به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست آموزشی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی و دیدگاههای راهبردی که در پردیس پارک ملت برگزار شد؛ گفت: «در انقلاب مقاومت با زندگی مردم عجین شده یعنی اینکه مردم به وعدهها دل خوش نمیکنند. در انقلاب، ما یاد گرفتهایم که به اهداف دوردست نگاه کنیم. انقلاب دارای یک مضمون است که وصیتنامه شهدا بیانگر آن هستند. جوهرهی اصلی وصیتنامه شهدا این است که به ندای هل من ناصر سیالشهدا لبیک بگویند. به خاطر همین است که انقلاب اسلامی بدون عقبه تفکری و اعتقادی عاشورایی بیمعناست. دفاع مقدس نیز بستری شد که عاشورایی که در نیم روز اتفاق افتاد؛ در زندگی دفاع مقدس هشت ساله ما جلوهگر شود.»
وی در مقایسه انقلاب ایران با سایر انقلابها گفت: «انقلاب ما برخلاف برخی انقلابها؛ توانست حرفش را بزند. انقلاب ما توانست مفاهیمش را جا بیندازد برای مثال نوع جنگیدنمان ناشی از فرهنگمان بود. یک اصلی در جنگ هست که میگویند برای حمله باید سه برابر طرف مقابل نیرو داشته باشید ولی در جنگ ما این طور نبود، نیروهای ما میدیدند که سلاحها و امکانات طرف مقابل بسیار بیشتراز خودشان است و با این وجود مقاومت میکردند مقاومت 40 روزه خرمشهر بیانگر این موضوع است. کم کم انتظار پیروزی در شرایط نابرابر تبدیل به گفتمان شد. یکسالونیم بعد از مقاومت خرمشهر و پیروزیش در جنگی نابرابر؛ فرضیه پیروزی جنگ در شرایط نامتقارن تبدیل به یک نظریه شد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم افزود: «در روزهای اولیه جنگ وقتی به شهید رجایی گفتند که سلاحهای ما در حال تمام شدن است و حتی وسایل اولیه جنگ را نزدیک است که کاملا از دست بدهیم؛ ایشان گفتند: آن روزی که مهمات ما تمام شود جنگ واقعی ما شروع میشود.»
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ در مقایسه وضعیت جبهه مقاومت با استکبار جهانی گفت: «ظرفیتهای ما؛ ظرفیتهای فرهنگیـاعتقادی است در حالی که طرف مقابل عمدتا ظرفیت مادی دارد. جامعهشناسان یک اصلی در مورد پایداری سیستم حکومتی دارد و مدلی ارائه میدهند که قدرت نظامی، اقتصادی و فرهنگی سه پای ضروری برای یک نظام است. وقتی یکی از این پایهها سست شود تکیهگاه آن بر روی دو پای دیگر انتقال مییابد ما در اوایل جنگ؛ وضعیت اقتصادی و نظامی آشفته و ارتش بههمریختهای داشتیم. در انقلاب ما شاهد این بودیم که بار این دو پایهی سست، به بعد اعتقادی انتقال یافت و نکته مهمتر اینکه بعد اقتصادی دو بعد دیگر را در خود بازتولید و آرایش میکند.»
وی با توجه به شرایط اول انقلاب و عدم اطمینان به کشورهای منطقه و جهان آن روز گفت: «آنها حتی سیمخاردار را از ما دریغ کردند و همینها باعث فعال شدن ظرفیتهای درونی ما شد. همین موضوع بود که طهرانی مقدم 22 ساله را مغز متفکر موشکی ما میکند و این جز از طریق علو روحی و یک اعتماد به نفس والا ناشی نمیشود.»
صفارهرندی در مورد نقش زنان در دفاع مقدس گفت: «زنان اهوازی برای برای مبارزه با متجاوزین با ساطور آشپرخانه به سمت مرز حرکت کردند همین موضوع باعث شد که غیرت مردان برانگیخته شود و فرهنگ ایستادگی به کل کشور انتقال یابد. فرهنگ مقاومت منحصر به جغرافیا نیست بلکه فراتر از آن رفت. شیعیان لبنان و همچنین جهاد اسلامی فلسطین که از اهل سنت هم هستند؛ نمونههایی از درنوردیده شدن این مرزهای جغرافیایی هستند.»
