اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمید رضا مختاری، مسئول بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران سخنران پیش از خطبه این هفته نماز جمعه شهرستان پاکدشت بود. متن سخنرانی وی به شرح زیر است:
بنده به عنوان نماینده کوچکی از دانشجویان بسیجی و انقلابی ، مامور شده ام ضمن ابلاغ سلام آنان به محضر شریف شما مردم انقلابی، بدون واسطه با شما سخن بگویم و شما را از دغدغه های جنبش دانشجویی مسلمان مطلع نمایم.
البته جا دارد قبل از شروع صحبت، از مسئولین ستاد نماز جمعه کشور خاصه شهرستان پاکدشت و به خصوص امام جمعه محترم شهرستان حجت الاسلام لزومی بابت در اختیار قرار دادن این وقت باارزش کمال تشکر را داشته باشم.
اجازه بدهید حرفم را با انقلاب اسلامی سال ۵۷ شروع کنم. انقلابی که بعد از سال ها حضور و تلاش و خون دل خوردن مردم که با دادن جان و جوان شان توامان شده بود و با رهبری آن عبد صالح خدا یعنی حضرت امام خمینی (ره) و البته به خواست خدای بزرگ به ثمر نشست. انقلابی که قرار بوده و هست در ادامه انقلاب اسلامی پیامبر(ص) باشد و در مسیر و محور حکومت امیرالمومنین حرکت نماید.
امام بزرگوار (ره)، ریل حرکت کشور را به سمت هدفهای بزرگ یعنی «حاکمیت دین خدا» تغییر داد. حاکمیت دین خدا عبارت است از، تحقق عدالت اجتماعی واقعی، ریشه کنی فقر و جهل، ریشه کنی استضعاف و آسیب های اجتماعی، برقراری منظومه ارزشهای اسلامی، تأمین سلامت جسمی و اخلاقی و معنوی، پیشرفت علمی کشور، تأمین عزت و هویت ملی و اقتدار بین المللی و فعال کردن ظرفیت های کشور.
امام راحل (ره) به برکت انقلاب اسلامی، کشور را به سمت این اهداف حرکت دادند، اگرچه رسیدن به این اهداف، زمان بر و نیازمند تلاش است، اما آنها قابل تحقق هستند و تنها شرط تحققشان حرکت در مسیر انقلاب و انقلابی گری است.
همان طور که مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت حضرت امام فرمودند: بعد از رحلت امام بزرگوار (ره)، در هر مقطعی که انقلابی عمل کردیم، پیشرفت به دست آوردیم و هر دوره ای که از انقلابی گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم.
می توان در این مسیر با شیوه انقلابی حرکت کرد که در آن صورت، پیشرفت قطعی است و می توان با شیوه دیگری حرکت کرد که در چنین وضعیتی، سرنوشت رقت باری رقم خواهد خورد و ملت ایران و اسلام سیلی خواهد خورد.
انقلاب و انقلابی گری برای همه دورانهاست این که بعضا گفته میشود دوران انقلابی گری به پایان رسیده است حرفی کاملا اشتباه و نسنجیده است و یا عده دیگری به قشر حزب اللهی تندرو میگویند این کاملا غلط و نادرست است و این سوغات دشمنان است. همه کسانی که براساس شاخصهای انقلابی گری عمل کنند، انقلابی هستند حتی جوانانی که امام (ره) را هم ندیده باشند.
شاخص های اصلی انقلابی گری عبارت اند از:
۱. پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب اسلامی
مبانی و ارزشهای انقلاب اسلامی چیست؟ اعتقاد به اسلام ناب در مقابل اسلام امریکایی»، اصلی ترین نکته این شاخص است. اسلام امریکایی دو شاخه دارد به نام «اسلام متحجر که الان هم شاهد آن هستیم که عده ای به اسم زنده کردن شعائر چهره ی تشیع را خراب کرده اند و از طرف دولت انگلیس حمایت میشوند» و «اسلام سکولار» که استکبار از هر دو شاخه حمایت می کند.
۲. حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او
همچون جبهه جنگ باید هر حرکت دشمن را رصد و تحلیل کرد، اهداف او را شناخت و با حساسیت لازم در مقابل زهر احتمالی فعالیتهای دشمن، پادزهر آماده کرد. عده ای به دنبال انکار دشمنی های عمیق، مستمر و واضح امریکا با جمهوری اسلامی و ملت ایران هستند که این توطئه ای است برای کاهش حساسیتها در مقابل شیطان بزرگ.
اخیرا یک مستندی با موضوع نفوذ آمریکایی ها جاسوسان آمریکایی که محکوم به حبس شده اند، ساخته شده است که مسئولین به شدت مخالف پخش آن میباشند. که این موضوع جای تعجب دارد که وقتی علت آن پرسیده میشود میگویند این مستند دولت را زیر سوال میبرد. ارتباط بین جاسوسان آمریکایی با دولت ایران را نمیدانیم و برایمان جای تعجب دارد.
چالش های پیش روی انفلاب اسلامی:
حکومت اسلامی تعریفی دارد که بر پایه سخن تعریف کنندگان آن به عبارتی بیشتر نمی رسیم و آن این است: حکومت عدالت. به بیانی دیگر، طبق آیات و روایات بسیاری مشخص است که هدف انبیا و امامان معصوم از ایجاد حکومت اسلامی برقراری حق و عدالت در جامعه بوده است. زیرا بسط و گسترش آرمان ها و اصول معنوی و دینی در جهان میسر نمی شود مگر با ایجاد حکومت دینی.
