به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ پنجمین روز از جشنواره فجر روز شلوغی برای اهالی سینمای رسانه بود. وزیر ارشاد و محمدرضا عارف نیز از پر سر و صدا ترین مهمان های روز پنجم بودند که با همسران شان به تماشای فیلم نشستند.
وزیر ارشاد به سوال هیچ خبرنگاری پاسخ نداد و در عوض قول برگزاری نشست پرسش و پاسخ پس از جشنواره فجر را داد.
بدون تاریخ بدون امضا به کارگردانی وحید جلیلوند آغازگر روز پنجم بود، فیلمی با تم اجتماعی و داستانی پر کشش که در پایان یک قهرمان از خودگذشته را به مخاطبان عرضه کرد. این فیلم با بازی خوب امیر آقایی، حضور هدیه تهرانی و نقش تکراری نوید محمدزاده توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد.
جلیلوند در نشست خبری بدون تاریخ بدون امضا در خصوص وجه تسمیه عنوان فیلمش گفت: بدون تاریخ یعنی در هر زمان و بدون اسم یعنی بدون عنوان اسم فیلمم می گوید این داستان ممکن است برای هر کسی پیش بیاید اما اینکه چند نفرمان مثل قهرمان داستان عمل میکنیم مهم است.
موضوعی که در فیلم جلیلوند و چند فیلم دیگر جشنواره امسال مورد توجه منتقدان قرار گرفته است سوژه مرگ و محوریت قرار گرفتن آن در تعدادی از آثار است.
علی جلیلوند تهیه کننده فیلم نیز در خصوص اسم احسان علیخانی در تیتراژ توضیح داد: علیخانی تهیه کننده دوم این فیلم است و ما تا امروز این موضوع را رسانه ای نکرده بودیم.
جلیلوند همچنین با پاسخ ندادن به پرسش خبرنگاران خبرگزاری ها و خبرنگاران صدا و سیما موجب گلگی آن ها شد. او فقط به پرسش های سایت های سینمایی و برنامه های اینترنتی پاسخ داد!
حاتمی کیا، فردوسی پور و ایوبی از جمله مهمانان ویژه فیلم جلیلوند بودند.
انزوا ساخته مرتضی علی عباس میرزایی نیز که از جمله آثار برتر در آرا مردمی است. با حضور وزیر ارشاد بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
نشست این فیلم یکی از پر حاشیه ترین نشست های جشنواره بود. سوژه شدن اسم کارگردان و دفاع او از اسمی که پدرش انتخاب کرده دقایقی از نشست را دچار حاشیه کرد. بعد از آن گریه مکرر کارگردان فیلم، زنده کردن یاد نیما طباطبایی و گله کردن از مشکلات فیلم اولی ها در سینمای ایران اشک سایر عوامل فیلم را نیز درآورد و موجب تاثر حاضران شد.
حاشیه های روز پنجم به همینجا ختم نشد و یکی از عجیب ترین نشست های جشنواره فجر را برای فیلم سیاسی ماه گرفتگی رقم زد.
ماه گرفتگی به کارگردانی سید مسعود اطیابی به مسائل فتنه 88 پرداخته بود که همین موضوع چالش های فراوان و مجادله هایی را در نشست خبری به همراه داشت.
برخی از خبرنگاران حاضر در نشست بر خلاف رویه همیشگی شان شروع به تمسخر، خندیدن و حتی بر هم زدن نظم جلسه کردند.
این فیلم از ساختار قوی برخوردار نبود اما مسئله این است که پیش از این نیز آثاری یه مراتب ضعیف تر هم در روز های قبل به نمایش درآمد که با اعتراض چندانی در نشست ها رو به رو نبود؛ اما نشست خبری ماه گرفتگی قربانی نگاه سیاسی اش شد که دلخواه خبرنگاران سینمایی حاضر در جلسه نبود، بنابراین یکی از جنجالی ترین نشست های خبری در برج میلاد را رقم زد.
برخورد خبرنگاران با فیلم موجب شگفت زدگی بازیگران فیلم از جمله کامبیز دیرباز و شهرام عبدلی شد. عبدلی که از برخورد ها ناراحت بود به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: ایرادها واقعا کارشناسانه نبود.
دیرباز نیز به دفاع همه جانبه از فیلم و انتخابش برای بازی در آن پرداخت و گفت: پیام این فیلم شریف است و من به آن معتقدم.
برج میلاد همچنین در روز پنجم با حاشیه های دیگری نیز رو به رو بود، خرابی آژیر خطر مرکز همایش ها و به صدا درآمدن مکرر آن و همچنین قطعی اینترنت که شایعات سیاسی و ربط دادن آن به اکران فیلم ماه گرفتگی را در پی داشت.