به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست عبرت های عاشورایی که عصر امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: وقتی صحبت از عبرت ها در مورد هر حادثه تاریخی به معنای اهم و حوادثی که در تعیین قلمرو منابع دین دخالت داشتند سخن گفته می شود مانند سیره پیامبر و اهل بیت دست کم می توان به دو روش به این مسائل نظر انداخت که یکی به عنوان تاریخ گذشته که برای مخالفان بی اهمیت و دارای یک تفسیر واژگون است و برای دسته ای که بیشترین تعداد در جهان هستند که این دسته نه جزو وفادارانند و نه مخالفان و موافقان و فقط ممکن است شخصا برای یک فاجعه و ستم اظهار تاسف کنند. ممکن است اظهار تاسف این دسته از افراد صادقانه باشد مانند آنچه در عاشورا اتفاق افتاد که این نوع نگاه یک نگاه به دین و تاریخ و اسلام است. این دسته از شیعیان که این گونه نگاه می کنند و صادقانه به ماجرای کربلا اشک می ریزند پاداش هم می گیرند اما این افراد فکر می کنند که حادثه متوقف شده در صورتی که حادثه کربلا مبدایی از تاریخ شده است. محدود کردن این حادثه یعنی عبرت نگرفتن از عاشورا این افراد عاشورا را بزرگ می دانند اما از آن عبرت نمی گیرند.
وی گفت: معنی آن این است که همه کسانی که تاریخ می دانند قدرت عبرت آموزی ندارند و فقط کسانی که عقلانی به تاریخ نگاه می کنند عبرت می گیرند عبرت یعنی عبور از یک حادثه شخصی و یک مسئله عام فراجهانی که یک حادثه بزرگ اتفاق می افتد و آن را محدود نمی کند. جنبه دوم نگاه به حادثه عاشورا نگاه خردمندان است کسانی که عقل شان به چشم شان باشد قرآن می فرماید این افراد اولوالباب نیستند و حادثه را نمی فهمند قدرت فهم حوادث تاریخی را ندارند به همین دلیل است که در مکان دیگری این حادثه بر سر آنها می آید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سنت های الهی را در جامعه بشناسید که دوباره از همان سوراخ گزیده نشوید این است بازخوانی حادثه عاشورا. عاشورا درست ترین بزرگداشت ها در تاریخ بشر است و نمونه ای به این عظمت در تاریخ نداشته و نخواهد داشت اینکه بزرگترین تجمع و راهپیمایی در اربعین اتفاق می افتد چنین تجمعی در تاریخ ثبت نشده است که بیست میلیون نفر با پای پیاده برای زیارت امام حسین علیه السلام دور هم جمع می شوند.
وی یادآور شد: سرنوشت جهان امروز را امام حسین تغییر می دهد تمام اخبار جهان در مورد منطقه اسلامی و صحبت از آن است که مرکز آن عراق و ایران و سوریه است اینجا همان جایی است که نهضت امام حسین شروع و سرکوب شد. عاشورا فقط بحث 72 نفر نبوده اگر بحث این افراد بود پس این همه شور و شوق چیست معلوم می شود کسانی که خرمندانه به این حادثه پرداختند آن را به درستی تحلیل کردند.
رحیم پور اضافه کرد: راجع به عاشورا و کربلا یک نگاه جمع شدن است که با اربعین به پایان می رسد. این نگاه، نگاه به حسین است نه به عنوان امام. چون قضیه عاشورا و کربلا شخصی دیده می شود ما فقط برای بزرگداشت آن دور هم جمع می شویم اما نگاه دوم اولوالباب است در زاویه دوم امام دیده می شود. در زاویه دوم حسین چه وقت امام حسین است وقتی ایده عاشورا و کربلا را گم نکنیم و چگونه به آن اقتدا کنیم در این صورت است که عاشورا تحقق پیدا می کند چرا شیعه معتقد است که امامت از دین جدا نیست چون تاریخ مصرف دین به پایان نمی رسد امامت و پیروی از دین اینجا معنی پیدا می کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حسین بدون امامت را غیر از شیعه هم قبول دارند اهل سنت حسین بن علی را به عنوان فرزند پیامبر و مظلوم کربلا به آن احترام می گذارند اما فرق شیعه با بقیه حب حسین یا عزای حسین نیست فرق آن در مسئله امامت است شیعه می گوید حسین امام ماست و ما باید مراقب باشیم از کربلا درس بیاموزیم و فقط غصه خوردن آن را یاد نگیریم فقط گریه بر مصائب امام حسین مفهوم شیعه نیست. شیعه یعنی مشایعت کننده یعنی اگر کسی که پا به پای او حرکت می کنید او شما را مشایعت می کند شیعه پا به پای امامش حرکت می کند. وقتی سال 61 به وجود می آید شیعه وقتی شیعه است که عاشورایی عمل کند پس حسینی که شیعه از آن حرف می زند امام حسین است و اسلام وسط آن قرار دارد.
