به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، کیهان درباره قرارداد هواپیما نوشته است: بهمن ماه سال گذشته در حالی که اندکی از نهایی شدن توافق برجام گذشته بود و از طرفی دیگر جامعه به تدریج در تکاپوی انتخابات مجلس قرار میگرفت هیاهوی قرارداد با یکی از غولهای هواپیماسازی جهان یعنی ایرباس به صورت گسترده مطرح شد. اکنون نیز در حالی که دست دولت از وعدههایی که داده خالی است دوباره موضوع خرید هواپیما به تیتر یک روزنامههای زنجیرهای تبدیل شده است.
در میان آن همه بدعهدیهای غرب و خاصه آمریکا در اجرای تعهداتشان حالا که موضوع قرارداد خرید هواپیما برای بار چندم مطرح شده است باید هم روزنامههای زنجیرهای را به جشن و پایکوبی بکشاند. البته این یکی هم مانند چند بار قبل هواپیماهای کاغذی است که گویا ماموریت آنها پرواز در آسمان انتخابات است. لازم به ذکر است که مسلما نوسازی ناوگان حمل و نقلی کشور از هوایی تا ریلی با در نظر گرفتن اولویت امری شایسته است...
اما نکته دیگر این است که موضوع خرید چند هواپیما را که از اساس چندان قابل اطمینان نیست برابر با به بار نشستن تمام برجام میدانند. اینکه میگوییم قابل اطمینان نیست مسبوق به سابقه است که چند مورد از آن را در ادامه میآوریم.
البته موضوع قرارداد خرید هواپیما هرازچندگاهی و خاصه در ایامی خاص به عنوان ابزار (نظیر آنچه پیش از انتخابات مجلس رخ داد) در صفحات نخست روزنامههای زنجیرهای جا خوش کرده و از آن با عنوان بزرگترین مصداق برای دستاوردهای برجام نام بردهاند. چنانکه علیاکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران 15 مهرماه سال جاری در مصاحبه با یک روزنامه اتریشی گفته بود: «با موافقت اخیر برای معامله با ایرباس و بوئینگ شرایط تغییر خواهد کرد. هنگامی که یک پروژه بزرگ آغاز شده و اجرایی شود، تمام قطار به حرکت در میآید. در هر صورت زمان برداشت از هماکنون آغاز شده است.»
روزنامه آرمان هم با تیتر «توافق نهایی خرید 80 بوئینگ» و روزنامه ابتکار نیز با عنوان «پرواز بوئینگ از روی دیوار تحریم» در این مورد قلمفرسایی کردهاند.
روزنامه زنجیرهای آفتاب یزد با تیتر «فرود تاریخی بوئینگ در ایران» به این موضوع پرداخته است. این روزنامه در بخشی از گزارش خود آورده است: «رهبر تیم مذاکرهکننده بوئینگ با ایران با بیان اینکه همکاری نزدیک دولت آمریکا! منجر به عقد قرارداد فروش هواپیما به ایران شده است، گفت: فروش هواپیما به ایران باعث افتخار ماست!»
خوشباوران و سهلاندیشان در حالی از همکاری نزدیک دولت آمریکا یاد کردهاند که روزنامه آرمان در 22 تیرماه سال جاری در گزارشی تحت عنوان «گروکشی بوئینگ برای ایران» نوشت: «هنوز یک ماه از زمانی که مدیران شرکت بوئینگ مذاکرات خود با مقامات ایرانی را آغاز کردند تا در ماراتن فروش هواپیما از آسمان ایران جا نمانند، نگذشته است که نمایندگان عمدتا جمهوریخواه کنگره آمریکا طرحی را تصویب کردهاند که بر اساس آن فروش هواپیما و حتی قطعات آن به ایران ممنوع شده است. حالا بوئینگ هم دست پیش گرفته و مدعی شده اگر آن شرکت نتواند به ایران هواپیما بفروشد، هیچ شرکت دیگری و از جمله ایرباس هم نباید چنین امکانی داشته باشد.»
پیرامون همین موضوع سایت مشرق در گزارشی نوشت: خبر امضاء قرارداد تحویل 80 فروند هواپیمای بوئینگ در بازه زمانی 10 ساله به ایران آسمان رسانههای زنجیرهای اصلاحطلب را تسخیر کرد؛ این درحالی است که این موضوع پس از انتشار خبر تمدید 10 ساله تحریمهای ایران موسوم به ISA منتشر شده است.
پیشتر از اینها نیز رسانههای اصلاحطلب از ایجاد قراردادهای تجاری با شرکتهای هواپیمایی بوئینگ و ایرباس خبر داده بودند اما درباره اجرای این قرارداد همواره ابهام وجود داشته؛ چراکه حدود يك ماه قبل بود كه مجلس نمايندگان آمريكا طرحي را تصویب کردند که براساس آن فروش هواپيماي مسافربري به ايران را ممنوع ميكند.
اين طرح با 243 رأي موافق در برابر 174 رأي مخالف تصويب شد و بر اساس آن قانونگذاران آمريكايي وزارت خزانهداري اين كشور را از صدور مجوز به بانكهاي آمريكايي براي تأمين مالي خريد هواپيما توسط ايران منع ميكند. البته اوباما ابراز داشته که این قانون را وتو خواهد کرد اما از سوی دیگر کمتر از یک ماه پیش بود که سخنگوی بوئینگ بیان کرد که «اگر ترامپ فروش هواپیما را به ایران ممنوع کند تابع نظر او هستیم.»