اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در ادامه برگزاري سلسله نشست ها و ميزگردهاي علمي در دانشگاه عدالت، نشست علمي با موضوع فرهنگ در پرتو نظريات آيت الله هاشمي شاهرودي با حضور اساتيد و دانشجويان و با سخنراني حجت الاسلام بياتي، رياست دانشگاه؛ حجت الاسلام گلي شيردار، استاد حوزه و دانشگاه و هندياني، از اساتيد دانشگاه برگزار شد.
در اين نشست بياتي، رئيس دانشگاه عدالت در ميزگرد علمي تبيين نظريات آيتالله شاهرودي در كتاب فرهنگ درباره مباني فرهنگ با بيان اين كه انقلاب جمهوري اسلامي در ذات خود انقلابي فرهنگي است، گفت: انگيزههاي اين انقلاب انگيزههايي نه اقتصادي نه به معناي خاص سياسي بلكه انگيزههاي فرهنگي بود. اعتراض علما، مراجع عاليقدر و در رأس آنها حضرت امام خميني (ره)، اعتراض به نحوه خودباختگي فرهنگي قبل از انقلاب بود.
رئيس دانشگاه عدالت در رابطه با كتاب فرهنگ آيتالله شاهرودي تصريح كرد: اين كتاب به معيارها و ابعاد گوناگون مسأله فرهنگ پرداخته است. به عنوان نمونه به مطلب صفحه ۶۶ كتاب فرهنگ يعني ترفندهاي ضدفرهنگ دشمن عليه كشور ما اشاره ميكنيم. اولين ترفند ضدفرهنگ دشمن عليه كشور ما به فرموده آيتالله هاشمي شاهرودي تحريك عواطف است و يكي از راهكارهاي دامن زدن به عواطف قوميتي است. اگرچه اين تعدد قوميت در كشور ما به منزله ظرفيت و موجب انسجام ملي است اما همانگونه كه معظم له اشاره داشتهاند، اين تعدد فرهنگ گاهي ميتواند به ظرفيت منفي تبديل شود تا دشمن بر اين نقاط اختلاف سوار شود.
بياتي در ادامه گفت: گاهي در سياستگذاريها در مراتب بالا كه بايد از بيانات امام (ره) و مقام معظم رهبري استفاده شود، غافل ميشويم. آنوقت ما با تنگنظري براي مثال در يك كتاب صرف و نحو جملهاي مينويسيم كه اين كتاب مخصوص اهل سنت است. اينطور بيمهابا هزينه ميكنيم و وحدت اسلامي را خدشهدار ميكنيم. نكته مهمي كه آيتالله هاشمي شاهرودي به آن اشاره داشتند اين بود كه ما هيچگاه هويت اسلامي را در مقابل هويت قومي و ملي خود قرار نميدهيم و قرار هم نداريم. حضرت علي (ع) مالك را از ناسازگاري با آداب و رسوم ملتها نهي كردند. برخي افراد گاهي مراسمات ملي و مراسمات مذهبي را در مقابل هم قرار ميدهند كه به فرمايش مرجع عاليقدر آيتالله هاشمي شاهرودي نتيجهاش پارهپاره شدن جامعه است.
رئيس دانشگاه عدالت افزود: نكته بعدي كه در اين كتاب مورد اشاره است هجوم به فرهنگ و عقايد اسلامي است كه امروزه ميبينيم فضاهاي مجازي از شبهات عليه اعتقادات اسلامي پر شده است. در مقابله با هجوم به فرهنگ اسلامي نبايد خشونت و تعصب به كار بگيريم. اگر ما معتقديم اين دين الهي است، بايد بدانيم كه هر شبههاي جوابي دارد. در فراز سوم به ايجاد اختلاف ميان مسئولان به عنوان ديگر ترفند دشمن اشاره شده است. سالهاي گذشته صحبتي مبني بر حاكميت دوگانه وجود داشت كه به تعبير آيتالله شاهرودي اين موضوع از ديگر ترفندهاي دشمن بود؛ در حالي كه شاخص موفقيت يك الگو عملكردش است و جمهوري اسلامي عليرغم تمام مشكلات در اين سالها نظام كارآمد و موفقي بوده است و بايد توجه داشته باشيم كه القاي اختلاف بين مسئولان از ديگر ترفندهاست.
حجت الاسلام بياتي ادامه داد: ترفند ديگر دشمن ايجاد ناامني و ايجاد فرهنگ فساد است كه اينها را آيتالله هاشمي شاهرودي به عنوان ديگر ترفند دشمن مورد اشاره قرار دادند. فساد يا سازمانيافته است يا غيرسازمانيافته؛ كه هركدام برخورد مخصوص به خود را دارد. گاهي برخورد ما در جاي مقتضي خود نيست. گاهي ما با بدحجابي به گونهاي برخورد ميكنيم كه آن برخورد را بايد با يك حركت سازمانيافته انجام دهيم و همينطور بالعكس.
