به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مجتبی شاکری اظهار کرد: بهره گیری از قطارهای درون و برون شهری بهترین و موثرترین وسیله درجهت کاهش آلودگی هواست چراکه علاوه بر کاهش آلودگی های درون شهری مانعی برای ورود خودروهایی هستند که به شکل تک سرنشین از شهرهای اطراف وارد تهران می شوند.
وی افزود:در حال حاضر در برخی مسیرها این قطارهای برون شهری از شهرهایی همچون پرندک،اسلامشهر ،ورامین و... به سایرخطوط حمل و نقلی از جمله مترو متصل شده که توسعه و تکمیل این مساله در طرح جامع حمل و نقل شهری دیده شده است.
وی کمبود منابع را اصلی ترین دلیل در توسعه این قطارها برشمرد و گفت:اجرای این قبیل پروژه از سوی وزارت راه وشهرسازی و زیر مجموعه های آن از جمله شرکت راه آهن و یا شهرداری می تواند علاوه بر ارتقا سطح خدمات جابه جایی به مردم درون و حاشیه شهر ،سرویس دهی مطلوبی را برای آنها مهیا کند.
به گفته وی در صورت تخصیص منابع و وجود عزم جدی از سوی متولیان هر نهاد مربوطه در توسعه این خطوط علاوه بر تسهیل جابه جایی شهروندان شاهد کاهش بیش از 50 درصدی آلودگی هوا در شهر خواهیم بود.
عضو شورای شهر تهران تامین واگن مورد نیاز همراستا با توسعه خطوط درون و برون شهری را فاکتور دیگری در بهبود خدمات دهی و افزایش ظرفیت دانست و تصریح کرد:توسعه حمل و نقل عمومی اعم از قطارهای حومه ای و مترو درون شهری شعارماورایی و دست نیافتنی نبوده و همت متولیان دولتی و شهری را می طلبد.
به گفته شاکری عملیاتی شدن و گسترش خطوط قطارهای حومه ای و مترو به عنوان حمل و نقل پاک ضروری ترین و اولویت دارترین اقدام در جهت کاهش معضلات شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله تهران است.