به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ این فیلم که بر اساس کاراکتر جمشید یکی از اسطورههای شاهنامه فردوسی ساخته شده، فاقد دیالوگ است و در قالب تصویر و موسیقی روایت میشود.
معین صمدی کارگردان انیمیشن «جمشید» در گفتگویی پیرامون چگونگی تولید این اثر اظهار کرد: ساخت انیمیشن «جمشید» از یک تحقیق قدیمی شروع شد. هشت سال پیش تحقیقی را درباره کاراکتر جمشید از شاهنامه شروع کردم و رفته رفته متوجه شدم از نام وی در سایر متون نیز یاد شده است. با ادامه تحقیقات دریافتم چقدر دانش ما درباره جمشید کم است. حتی در ادبیات عامه خیلی از موارد نظیر جشن نوروز به این اسطوره منسوب شده است و به نظرم جمشید این پتانسیل را دارد که به عنوان یکی از مهمترین کاراکترهای اسطورهای ایران زمین یاد شود.
وی ادامه داد: در جمعبندی با سایر پژوهشگران به این نتیجه نیز رسیدم که جمشید جدا از یک کاراکتر، میتواند یک دوره تاریخی در اقوام آریایی باشد. این شخصیت در فرهنگ هند و آریایی و در «ریگ ودا» کهنترین متن مذهبی به جای مانده از تمدن هند نیز با نام «یمه» حضور داشته و قدمتی ۵ هزار ساله دارد. در نهایت روند جذابیت این تحقیق به حدی رسید که آن را تبدیل به فیلمنامه کردم و با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ساخت این انیمیشن کلید خورد.
صمدی تصریح کرد: این انیمیشن از ۴ اپیزود تشکیل شده است. قسمت اول پادشاهی جمشید است. قسمت دوم ساخت بنای استوار برای نجات حیوانات و مردمان از طوفان را روایت میکند. قسمت سوم داستان ساختن تخت و رفتن به سوی خورشید و پایان دادن به زمستان است. به این معنا که با نشستن تخت جمشید بر زمین، روزگار نو آغاز میشود و خیلی از افراد بر این باورند که «نوروز» از همین لحظه به یادگار مانده است. اپیزود چهارم نیز مرگ جمشید است؛ مرگ یا گناهی که به خاطر غرور دامن او را میگیرد و پایانی تراژیک را رقم میزند.
این کارگردان سینمای انیمیشن درباره ساخت موسیقی «جمشید» هم توضیح داد: ساخت موسیقی این فیلم یکی از مهمترین قسمتهای آن بود. از زمانی که نگارش فیلمنامه به اتمام رسید، میلاد موحدی از اولین عواملی بود که برای ساخت موسیقی وارد تیم تولید شد. روی استوریبردها شروع به ساخت موسیقی کردیم و ضربآهنگ اصلی و تمها را ساختیم. بعد از آن فراز شانیار به عنوان طراح کانسپت، فضاها و کلیت تصویری فیلم را طراحی کرد و رفته رفته موتور تولید این انیمیشن به راه افتاد. در حال حاضر هم در مرحله ضبط موسیقی هستیم، چون موسیقی ارکسترال است، باید سازها و متنهایی که گروههای کُر از متون اوستایی میخوانند، در استودیو ضبط شود.
وی در پایان گفت: تولید انیمیشن«جمشید» نزدیک ۵ سال به طول انجامید و انیماتورهای زیادی در ساخت آن همکاری کردند. اگر بگویم تمام انیماتورهای ۲ بُعدی ایران به نوعی در این پروژه کار کردند، ادعای گزافی نیست. به ترتیب پلانها هادی طبسی، بهمن نظری، مهرداد شاهوردی، اهورا شهبازی، حمید برزویی، حجت اعظمپور، مهدی علیبیگی، فرهود فرمند، مهران اینانلو، پدرام تقوی و افرادی که شاید ذهنم یاری نمیکند تا از آنها نام ببرم و همچنین سعید قلیزاده که کار کامپوزیت و کارگردانی فنی را انجام داد.
معین صمدی فارغالتحصیل رشته گرافیک ساخت فیلم انیمیشن را به صورت تجربی آموخته است. انیمیشن کوتاه «حقیقت» اولین تجربه فیلمسازی او در سال ۷۸ توانست جایزه جشنواره فیلم کوتاه را از آن خود کند. وی نویسنده انیمیشنهای «شب ترسناک لمو»، «درخت»، «بالاتر از ابرهای خاکستری» است و کارگردانی آثاری نظیر «آواز شب»، «راز آن درخت»، «عروسک گمشده»، «نگهدار پیاده میشم!» را برعهده داشته است.
همچنین این هنرمند جوان تهیه کننده انیمیشن «ناصرالدین شاه و ۸۴ زنش» و «تکامل» تولید مشترک ایران و نروژ بوده و ساخت تیزر تبلیغاتی «لینا توپی» و «لینا رالی»، کارگردانی بازی «Mr.head»، کارگردانی اپلیکیشن هنری windy fall و کارگردانی مالتیمدیای آموزشی و سرگرمی «سلامت دهان» برای سازمان بهداشت جهانی WHO را برعهده داشته است.