به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امید یراقی امروز در نشست خبری با بیان اینکه ایران در گذشته بزرگترین بازار صادراتی بعد از آمریکا برای آلمانیها بود، گفت: هدف از تجارت با آلمان تبدیل شدن ایران به یک کشور وارد کننده نیست، بلکه ما به دنبال سرمایهگذاری آلمانیها در ایران هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان با بیان اینکه برای سرمایهگذاری در ایران باید موانع برداشته شود، افزود: ریسک پذیری سرمایهگذاری و موضوع مالیاتها از جمله مشکلات سرمایهگذاران آلمان در ایران است.
یراقی با بیان اینکه دولت تلاش دارد، تا ریسکپذیری سرمایهگذاری در بخش دولتی را کاهش دهد، بیان داشت: ولی در بخش خصوصی در زمینه ریسکپذیری سرمایهگذاری با کم لطفی مواجه هستیم.
وی با اشاره به انعقاد قراردادهای مختلف بین شرکتهای آلمانی با شرکتهای بخش خصوصی ایرانی گفت: تولید خودروهای فولکس واگن در ایران شروع شده و امیدواریم از سال آینده این خودروها وارد بازار شود.
یراقی با بیان اینکه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی، و منابع نفت و گاز برای تجارت با آلمانیها حائز اهمیت است، گفت: امنیت یکی از مسائل دیگری است که در مقایسه با کشورهای منطقه میتواند برای سرمایهگذاری آلمانیها مورد توجه قرار گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفت: روابط تجاری روسیه و آلمان به خاطر مسائل سیاسی و تحریمهای اتحادیه اروپا علیه این کشور کمرنگ شده است و ایران باید از این موضوع به عنوان یک فرصت استفاده کند.
وی با تأکید بر اینکه روابط تجاری بانکی بین ایران و آلمان باید افزایش یابد، افزود: به غیر از بانک ایران و اروپا در هامبورگ، بانک دیگری هم در آلمان با ایران روابط مالی دارد که تاکنون این بانک با ایران فقط 5.5 میلیارد یورو تبادل بانکی داشته است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان با اشاره به اینکه شرکتهای آلمانی در بخش انرژی تجدید پذیر در ایران شروع به سرمایهگذاری کردهاند، گفت: همچنین در بخش توربینهای گازی یک قرارداد 3.6 میلیارد یورویی منعقد شده است.
یراقی در پاسخ به این سؤال که با وجود حضور سرسختانه چینیها در ایران، آلمان چگونه میخواهد این رقیب را از سر راه خود بردارد، گفت: آلمان در زمینه تولید ماشینآلات صنعتی بسیار قدرتمند است و از طرفی تجربه سالهای اخیر در استفاده از ماشینالات صنعتی چینیها نشان داده که ماشینآلات صنعتی کشور چین قدرت رقابت با ماشین آلات صنعتی تولید آلمان را ندارد.
وی تصریح کرد: راهاندازی خطوط تولید نیازمند فاینانس است که متاسفانه مشکل اصلی ما این است که هنوز بانکها ارتباط مالی خود را برقرار نکردهاند.
یراقی همچنین به ابراز تمایل آلمانیها برای حضور در بازار خودرو ایران اشاره کرد و بیان داشت: هماکنون دو شرکت بزرگ آلمانی در بخش قطعهسازی در ایران فعالیت دارند و شرکت خودروسازی بنز هم با ایران خودرو فعالیت خود را مجدد آغاز کرده است.