به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو حمید قبادی با تشریح اقدامات و فعالیتهای کارگروه ساماندهی مد و لباس در سه سال گذشته در دولت یازدهم گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرایی مصوب هیأت محترم دولت وظیفه ترویج الگوهای بومی و ملی مد و لباس، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرحها و الگوهای داخلی و نیز ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه وغیر مأنوس در توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را بر عهده دارد.
قبادی افزود: بر این اساس کارگروه ساماندهی مد و لباس طی سال های اخیر اقدامات گستردهای را به انجام رسانده است که ارائه میشود.
سبک زندگی ایرانی اسلامی/ طراحی میانگین ٣ هزار مدل درسال
قبادی اظهار داشت: در راستای توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی موضوع الگوسازی و ارائه نمونههای جدید منطبق با شاخصهای پیش بینی شده مانند زیبایی، کیفیت، ترکیب و تلفیق و مطابق با ضوابط تعیین شده در کمیسیون ماده ٤ بطور میانگین طی سه سال گذشته سالیانه ٣ هزار مدل جدید از سوی جامعه طراحان کشور ارائه و بسیاری از آنها به تولید انبوه رسیده و وارد جامعه شده است.
برگزاری جشنوارههای مد و لباس فجر
وی در ادامه فرهنگ سازی و ایجاد شخصیت مستقل در حوزه مد و لباس را از مهمترین مأموریتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: به دلیل اهمیت جشنوارههای فجر، موضوع مد و لباس نیز به عنوان یکی از رویدادهای ملی در قالب جشنواره مد و لباس فجر طراحی و به اجرا درآمده است.
به گفته قبادی برپایی سه دوره جشنواره بین المللی فجر در طول سه سال گذشته با هدف معرفی ظرفیت هنر طراحان لباس و خالقان آثار و برپایی رقابتی سخت و انتخاب هنرمندان شاخص و معرفی آن به جامعه از اقدامات بسیار تاثیر گذار در جهت توسعه سبک زندگی اسلامی ایرانی است.
وی افزود: مشارکت صدها طراح و تولید کننده و ارائه هزاران اثر با چارچوبهای هنری و کاربردی و دینی از نکات بسیار مهمی است که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است. بخشهای مختلفی همچون مسابقه، نمایش، آثار برگزیده، علمی و دانشگاهی، اقوام و استانها، فرهنگی و هنری، صنعت و پارچه سازی شکل دهنده مجموعه هنر صنعت مد و لباس در جشنواره مدو لباس فجر است.
برپایی ٣٨ جشنواره استانی مد و لباس
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طی سه سال گذشته و به منظور توسعه فعالیت ها و با نگاه کاربردی کردن امور و همچنین مشارکت هنرمندان و تولید کنندگان سراسر کشور تاکنون بیش از ٣٨ نمایشگاه استانی در سراسر کشور برپا شده که در برخی از استانها به دومین دوره خود نیز رسیده است. این در حالی است که تا پیش از این فعالیت ها عموماً در مرکز کشور و استان تهران به اجرا درآمده است.
برگزاری ٣٧ نمایشگاه عفاف و حجاب
قبادی در ادامه همچنین اظهار داشت: در جهت تحقق مفهوم بلند و ارزشمند عفاف و حجاب تاکنون ٣٧ نمایشگاه عفاف و حجاب در تهران و استانها با حضور صدها مشارکت کننده و هزاران بازدید کننده به مناسبتهای مختلف برپا شده است.
وی افزود: با اطمینان می توان گفت که تمامی فعالیت های اجرایی حوزه عفاف و حجاب در سطح کشور با منشأ فعالیت های کارگروه ساماندهی مد و لباس آمیخته بوده و یا از این خواستگاه برخوردار است. تا جائیکه در آخرین دوره نمایشگاه قرآن کریم که در سال جاری در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد یکی از مهمترین شاید پر بازدید کننده ترین بخشها،عفاف و حجاب بوده و هزاران بازدید کننده را در خود جای داده است.
برپایی ٤٥ همایش و نمایشگاه موضوعی مد و لباس
قبادی همچنین گفت: با هدف فرهنگ سازی و توسعه و ترویج الگوهای بومی و ملی مد و لباس و هدایت بازار و معرفی الگوهای داخلی همایش ها و نمایشگاه های گسترده ای توسط بخش خصوصی و با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس در نقاط مختلف کشور بویژه در مراکز استانها برگزار شده است.
