اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
گروه خبرگزاری دانشجو، یادداشت دانشجویی؛* ۱. روش ها و ابزارهای دکترین مبارزه بدون خشنونت، در همه جا بطور یکسان جواب نخواهد داد. در برخی کشورها باید بر روی نوعی خاص از مبارزه همچون جنگ رسانه ای تکیه کرد. در کشور ما برخی طرح ها و سناریو های جریان لیبرال و غربزده داخلی و معاندان خارجی به جهت بی ثبات سازی و براندازی نظام، اجرایی و عملیاتی شدند که یکی از مهمترین آنها نبرد رسانه است. مهمترین منبع قدرت در قرن ۲۱ حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و رسانه است که در کشور ما متاسفانه به آن چندان توجهی ویژه که باید، نشده است.
امروزه رسانه ها توانسته اند خودشان را با تمام وجوه زندگی انسان پیوند بزنند و در تمامی نقاط جهان به راحتی بدون محدودیت موقعیت های جغرافیایی بر روی یکدیگر تاثیر بگذارند. گاهی یک فرد می تواند بر فرد دیگر تاثیر بگذارد و فرهنگ خود را، جهان بینی خود را و... بر شخص تاثیرپذیر تزریق نماید. گاهی هم یک کشور می تواند بر کشور دیگر چنین تاثیرگذار باشد و هر کشوری که از قدرت رسانه ای بالاتری برخوردار است بر گسترانیدن تور سلطه خود بر دیگر کشورها موفق تر است و همین مسئله سبب پیدایش نوع دیگری ازامپریالیسم، بنام امپریالیسم رسانه ای شده است. «هربرت شیلر» در کتاب وسایل ارتباط جمعی و امپراتوری آمریکا، وسایل ارتباط جمعی را بهترین بنگاهی میداندکه به راحتی میتواند در سطح فراگیر، به وسیله ای برای قدرت های سلطه گر تبدیل و همچون ابزار کارآمدی درجهت تحقق امپرالیسم فرهنگی به کارگرفته شوند.
امروز رسانه های ارتباط جمعی، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بهترین ابزار برای عملیاتی کردن پروژه های ارزشی به عنوان مثال گسترش اسلام ناب محمدی(ص)در جهان و لیکن غیرارزشی مانندسناریوچینی برای براندازی نظام ها بکاربرد. کشوری در این نبرد پیروز است که برای بستر های این چینی طرح و برنامه ریزی کرده باشد و امروز وسایل ارتباطی از گلوله های سلاح های جنگی بسیار مرگبارتراند چرا که مخاطبین و مصرف کنندگان این رسانه ها، نظیر شبکه های اجتماعی بسیار اند در نخستین کنگره جهانی صهیونیسم که در شهر« بال» سوییس تشکیل شده بود صراحتا اعلام کردند: ماهنگامی در تشکیل دولت اسرائیل موفق خواهیم شد که برابزارهای تبلیغاتی و مطبوعاتی جهان تسلط داشته باشیم . و بابررسی فنی که انجام گردیده کشورهای ایران، روسیه، ایتالیا، عربستان سعودی و اسپانیا در استفاده از برخی پیام رسان های بسیار معروف، مقام نخست تا پنجم را به خود اختصاص داده است و این به لحاظ امنیتی برای یک کشور میتواند تهدید محسوب شود.
استراتژی طراحی شده است تقریبا از سال ۲۰۱۵ بنام استراتژی تهاجمی ترویج اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ایران از طریق فضای مجازی«پیترهارل » به مقامات کاخ سفیدچنین تجویز میکند: آمریکا باید یک راهبرد تهاجمی ترویج اصلاحات سیاسی و اجتماعی درایران را دنبال کند تا تعامل بیشتربا موسسات غیردولتی آمریکایی و بین المللی و نهادهای جامعه مدنی درایران تسهیل شود.واشنگتن باید به باقی ماندن در کنارفعالانی درایران، که به دنبال اصلاحات سیاسی درکشور هستند، ادامه دهد و این توصیه ها بعد ها در پروژه« برداشت پسته ایرانی» عملیاتی شد. آژانس امنیت ملی آمریکا که به اختصارNSAنام داردبه عنوان صاحب اینترنت و فضای مجازی آن را به راحتی پالایش اطلاعات میکند و به همین دلیل است که حتی در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکایی ها نیز ابزارهای هوشمند مرتبط با اینترنت هیچ گاه به کشور ما تحریم نشد. یک روز با پروژه خبرچین بیکران ذیل پروژه«پریسم» از ما تنها طی یک ماه ۱۴ میلیارد گزارش اطلاعاتی جمع آوری میکنند همچنین در پروژه ای دیگر تحت عنوان رمز«پروژه برداشت پسته ایرانی» ازهمین طریق، اطلاعات استراتژیک کشورو مردم را به سرقت برده و این اطلاعات را در اختیار مجموعه ها و سازمان های امنیتی اطلاعاتی و اتاق های فکر آنها گذاشته و بفروش میرسانند.
آنها برای نفوذجریانی مجازی و سایبری در کشور نیازمند راهبرد و منابع انسانی اند و در گزارشی که اندیشکده آمریکایی Critical threats منتشرشده است ذکرکرده اندکه بعد از برجــــــــــــــام بهترین زمان برای نفوذ سایبری در ایران است و آنان اصلاح طلبانی که بعد از اغتشاشات سال ۸۸ ازایران رفتند را به عنوان منابع انسانی خود در اولین گام انتخاب کرده اند.