همچنین طبق آیه ۲۵ سوره حدید(و لقد ارسلنا رسلنا باالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان، لیقوم الناس باالقسط...) معنی: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ غایت دین جز اصلاحات برای عدالت نیست و انبیا جز برای اصلاح بین الناس و برقراری عدل و قسط در جامعه نیامده اند. پس نتیجتا وقتی می گوییم انقلاب اسلامی، یعنی انقلابی برای اقامه عدل. یعنی قرار است علیه بی عدالتی ها قیام شود. یعنی حکومتی که همه مشروعیتش به عدل گره خورده باشد. طبق فرموده حضرت امیر در خطبه ۳ و ۲۳ نهج البلاغه نیز: حکومت هیچ ارزشی ندارد جز برای عدل. امام خمینی هم که ایده جمهوری اسلامی را از نص آیات و روایات گرفته است می فرماید: وقتی ما می گوییم حکومت اسلامی یعنی حکومت عدالت.
با این توضیح میخواهم شما را متوجه چالشی جدی در پیش روی انقلاب اسلامی نمایم. جمهوری اسلامی از همان ابتدای کار با مشکلات و موانع بسیاری روبه رو بوده است. دشمنان و بدخواهان خارجی و منافقان داخلی به هر شکل ممکن و با هر وسیله ای که داشتند و نداشتند و می توانستند و نمی توانستند درصدد شکست انقلاب برآمدند و برای جلوگیری از حرکت رو به جلوی انقلاب کار کرده اند و خواهند کرد؛ که دلایل این دشمنی ها هم بر همگان واضح است. اما موضوعی که به زعم ما دانشجویان، یکی از اصلی ترین چالش های انقلاب اسلامی است که اتفاقا تکیه کلام امروز بنده با شما نیز هست، مسئله عدالت در کشور و مشخصا مسئله فساد موجود در سیستم است. مسئله ای که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود، قطعا آثار مخربش بیشتر از آثار مخرب اقدامات دشمنان قسم خورده نظام و مردم خواهد بود. کمااینکه در بعضی موارد خودش را نشان نیز داده است.
فساد سیستمی؛ یعنی فقط فساد کارگزاران و مدیران نظام مطرح نیست. یعنی نه فقط اختلاس ها و فیش های نجومی و نه املاک شهرداری ها و غیره و غیره. مسئله فقط این نیست. در این مرحله مفسدان معلول شرایط فسادخیز نیستند، بلکه خود تبدیل به بخشی از علت اصلی میشوند.
فساد زمانی سیستمی می شود که ساختارها معیوب باشد. زمانی که قوانین ناکارآمد باشند. زمانی که قانونگذار قانونی وضع می کند که مریض احوال ها و سوءاستفاده کنندگان به راحتی می توانند از این قانون در جهت منافع شخصی و جناحی خود سوءاستفاده کنند. زمانی که طبق خود قانون می شود یک مدیرماهیانه دهها میلیون پول به جیب بزند و زمانی هم که مورد سوال قرار گرفت بگوید، قانونی است. و اتفاقا بر طبق همان قانون، دیگری در جایی دیگر و در جناح سیاسی دیگر ملک بذل و بخشش می کند و باز می گوید قانونی است. بله طبق این قانون می شود قوانین الهی را دور زد.
ما ادعایمان این نیست که همه سیستم خراب است، ما می گوییم سیستم بخشی از قدرت دفاع خود را از دست می دهد و لذا نمی تواند فعالانه برخورد کند. لذا می گوییم فساد سیستمی است. اگر ما قانع شویم که فساد سیستمی است، آنگاه با آن سیستماتیک مبارزه می کنیم و مبارزه نقطه ای نمی کنیم. می فهمیم که باید خیلی چیزها را با هم ببینیم و لذا بر اساس این تحلیل نظام یافته، با فساد نظام یافته برخورد می کنیم.
اجازه دهید همین جا این را بگویم. برای بسیج دانشجویی هیچ طیف و جناح سیاسی مطرح نیست. هر کسی از هر طرف سیاسی که باشد در صورتی که تخلف کند و باعث خدشه دار شدن چهره مظلوم انقلاب شود، ما با او برخورد خواهیم کرد و قطعا دوگانه ها و چندگانه های مطرح سیاسی از قبیل اصولگرایی و اصلاح طلبی و اعتدال جایی در ملاحظات ما دانشجویان ندارند و صرفا به دوگانه انقلابی – غیر انقلابی معتقدیم.
خلاصه آن که آنچه در آینده، نظام را تهدید میکند، نه حمله نظامی، نه تحریم، نه تجاوز خارجی و نه انقلاب مخملی است. بلکه فساد به شکل فعلی خطر اصلی برای نظام است. یعنی غیر از اعتقادات صحیح ما که الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم، تمام دلایل و شواهد علمی و تجربی ما را در معرض خطر جدی نشان میدهد.
چالش بعدی؛ دوری از آرمان های انقلابی گری در سیاست خارجی:
با برگزاری انتخابات در آمریکا و پیروز شدن حزب جمهوریخواه عده ای در داخل نگران شده اند که وضعیت برجام به چه صورتی ادامه پیدا میکند این نگرانی به این علت است که دستگاه دیپلماسی ایران تمام تخم مرغ های خود را در سبد برجام و مذاکرات هسته ای قرار داده است و حال نگران است که نکند خدشه ای به آن وارد شود. اما به فرموده امام خمینی (ره): هر دو حزب آمریکا، بر خلاف مصلحت آمریکا عمل نمیکنند. هیچ وقت نخواهید دید که دو حزب در امریکا باشد که یکیشان یا هر دویشان بر خلاف مصلحت امریکا عمل کنند.