رئيس دانشگاه عدالت گفت: بايد به دو ديدگاه بارز اين مرجع عاليقدر اشاره كنيم. اولين بحث اين است كه بحث فرهنگ يك بحث توصيهاي و اخلاقي نيست. بحثهاي فرهنگي بايد ضمانت اجرا داشته باشند و در اينجا بايد قوه ملزمه وجود داشته باشد. هميشه به آرامي كار جلو نميرود و بايد الزامات فرهنگي جاي خود را داشته باشند و ديدگاه ديگر اين است كه مديران و دستاندركاران بايد اين را به عنوان توصيهاي از اين مرجع عاليقدر مدنظر داشته باشند و اين كه ما گاهي متأسفانه در تبليغات و كارهاي فرهنگي به بهانه يك نتيجه فرهنگي مطلوب قبح مسائل فرهنگي را در هم ميشكنيم.
در ادامه اين ميزگرد علمي حجت الاسلام گلي شيردار، از اساتيد حوزه و دانشگاه بيان داشت: اولين ويژگي كه در آيتالله هاشمي شاهرودي ميبينم اين است كه ايشان شخصيت جامعهنگري در دادههاي ديني دارند. ايشان قائلند كه دين مدل مديريت فرد نيست. دين اساساً هسته و بناي مديريت جامعه است و در پرتو مديريت جامعه فرد خود را مديريت ميكند. دين در حوزه حكومت بايد تعريف شود. كسي كه بگويد من فقيهم و حكومت را از دين جدا بداند به تعبير حضرت آيتالله شاهرودي لذت فقه را نچشيده است.
اين مدرس حوزه علميه خاطرنشان كرد: در بسياري از نكات حساس اين كتاب فرهنگ ميبينيم كه اين مرجع عاليقدر دغدغههاي مقام معظم رهبري را با كارشناسي دقيق تحليل ميكند و اين نشان ميدهد كه وي چه نگاه عميقي در اينباره دارند و در ذيل اين دغدغهها مفاهيم عقيدتي خود را تبيين ميكنند. در رابطه با ويژگيهاي ديگر اين مرجع عاليقدر بايد گفت كه وي به دنبال اين است كه مدلهاي نو را در واژههاي متنوع شناسايي كند. در بحث بيع ميديديم ايشان با مطالعه يكي از كتابهاي ارزشمند حقوقي، دادههاي ديني و انديشههايي را توليد ميكرد. آيتالله هاشمي شاهرودي شخصيتي بود كه فوق توان خود هزينه ميكرد.
وی در ادامه افزود: يكي از شاخصههايي كه ايشان اشاره داشتند اين بود كه در حوزه ساماندهي فرهنگ، شناسايي دقيق ويروسها و چالشهايي كه وارد فرهنگ ميشوند و زيرساختها را تخريب ميكنند از عناصر پويايي فرهنگ هستند. حوزه آموزش اگر بر اساس اهداف دانش در حوزه بهرهوري تحليف نشود در نتيجه موجب خسارتهاي امروز است. ايشان تأكيد داشتند كه بايد در حوزه كارآمدي فرهنگ اصيل ديني و ملي نقش بهرهوري را در نظر داشته باشيم.
در پايان اين نشست هندياني از اساتيد دانشگاه ضمن تشكر و قدرداني از دانشگاه عدالت به دليل برگزاري نشست علمي با موضوع فرهنگ ، با تأكيد بر اين كه مهمترين مسأله در هر جامعه بحث فرهنگ است و تعاريف متعددي از فرهنگ در جوامع وجود دارد، به بعضي از اين تعاريف اشاره كرد و گفت: براي مثال سكاندار حوزه فرهنگ در كشور ما يعني شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعريف جامعي از فرهنگ دارد يا مقام معظم رهبري در باب تعريف فرهنگ، فرهنگ را مانند آب و هوا ميدانند چرا كه انسان براي زنده ماندن به آب و هوا نياز ضروري دارد. ما بايد براي محيط هاي دانشگاهي خودمان فرهنگ سازماني مناسب تعريف كنيم. حوزه هاي فرهنگي مسئوليت ارزيابي شاخصه هاي فرهنگي در جامعه هستند. شاخصه هاي فرهنگي كه بايد به آنها توجه بيشتري شود و دغدغه مقام معظم رهبري و شخص آيت الله هاشمي شاهرودي و ديگر بزرگان است. بايد به نشاط اجتماعي ، استقلال فرهنگي، احترام به قانون و حقوق ديگران، اعتماد اجتماعي، شركت در تجمعات مذهبي كه همه از شاخصه هاي فرهنگي هستند مورد توجه قرار بگيرد. بايد به نقش مساجد در فرهنگ سازي جامعه بيشتر پرداخت شود. حوزه فرهنگ به شدت تحت تأثير قرار گرفته و اگر نتوانيم به مباحث و منويات مقام معظم رهبري و بزرگاني مانند آيت الله هاشمي شاهرودي كه دغدغه فرهنگ را دارند ، توجه كنيم به فرمايش مرجع عاليقدر آيتالله هاشمي شاهرودي نتيجهاش پارهپاره شدن جامعه است.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در اصل سه نظام از فرهنگ قابل برداشت است. يك حوزه شناخت است يعني شناخت باورها، حوزه بعدي نظام ارزشها و گرايشهاست كه در فرهنگ تبلور ميكند و خود را نشان ميدهد و سوم نظام رفتارهاست كه آيتالله شاهرودي در سه حوزه ورود پيدا كردند.