وی ادامه داد: در بسیاری از استانها محور و گرایش فعالیتها معطوف به لباس اقوام و کاربردی کردن آنها، موضوعات آموزشی، ارائه آخرین دستاوردها و تکنیک ها، نمایش آثار هنرمندان و زمینه سازی ارتباط اجزاء تشکیل دهنده هنر صنعت مد و لباس در همایش ها بوده است.
هویت بخشی به فعالیتها /راه اندازی ١٥٠ موسسه هنری مد و لباس
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: با هدف رسمیت بخشی فعالیت ها و هویت سازی فعالان و هنرمندان طراح و خالقان ایده های موثر و دارندگان طرح های اجرایی و همچنینبه استناد آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس موضوع راه اندازی موسسات مدولباس در دستور کار قرار گرفته و طی سه سال گذشته و از میان بیش از ٤٠٠ درخواست رسیده تعداد ١٥٠ موسسه هنری مد و لباس راه اندازی و در حوزه های مختلف بویژه طراحی و ارائه مجموعه های جدید تبلیغ و ترویج، لباس ایرانی و اسلامی، عفاف و حجاب و برپایی رویدادهای موضوعی به فعالیت می پردازند.
راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی مد و لباس سراسری( ایران مد) و ثبت نام ٢٣ هزار نفر در این پایگاه
قبادی ادامه داد: به منظور ایجاد انسجام در فعالیتهای مد و لباس سراسر کشور و شناسایی فعالان این حوزه و معرفی به سایر مراکز در جهت هم افزایی و مشارکت فعالانه، پایگاه اطلاع رسانی در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور راه اندازی و تاکنون اطلاعات و مشخصات ٢٣٠٠٠نفر شغل در بیش از ٣٠ گرایش شغلی حوزه مد و لباس درج و مورد بهره برداری قرار گرفته است. این پایگاه به نشانیiranmode.com ثبت و سایر علاقمندان و فعالان این حوزه می توانند با مراجعه به بخش بانک اطلاعاتی نسبت به درج اطلاعات و توانمندی خود اقدام کنند.
معرفی ١٤٠٠ مرکز عرضه مد و لباس اسلامی ایرانی
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده خانواده ها نداشتن دسترسی مناسب به اطلاعات مراکز عرضه و فروش کالای با کیفیت ایرانی و منطبق با الگوهای اسلامی است. کارگروه مد و لباس کشور با هدف آشنایی مردم با ظرفیت های موجود، اقدام به راه اندازی بخش معرفی مراکز عرضه لباسهای ایرانی و اسلامی کرده است. تاکنون مشخصات ١٤٠٠ مرکز عرضه در پایگاه بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی درج شده است. از این طریق خانواده ها می توانند با مراجعه به این پایگاه و جستجوی موضوع درخواستی خود از محل عرضه آگاهی یابند.
اعطای مالکیت معنوی به بیش از ٢٥٠٠ لباس طراحی شده
قبادی گفت: به منظور حفظ و صیانت از هنر طراحان و به استناد قانون ساماندهی مد و لباس اسلامی و ایرانی و با همکاری دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون بیش از دو هزار و اثر از میان آثار رسیده برای ثبت در بخش مالکیت معنوی موفق به احراز شرایط لازم شده و توانسته اند نشان مالکیت معنوی در بخش طراحی لباس را دریافت کنند. بر اساس قانون ساماندهی مد و لباس آثار طراحان که دارای ضوابط لازم باشند مشمول قانون حمایت از حقوق مولفان و پدید آورندگان میشوند.
حمایت از راه اندازی برندهای «نمانشان» ایرانی اسلامی
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: با هدف ساماندهی فعالیتها و با همکاری ارزشمند اداره کل ثبت اختراعات، علائم و نشانههای تجاری قوه قضائیه زمینه تسهیل و حمایت از راه اندازی برندهای ایرانی اسلامی در کشور فراهم و متقاضیان میتوانند پس از ثبت در درگاه الکترونیکی این سازمان درخواست خود را به کارگروه ساماندهی مد و لباس ارائه و پس از بررسی های اولیه و انطباق با شرایط جاری از امکان ثبت برند خود بهرهمند شوند. این حمایت و هماهنگی در قانون ساماندهی مد و لباس پیش بینی شده است.