وی ادامه داد: حادثه عاشورا وقتی اتفاق افتاد که اسلام وسط امت اسلام غریب ماندو حق و باطل جای آن عوض شد یک عده نادان سرشان را بالا گرفتند و خلاف حق عمل کردند. امام حسین در یک سخنرانی قبل از عاشورا به بزرگان امت اسلام خطاب کردند که شما قرآن می خوانید احترام می گذارید اما عبرت نمی گیرید چشمان تان را باز کنید که این اتفاقات دوباره در جهان اسلام پیش نیاید. قرآن خطاب به علمای مسیحی و یهودی می گوید که آنها جزو آگاهان دین بودند بقیه را آموزش می دادند همه چیز را می دانستند اما بزرگترین مشکلی که داشتند غرق فساد بودند. آنها فساد و دروغ و خیانت را می دیدند اما می ترسیدند که با بیان آن جایگاه شان را از دست بدهند بنابراین سکوت پیشه می کردند توجیه می کردند و امر به معروف و دفاع از ارزش ها و الگوی درست دادن به جامعه را کنار گذاشتند.
رحیم پور ازغدی با اشاره به آسیب شناسی قرآن از دین های قبلی گفت: قرآن دین های قبل را آسیب شناسی کرده و الگویی است برای مردم مثلا برخی از ثروتمندان را که وقتی می گویند چرا به فقرا نمی رسید جواب شان این است که اگر خدا می خواست خودش به اینها می رسید حتما مصلحت نبوده اینها خداشناسی را تحریف می کنند و معتقدند که ما تا می توانیم بخوریم و بقیه از فقر بمیرند اینها سهم شان از زندگی همین است که تعبیر قرآن از این گونه افراد این است که اینها کافرند و از وظایف خودشان فرار می کنند.
وی ادامه داد: در اقتصاد هم همین است مگر خدا نگفته آنچه که دارید انفاق کنید اما برخی افراد این جور وقت ها خدا شناس نیستند و تفسیر ظالمانه ارائه می دهند در مسئله سیاست هم همین است دلیل اینکه ظلم می بینیم این است که سیاسیون ظلم را می بینند اما سکوت می کنند امام حسین برای این موضوع می فرمایند مچ شما را خدا گرفته است قبلی ها هم همه چیز را می دانستند اما می ترسیدند که بیان کنند الان در جامعه ما می گویند مذهبی باشیم اما هر غلطی که دل مان می خواهد انجام دهیم ابوسفیان باشیم با لهجه محمدی حرف بزنیم اما به سبک معاویه عمل کن به زبان علی حرف بزن زمان امام حسین افراد این گونه بودند. خداوند در قرآن می فرماید وقتی می گوییم در برابر ظلم موضع بگیرید چگونه می شود که هم خدایی بود و هم ترسید پس مشخص می شود شما قرآن را می خوانید اما عبرت نمی گیرید.
رحیم پور ازغدی اضافه کرد: خداوند می فرماید از هیچ کس نترسید از من بترسید تنها راه درست دفاع از اسلام است و مواجهه با ظالم هم با ظلم مبارزه کنید هم مصادیق ظلم را اصلاح کنید خدا در قرآن می فرماید بیت المال باید درست و عادلانه تقسیم شود دلیل نمی شود که یک عده از اموال عمومی می خورند و عده ای هیچ سهمی از بیت المال ندارند خدا علمای یهود را در قرآن محاکمه کرده است.
وی در ادامه گفت: بعضی ها معتقدند که امام حسین شهید شده که ما را شفاعت کند ما برای او عزاداری می کنیم که ثواب ببریم این شکی نیست که گریه بر حسین عبادت است و سیدالشهدا ما را شفاعت می کند اما کسانی مستحق این شفاعت هستند که زحمت می کشند شفاعت امام حسین پارتی بازی نیست. حرکت امام حسین به کربلا این نیست که عده ای به شفاعت برسند اما شفاعت از نتایج آن است ولی مهمتر از آن امر به معروف و نهی از منکر است برخی افراد در جامعه طوری سخن می گویند که مشخص است ثواب و گناه را نمی شناسند آنها گناه و ثواب را مساوی هم می دانند وقتی این گونه حرف می زنند تمام انبیا را انکار می کنند این همان است که برخی ها می گویند هم حسین به وظیفه اش عمل کرد و هم یزید این افراد از دسته همان افراد هستند.
