یه گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی اکبر سیاری در گردهمایی تعامل دفاتر خدمات سلامت با دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: کارکنان حوزه سلامت طی هشت سال دولت گذشته دو برابر شدند و دولت یازدهم هم تصمیمی نداشت کارکنان را زیاد کند، پس یا باید خدمات را توسعه نمی دادیم یا باید از بخش خصوصی برای اجرای برنامه ها کمک می گرفتیم. لذا توسعه خدمت با کیفیت بهتر بدون افزایش کارکنان دولت راهکاری بود که در این طرح دیده شده است.
وی ادامه داد: مسئولیت اثبات سالم بودن خدمات یا کالا بر عهده دولت بود که باید ثابت می کرد کالا یا خدماتی که عرضه می شود سالم است و آسیب رسان به سلامت مردم نیست این روند با طرح جدید معکوس شد. یعنی واحد عرضه کننده کالا یا خدمت باید ثابت کند که کالا یا خدمتی که عرضه می کند سالم است حالا اگر آن مرکز خودش نمی تواند این کار را انجام دهد و کارها تخصصی شده است ، اینهمه فارغ التحصیل دانشگاهی داریم، باید سیستمی ایجاد می شد که این کار را انجام دهد و تولید کننده کالا یا خدمت این خدمت را برای اثبات سالم بودنِ محصولش خریداری کند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: بنابراین دفاتر خدمات سلامت به وجود آمد تا واسطه بین فروشنده کالا و خدمات و دریافت کننده خدمات شود. این واسطه نیاز به ابزار و آموزش و قانون و ضوابط داشت که این چارچوب ها را طی یکسال و نیم تلاش همکاران ما ایجاد کردند، به طریقی که هم برای اصناف و هم برای دفاتر و ممیزان وهم برای دولت مشکلی ایجاد نکند.
سیاری گفت: عنوان آن هم «دفاتر خدمات سلامت» انتخاب شد که فقط مربوط به حوزه بهداشت عمومی نمی شود و خدمات دیگری هم به این ها اضافه خواهد شد. این دفاتر در سه حوزه غذا و دارو، درمان و بهداشت به مردم در آینده خدمت رسانی خواهند کرد.
وی ادامه داد: البته این موضوع بستگی به عملکرد دفاتر دارد اگر کار درست انجام شود ماموریت های جدید هم به دفاتر اضافه خواهد شد. اگر درست انجام نشود ممکن است کارتان محدود هم بشود. ما فرض را بر این گذاشتیم که افرادی آمده اند انگیزه دارند و کار را بلدند و می خواهند خدمت کنند و با تکنولوژی مناسب و قیمت مناسب عرضه کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: ما آماده ایم به شما کمک کنیم تا دفاتر بدرخشند ،افرادی که ممیزی انجام می دهند را خوب به کار بگیرید. طرح جدید و سخت است ولی آموزش های لازم ارائه شده و می شود.
وی اظهار داشت: وقتی شبکه بهداشتی درمانی ایجاد شد مقاومت هایی شکل گرفت ولی این شبکه مبتنی بر اصولی شامل عدالت، توانمندسازی مردم، همکاری بین بخشی، استفاده از تکنولوژی ارزان، ارائه خدمات ادغام یافته با کیفیت در کشور را سرلوحه کار خود کرد. این اصول باید در دفاتر هم شکل بگیرد و در کشور توسعه یابد.
سیاری افزود: پیش بینی می کنیم بزودی این دفاتر در کل کشور ایجاد شود و فارغ التحصیلان زیادی جذب این دفاتر شوند. مشکل عمده ما در بهداشت موادغذایی است در تولید، توزیع و عرضه که باید بهبود کیفی پیدا کنند. این دفاتر باید رضایت و اطمینان مردم را در بهداشت مواد غذایی جلب کنند. آنچه در این طرح باعث پایداری اش می شود رضایت و حمایت مردم است. اگر مردم اطمینان یابند و کار با کیفیت عرضه شود حمایت خواهند کرد سیاستگذاران مصمم به اجرای این طرح هستند ولی لازمه حمایت از بالا همراهی ، رضایت مندی و تقاضای اجتماعی از پایین یعنی مردم و جامعه است.