابطه میان ذینفعان مشترک (مردم، روزنامه نگار، حاکمیت و صاحب رسانه) را تبیین میکند و به تقویت نشاط و سرمایه اجتماعی میانجامد.
تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران عزیز، یک بهانه است چرا که هر روز، روز خبرنگاران است و جامعه بی خبر و بدون خبرنگار، برکهای مرده محسوب میشود که حرکت، تحول و آرمان ندارد؛ خاصه آنکه در دنیای امروز، شتاب رسانههای مدرن، کار را بر خبرنگاران سهل و ممتنع کرده و شاید بهترین راه نمایش قدرت رسانه و رسانهگران، حرکت بر مدار تولیدات تحلیلی و متکی به نوآوری باشد.