اعطای بیش از ١١ هزار نشان شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی و ایرانی)
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: با هدف معرفی و هویت بخشی به آثار ایرانی و در چارچوب داشتن شناسنامه برای هریک از آثار طراحی و تولید شده مد و لباس اسلامی ایرانی طی سه سال گذشته مجموعاً ١١ هزار نشان شیما در حوزه های مختلف مد و لباس اعم از پوشاک مردانه و زنانه، پارچه، کیف و کفش و سایر اقلام مرتبط صادر و به صاحبان آثار اعطا شده است. بر این اساس و اطلاعات حاصله موضوعات مختلفی مانند گرایش طراحان، رنگ، گروه مخاطبان، نوع پارچه، طرح پارچه، جنسیت و طبقه بندی سنی و عموماً گرایش مد و لباس در کشور قابل تحلیل است.
مشارکت بیش از ٢٠ اتحادیه ها، انجمن و تشکل غیر دولتی
قبادی در ادامه به دیگر فعالیتهای این مرکز هم اشاره کرد و گفت: با هدف ثمر بخشی و ایجاد انسجام در فعالیت ها و مشارکت تمامی دست اندرکاران حوزه مدو لباس، تاکنون بیش از ٢٠ اتحادیه، انجمن و تشکل صنفی و غیر دولتی، با کارگروه ساماندهی مد و لباس همکاری داشته و در هر یک از برنامه ها نقش جدی ایفا کردهاند.
به گفته قبادی انجمن طراحان پارچه و لباس در جهت بهره مندی از ظرفیت طراحان لباس و پارچه، اتحادیه پوشاک تهران که از ابتدا و بدو تأسیس کارگروه در جهت موضوع عرضه و تولید همکاری و فعالیت مستمر داشته، اتحادیه صادرکنندگان نساجی پوشاک، اتحادیه سراجان، اتحادیه خیاطان، انجمن متخصصین چرم، انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب، انجمن موسسات مد و لباس، انجمن صنایع پوشاک ایران، انجمن صنایع نساجی ایران، نمونه هایی از این همکاری و مشارکت است.
فعالیت ها در حوزه اقتصاد مقاومتی/ حمایت از تولید بیش از یک هزار طراح
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموع فعالیت های اجرایی و منطبق با موضوع اقتصاد مقاومتی تاکنون از طراحی و تولید بیش از ٢ هزار طرح لباس ایرانی حمایت صورت گرفته است.
به گفته قبادی در این طرح آثار برگزیده که مورد قبول تولید کنندگان واقع شده خریداری و زمینه تولید حداکثری آن فراهم شده است. از این طریق اتکاء به طرح های ایرانی و در ادامه تولید آثار ایرانی در دستور کار قرار گرفته است. تا جائیکه زمینه معرفی آثار در سایر بخش ها فراهم شده است. این فعالیت با همکاری و مشارکت جدی اتحادیه پوشاک تهران به اجرا در آمده است.
حمایت و تشویق استفاده از پارچه های ایرانی
وی اظهار داشت: از آنجایی که یکی از فاکتورهای اساسی در اقتصاد مقاومتی اتکای به ظرفیتهای داخلی و درون زا بودن اقدامات است، بخش صنعت این کارگروه اقدام به شناسایی و معرفی ظرفیتهای حوزه نساجی کشور کرده و زمینه ارتباط بین نساجان و تولیدکنندگان لباس و همچنین فرهنگ سازی برای استفاده و بهره مندی از پارچه های ایرانی منطبق با فرهنگ و هویت داخلی را فراهم ساخته است. به طوری که با اطمینان میتوان گفت که آثار موجود در تعداد زیادی از محصولات از پارچههای ایرانی بهره جسته اند. در جشنواره های مد و لباس نیز بخش ویژهای به پارچههای ایرانی اختصاص یافته است.
تولید ٥٠ انیمیشن/ ٥ عنوان کتاب مجموعه مقالات برای فرهنگ سازی و استفاده محصولات ایرانی اسلامی
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در جهت تشویق و ترغیب مردم و طراحان و تولید کنندگان و فرهنگ سازی مناسب در جامعه، تاکنون بیش از ٥٠ انیمیشن کوتاه موضوعی مد و لباس در جهت معرفی ظرفیت های داخلی با مشارکت دست اندرکاران این حوزه طراحی و ارائه شده است.