وی افزود: «دشمنان سعی در ایجاد یک مدل جعلی و بدلی از جریان اسلامی داشتند. تشکیل القاعده و داعش در راستای این اقدامات بوده است، این عمل برای مقابله با جریان انقلاب اسلامی طراحی شده است.»
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقایسه ایران با شوروی سابق گفت: «پس از فروپاشی شوروی به اعتراف خود دشمنان؛ آمریکا و اروپا 40 هزار میلیارد دلار در طول 40 تا 50 سال؛ برای فروپاشی شوروی سرمایهگذاری کردند. پس از آن بود که آنها فکر کردند که هژمونی جهانی فرا رسیده اما به مدت کمی پس از آن مشاهده کردند؛ جریاناتی که رویشان حتی حساب هم نمیکردند دارند نظم نوین جهان را رقم میزنند و مهمترین این جریانها انقلاب اسلامی است.»
صفارهرندی در مورد حقانیت گفتمان مقاومت گفت: «موجودیت ایران پس از انقلاب و جنگ دلیل حقانیت این گفتمان است. نسخه انقلاب به الگویی برای کشورهایی تبدیل شد که ظرفیتهای محدود ولی آرمانهای بزرگ داشتند. خط مقاومت؛ گفتمان انقلاب اسلامی ایران را به جایی رسانده که از نگاه قدرتمندان جهان جنگ با ایران جنگ با صرفهای نیست. یکی از فرماندهان آمریکایی گفته بود در صورت جنگ ایران و آمریکا؛ در روز اول باید منتظر 20 هزار کشته آمریکایی باشیم؛ این در حالی است که کل کشتههای آمریکا در عراق به ده هزار نفر نرسید. این فرمانده آمریکایی گفته بود جنگ با ایران مثل جنگ با عراق و صربستان نیست.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد اینکه برخی جریانات و افراد ادعا میکنند که سایه جنگ را از کشور برداشتهاند گفت: «در دو دوره؛ ما شاهد مطرح شدن این ادعا بودیم که جنگ را از سر مردم برداشتهایم. اول در زمان مطرح شدن گفتوگوی تمدنها و دوم در زمان حاضر. شواهد نشان میدهد در زمان گفتوگوی تمدنها از هر زمان دیگری، ایران بیشتر در معرض جنگ بوده است.»
وی در مورد زنجیره مقاومت در منطقه گفت: «این که بگوییم حلقه و زنجیره مقاومت زنجیره دفاعی ما شده است؛ حرف خودخواهانه ای است هر چند در عمل به صورت غیرارادی این اتفاق افتاده است.»
صفارهرندی در پاسخ به یکی از حضار که پرسید: وضعیت فرهنگی کشور را چگونه ارزیابی میکنید و آیا به برداشته شدن حجاب اجباری فکر میکنید یا خیر؛ گفت: «عدهای مقوله حجاب را مهمترین جلوه تهاجم فرهنگی میدانند در حالی که رهبر انقلاب حجاب را فقط یکی از جلوههای تهاجم فرهنگی میداند.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جواب فردی که گفت نسل امروز مثل نسل قبل به مقاومت اعتقاد ندارد و گفتههای شما مربوط به زمان قبل است گفت: «این طور نیست. گرایش نسل جوان به سمت ایستادگی بیشتر شده و استقبال از شهیدان (فارغ از جلوه های ظاهری افراد) موید این نکته است. وقتی ما میبینیم اکثر مردم؛ قهرمانی را به نام سردار سلیمانی دوست دارند؛ این خود بیانگر این است که محور مقاومت در ایران هنوز خواهان دارد.»
وی در ادامه در مورد پیاده سازی مدل فروپاشی شوروی برای انقلاب اسلامی گفت: «راهبرد دشمن برای ایران تهی کردن آن از ظرفیت های مقاومت و وادار کردن آن به سازش است. اگر روزی را دیدیم که قهرمانان دفاع مقدس ما دیگر قهرمان تلقی نمیشدند آن روز، روز خطرناکی است.»