این استاد برجسته حوزه و دانشگاه اضافه کرد: دیروز در جایی شنیدم که یکی از مسئولان اظهارنظری در خصوص شخصی کرد و گفت من به انتخاب شخص احترام می گذارم جواب ما این است که کسی که تجاوز کرده معتاد شده باید به انتخاب آن احترام بگذاریم؟ اینها مصادیق کلاهبرداری است اینکه اسم های خوب برای کارهای خودشان انتخاب می کنند بسیار بد است نباید راجع به افراد قضاوت کرد مثلا یکی از مسئولان گفته بود که هنرمند ارزشی و غیرارزشی نداریم مهم این نیست که سر حق و باطل چه می آید مهم این است که تو در قدرت خود بمانی مهم نیست سر بقیه چه می آید این خطاب اصلی قرآن به صاحبان قدرت و صاحبان رسانه است که مال حرام می خورید اسم خوب می گذارید، اختلاس می کنید اسم اضافه حقوق و فیش حقوقی می گذارید روی آن، در مسائل بانکی کشورمان حساب و کتابی نیست با همین اسم هایی که می گذارند رشوه و اختلاس می کنند کسانی که این اسم های مذهبی را می گذارند قرآن می فرماید اینها ملعون هستند.
وی ادامه داد: در جلسات بارها دیدیم که مسئله ای مطرح می شود اما به جای پاسخگویی می گویند حالا که چی مجلس دستگاه قضائی و یا هر جایی که هستی وقتی نمی توانی به وظیفه ات عمل کنی برو کنار چرا مشکلات را توجیه می کنید. اختلاس می کنید می گویید اضافه حقوق گرفته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به سوالات دانشجویان در خصوص شرکت زنان در پیاده روی اربعین گفت: اینکه زنان در این پیاده روی شرکت کنند بسیار خوب است سال گذشته که من شرکت کردم بیشترین افراد زنان بودند انقلابی ترین سخنرانی ها توسط حضرت زینب صورت گرفت در اوج عزت، عفت، پاکی و بزرگی.
رحیم پور در مورد امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه همه حق دارند در مسائل جامعه دخالت کنند اعتراض و مطالبه کنند و صاحبان قدرت نیز باید پاسخگو باشند امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه واجب است مانند نماز و روزه که اگر زنده بماند بقیه واجبات هم اقامه می شوند و سرپا می مانند نباید امر به معروف توجیه و ترک شود امام حسین می فرمایند بقیه ارزش ها با امر به معروف زنده می مانند و از بقیه ارزش ها دفاع می کند امر به معروف یعنی فرمان به خوبی ها و نهی از منکر یعنی مقاومت در برابر تمام بدی ها.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: خیلی از مسلمانان شناسنامه ای شیعه هستند این شیعه های شناسنامه ای جهنمی اند چون این شناسنامه ها برای دنیاست و حساب و کتاب مومن در دنیا و آخرت یکی نیست امام حسین می فرمایند اموال عمومی را درست تقسیم کنید چون همه سهم می برند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص زندگی حاکمان جامعه اسلامی گفت: از حضرت علی پرسیدند چرا این قدر زندگی را سخت می گیری فرمود آن قدر سخت می گیرم تا به مردم آسان بگذرد جوری زندگی می کنم که گدایان و بردگان بگویند وضع ما از علی بهتر است بنابراین حاکمان جامعه اسلامی باید متوسط و پایین تر از مردم زندگی کنند اما در کشور ما اسلام معاویه طرفدارانش بیشتر از اسلام علی است هر غلطی در روابط خارجی و مسائل داخلی به اسم اسلام می کنند و به مردم سخت می گیرند و می گویند مهم نیست دعوایی که الان وجود دارد بر سر این دو اسلام است.
وی در مورد مذاکره نیز گفت: برخی می گویند امام حسین در عاشورا مذاکره کرد اما هیچ وقت چنین نیست مذاکره ای که قرآن می گویند عبور از حق باشد باطل است اما باز مسئولان توجیه می کنند ما به استراتژی امام حسن عمل می کنیم اگر امام حسین در کربلا مذاکره کرد و سازشگر بود چرا سرش را بریدند؟ مذاکره یک حق خواهی است که تسلیم نشوی. امام حسین حرف اول و آخرش یکی بود کجا امام حسین با یزیدیان کنار آمد. ما می گوییم با آمریکا مثل امام حسین با عمربن سعد مذاکره کنید اگر این گونه مذاکره کنند که خوب است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی از کسانی که آلوده هستند در مذاکره مشورت می گیرید مشورت سازش می دهند نباید اینها را گوش کرد.
رحیم پور در پاسخ به سوالی در خصوص شفاف سازی فیش های حقوقی نیز گفت: باید به دنبال این باشیم که اصل قضیه چیست وقتی فهمیدیم که جایی فساد و خیانت شده باید موضع بگیریم که مسئولان مجبور شوند پاسخگو باشند اما تاکنون هیچ برخوردی صورت نگرفته است بلکه برخی مسئولان این افراد را در تلویزیون عزیز هم خطاب کرده اند.
وی در پایان در خصوص تعبیر حضرت زینب از واقعه عاشورا گفت: حضرت زینب در پایان اعلام کرد که همه چیز را زیبا دیده اما زیبایی که حضرت زینب دیده جنگ و خونریزی نبود عفت، صبر، جهاد، دفاع از حق و توحید و عدالت بود. امام حسین یاد داد که چگونه بدون کینه بجنگیم و حضرت زینب نیز عزت، مقاومت و وفا را در کربلا توصیف کرد.