به گفته قبادی این در حالی است که تعداد ٥ عنوان کتاب در بر گیرنده مجموعه مقالات برگزیده جشنواره های مختلف با هدف اتکاء و ابتناء به طرح ها و الگوهای داخلی تهیه و تولید شده است.
فرهنگ سازی در موضوع مقابله با پدیده شوم قاچاق
قبادی افزود: یکی از مهمترین اقدامات این کارگروه فرهنگ سازی در جهت مقابله با پدیده شوم قاچاق بوده است. اجرای برنامه های مختلف تلویزیونی ، تولید یادداشت های متعدد، تقویت ظرفیت های داخلی با تأکید بر ارتقاء کیفیت کالای ایرانی، توجه دادن مسئولان ذیربط به عوارض ناشی از قاچاق از جمله اقدامات این کارگروه است.بطوریکه هم اکنون موضوع قاچاق در دستور کار اکثر دستگاه های مسئول قرار دارد.
اعطای نشان «با افتخار ساخت ایران»
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر یاز این گفت و گو و در ادامه تشریح فعالیت های این مرکز در دولت یازدهم اظهار داشت: به منظور تشویق و ترویج آحاد مردم عزیز ایران و ترغیب طراحان و تولیدکنندگان داخلی و با همکاری اتاق اصناف ایران، اتحادیه های صنفی بویژه اتحادیه پوشاک تهران نشان« با افتخار ساخت ایران» طراحی و در سال جاری و با تصویب کمیسیون ویژه به تولیدکنندگان و فروشندگان اعطا می شود.
به گفته قبادی این نشان در راستای معرفی توانمندیهای داخلی، توجه مردم به کالای ایرانی، تولید با کیفیت ایرانی، قطع وابستگی به خارج از کشور، فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی طراحی و به اجرا در میآید.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون بیش از ٤٥٠ مرکز تولیدی حوزه مد و لباس در این طرح ثبت نام کرده اند.
راه اندازی مجتمع های عرضه لباس ایرانی اسلامی
دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: موضوع عرضه محصولات ایرانی و استانی از نکات بسیار حائز اهمیت می باشد. راه اندازی مجتمع های عرضه مد و لباس ایرانی اسلامی از مهمترین اولویت های این کارگروه است.
به گفته قبادی اولین مجتمع در غرب تهران با عنوان یاس راه اندازی و دو مرکز دیگر که یکی از آنها بزرگترین مرکز در تهران خواهد بود، بزودی راه اندازی می شود.
حضور در ٥ نمایشگاه بین المللی مد و لباس خارجی
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود به بخش بین المللی این مجموعه هم اشاره کرد و گفت: به منظور معرفی ظرفیت های هنرمندان طراح و تولید کنندگان توانمند ایرانی و بر اساس تکالیف قانونی و در طول سه سال گذشته کارگروه ساماندهی مد و لباس با مشارکت بخش خصوصی مجموعاً در پنج رویداد بین المللی شرکت جسته و بیش از ٤٠٠ اثر از هنرمندان طراح لباس در کشورهای میزبان مورد معرفی قرار گرفته است. روسیه، بلغارستان، هندوستان، ترکیه از جمله کشورهایی است که مد و لباس ایرانی اسلامی در آن شرکت داشته است.
انتخاب ایران به عنوان رتبه اول در نمایشگاه لباس اسلامی روسیه
قبادی اظهار داشت: به دنبال حضور فعال ایران در نمایشگاه های جهانی و ارائه آثار مطلوب و برتر، در سال گذشته طرح ها و آثار طراحان ایرانی در نمایشگاه لباس اسلامی کازان روسیه رتبه اول را احراز و مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت.
به گفته دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رتبه در حالی توسط طراحان ایرانی کسب شد که بیش از ١٥ کشور اسلامی در نمایشگاه شرکت داشته اند.
معرفی توانمندی طراحان ایرانی در سمینارها و با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی
قبادی اظهار داشت: بدنبال حضور گروه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشورهای مختلف در طول سه سال گذشته، جلسات مختلفی با حضور نمایندگان حوزه مد و لباس این کشور ها برای معرفی توانمندی ظرفیت های داخلی و هنرایرانیان برگزار شد.
به گفته دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی این جلسات نمایندگان حاضر از این ظرفیت ها را شگفت زده و توان ایرانیان عزیز مورد تشویق قرار گرفت.