به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رویترز گزارش داد شرکت های بیمه گر غربی به کندی در حال انعقاد توافقاتی با ایران برای ورود مجدد به بازار چند میلیارد دلاری این کشور هستند، هرچند که روند گسترش همکاری ها با ایران با وجود گذشت 10 ماه از لغو تحریم ها، به دلیل محدودیت های بانکی همچنان با موانعی مواجه است.
ایران که سال ها از بازارهای مالی بین المللی دور بوده، همچنان در تلاش است تا از منافع توافق هسته ای سال گذشته با قدرت های جهانی بهره مند شود.
به رغم لغو تحریم های بانکی غرب در ماه ژانویه، به دلیل تحریم های پابرجای دولت آمریکا تهران تنها توانسته با تعدادی بانک کوچک روابط بانکی خود را برقرار نماید.
در مقابل، ایران در حال انجام مذاکراتی فعالانه تر با شرکت های بیمه ای است تا شرکت های بیمه ای خارجی را به بازار خود بکشاند. ارزش بازار بیمه ایران در سال گذشته 9 میلیارد دلار بود و این رقم احتمالا در دهه آینده دو برابر خواهد شد.
شرکت های غربی برای از سرگیری تجارت با ایران به پوشش بیمه ای نیاز دارند. بیمه های اعتباری حمل ونقل و فعالیت های تجاری، که ریسک عدم پرداخت پول کالاها را بیمه می کنند، اولین نوع از خدمات بیم های هستند که به ایران پیشنهاد شده اند.
نایجل کوشنر، وکیل متخصص در امور تحریم ها در لندن در این باره گفت: «حداقل در لندن و انگلیس ما شاهد حرکت بیشتر و سریعتری از جانب بخش بیمه ای نسبت به بخش بانکی خواهیم بود.»
در حالی که ایران تلاش دارد تا صادرات نفت خود را افزایش دهد، فراهم کردن پوشش بیمه ای برای محموله های نفتی می تواند بسیار مهم باشد. شرکت های بیمه ای تراز اول فعال در زمینه بیمه نفتکش ها در ماه های اخیر شروع به پیشنهاد ارائه خدمات به ایران کرده اند.
امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران گفته که شرکت های بیمه ای اروپایی اکنون مشکلی برای بیمه نفتکش های ایرانی ندارند.
کلوب های حمایت و جبران خسارت-شرکت های بیمه ای دریایی متعلق به شرکت های کشتیرانی- شروع به ارائه پوشش بیمه ای به ناوگان دریایی ایران از جمله نفتکش های این کشور کرده اند.
جاناتان اندروز، از مسئولان ارشد موسسه بیمه ای استیمشیپ میوچوال در این باره گفت: «ما تاریخچه ای طولانی از بیمه کشتی های ایرانی نداریم. ما خشنودیم که می توانیم مجددا اعضای سابقمان را بیمه کنیم.»
شرکت بیمه ای اسکولد نروز، گفته که در حال مذاکره با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و مدتی است بیمه کشتی های شرکت ملی نفتکش ایران را آغاز کرده است.
شرکت های دیگری نظیر استاندارد کلاب انگلیس گفته اند که در حال پوشش بیمه ای کشتی های تجاری به مقصد و مبدا ایران هستند، اما این شرکت نگفته که آیا این پوشش بیمه ای به شرکت های کشتیرانی ایرانی مربوط می شود یا نه.
شرکت های بیمه کننده کشتی ها گفته اند با توجه به ممنوعیت استفاده از سیستم مالی آمریکا، هنوز محدودیت هایی در زمینه پرداخت ها وجود دارد.
اندرو باردوت، مدیر یک گروه بین المللی متشکل از شرکت های بیمه گر کشتی ها در این باره گفت: «همچنان مشکلاتی در زمینه کانال های پرداخت از طریق سیستم های بانکی وجود دارد. این مشکلات هم در زمینه پرداخت حق بیمه و هم پرداخت خسارات دیده می شود.» وی افزود، این به دلیل بی میلی بسیاری از بانک ها و موسسات مالی به انجام چنین پرداخت هاسست است و اکنون نرگانی اصلی شرکت های بیمه و بیمه اتکایی به شمار می آید.
«راه حل هایی پیدا شده اما این فرآیندی دشوار است و احتمالا تا اینده ای قابل پیش بینی این مشکلات پابرجا خواهد ماند.»