۲. راهبرد تهاجمی ترویج اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ایران از طریق فضای مجازی:
* تغییر در دستگاه محاسباتی نظام
* تقویت شبکه حامیان غرب در داخل کشور(غربزدگان)
* تغییر ذائقه فرهنگی
در گزارش اندیکشده آمریکایی بیان شده: در پروژه برداشت پسته ایرانی مشتری اطلاعات فقط آمریکایی ها و مجموعه های امنیتی آمریکا نظیر: CIA، FBI و... نیستند و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اعم از عربستان، قطر، بحرین و... نیز این اطلاعات را خریداری میکنند درادامه امده است اساس کار این پروژه برای جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل ان با محیط های سایبری و فضای مجازی کشورمان است و اطلاح طلبانی که بعد از اغتشاشات فتنه سال۸۸ از ایران رفتند نقش موثری در جمع آوری این اطلاعات دارند و همانگونه که در بالا توضیح بیان شد این اطلاعات را هم فقط به آمریکایی ها نمیدهند و مواردی بوده است که اینها را به کشورهای عربی نیز فروخته اند.در این گزارش تاکید میشود تا زمانیکه ایرانیان شبکه سایبری را خودشان طراحی میکنند ما امکان نفوذ نداریم، بنابراین درکنارفروش تجهیزات و فناوری سایبری به ایرانی ها، سعی کنیم در شبکه سازی به آنها هم شریک شویم.
برای اینکه در این کارها شریک شودند و بستر خودرا فراهم سازند براین آمده اند که با توجه به تعدد مراکز تصمیم گیر در حوزه فضای مجازی ما باید با یکی از این سازمان ها ارتباط مستقیم برقرار کنیم و بااین ارتباط سبب شویم که این سازمان درداخل و خارج ایران مرجعیت داخلی و بین المللی پیدا کند و همین امر سبب میشود که مابقی سازمان ها و نهادهایی که متولی فضای مجازی درایران هستند تحت الشعاع آن سازمان قرار گیرند. زمانیکه این اتفاق رخ بدهد به راحتی میتوانند در امورات کشور دسترسی مستقیم و بدون محدودیتی داشته باشند و برای هرکشوری این دخل و تصرف موجب سرنگونی است.
این سرنگونی میتواند درابعاد مختلف باشد. بااین دسترسی که پیدا می کنند می توانند با تشکیل شبکه های یکدست در کشور مدیریت و ایجاد آشوب تا سرنگونی نظام و براندازی کنند لیکن در بعد دیگر میتوانند از درون نظام را متلاشی کنند، گاهی کشوری نام اش اسلامی است اما شعار آن، معارف انقلابی و اهداف آن را تغییر میدهند که این همان استحاله است به عبارتی میتوان گفت صورت کشور اسلامی لیکن سیرت آن را غیراسلامی میکنند و آنها اصراری بر تغییر اسم اسلام ودین و قرآن ندارند آنان دنبال تغییر تفکر و عقاید اند و بااصل هویت انقلاب اسلامی مخالف اند.
وظایف دولت در این خصوص:
۱- جریان نفوذی لیبرال داخلی تلاش میکند تا گفتمان انقلاب اسلامی را از طریق فضای مجازی به انحراف بکشاند و مانع اجرای صحیــــح و با کیفیت شبکه ملی اطلاعات بشود. راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در اولویت کار قراربگیرد.
۲- اشخاص متعهد و متخصص در راس کار قراربگیرند.
اشخاص متعهد به افرادی گویند که نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایمان و باور قلبی داشته باشند.
۳- بومی سازی ابزار های نرم افزاری و تجهیزات سخت افزاری در دستور کار قرار بگیرد.
۴- موانع پیشرفت شبکه ملی اطلاعات برطرف شود.از جمله: برخی مسئولین و متولیان در درون سیستم.
۵- فرهنگ و سواد استفاده از رسانه های ارتباط جمعی در آموزش و پرورش، دانشگاه ها، عوام مردم تبیین گردد.
۶- طی نامه «وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات» به شماره ۲۴۷۲۶/۱ مورخه ۱۴/۵/۹۲ مقتضی گشته تا کلیه دستگاههای اجرایی مطابق بخشنامه، نسبت به اجرای مواد آن جهت انجام مهاجرت به نرم افزارهای بومی و آزاد/متن باز اقدام نمایند. طرح مهاجرت دولت به نرم افزارهای بومی و متن باز جدی گرفته شود.
*بایدبا برنامه ریزی در بین عوام مردم شبکه سازی صورت بگیرد و این شبکه توسط اشخاص متدین و متعهد هدایت و رهبری شود و گفتمان انقلاب اسلامی با حرکت های انقلابی جوانان متدین در بین مردم تبیین شود حرف آخر هم هدیه به شما برادران و خواهران عزیز: ما ایمان داریم تمامی این سناریوها و طرح های براندازی با عنایت ویژه حضرت بقیه الله(روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه)و رهنمود های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) نقش برآب خواهندشد.
مجتبی خوشخو- دانش پژوه دوره نخبه پروری سیاسی شهید دیالمه
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.