اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، واعظ مهدوی امروز چهارشنبه در همایش فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم که در راستای تحقق نقشه جامع علمی کشور در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: فرهنگ رفتاری ما را نظام پاداش دهی و سازه های ذهنی می سازد، بنابراین وقتی که میزان حقوق فرد را براساس میزان تحصیلات تعیین می کنیم، نتیجه آن رواج مدرک گرایی می شود.
وی با بیان اینکه تا زمانی که به کارهای غیرمولد پاداش داده می شود نتیجه ای عاید ما نمی شود، تصریح کرد: علم در کشور ما معادل مدرک گرایی محسوب می شود و در واقع کسی را که یک کاغذ به نام مدرک در دست دارد، دانشمند تلقی می کنیم؛ البته امروز خرید و فروش مدرک در غرب نسبت به کشورمان بیشتر است، ولی این موضوع در ایران به صورت تقلب نمود یافته است.
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت با بیان اینکه نهادینه شدن گفتمان علم این نیست که مدرک گرایی در کشور نهادینه شود و هر جا می توانیم یک دانشگاه علمی کاربردی تاسیس کنیم، تصریح کرد: نعمت زاده، وزیر صنعت می گفت که زمان آموزش کارگران ما کمتر از دو ساعت در سال است، بنابراین باید با ارتقای دانش در بخش های مختلف، زمینه افزایش بازدهی را فراهم کنیم.
واعظ مهدوی در ادامه از ارتقای فرهنگ کارآفرینی، خودباوری و ترویج الگوهای فرهنگی، مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی و نهادینه شدن علم در دانشگاه ها در راستای نیل به تمدن نوین اسلامی و مشارکت در تامین و ترویج کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره به عنوان سه ماموریت فرهنگی جهاد دانشگاهی براساس نقشه جامع علمی کشور یاد کرد و افزود: پیشنهاد من به جهاد دانشگاهی این است که در راستای برگزاری کرسی های نظریه پردازی، موضوعاتی را انتخاب کند که در آنها صاحب نظر شده است؛ به عنوان نمونه براساس اطلاعاتی که من دارم این نهاد در حوزه انتقال تکنولوژی به نظریاتی دست یافته است.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی برای گسترش کارآفرینی باید موانع نهادی پیش روی این مهم را شناسایی کند، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی باید به موانع نهادی همچون صفات، ارجحیت فعالیت های غیرمولد بر مولد و ترجیح ملاحظات کوتاه مدت بر ملاحظات بلند مدت دولت ها بپردازد.
موسوی موحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این همایش با اشاره به اینکه دانشگاه آکسفورد به عنوان یکی از قوی ترین دانشگاه های جهان شعار خود را «خدا نور من است» و دانشگاه هاروارد شعار خود را «حقیقت» تعریف کرده اند، گفت: من هم پیشنهاد دادم که «حکمت» به عنوان شعار دانشگاه تهران تعیین شود؛ چون هر کسی صاحب حکمت باشد صاحب خیر و برکت می شود.
وی با بیان اینکه انتظار من از دانشگاه تهران این است که ابوریحان بیرونی تربیت کند، افزود: اگر این گونه باشد می توانیم مدعی باشیم که در زمینه علم و نهادینه کردن گفتمان علم گام برداشته ایم. در هر حال ایران دارای اعتبار و حیثیت علمی در جهان است و نباید اجازه دهیم که علم در کشورمان به شبه علم تبدیل شود و در واقع شبه علم حکومت کند.
موسوی موحدی تصریح کرد: اگر می خواهیم وارد حوزه علم شویم در درجه اول باید احترام به دانشمندان، دانشجویان، اهل علم و پژوهشگران را مورد توجه قرار دهیم و در درجه دوم بر روی کشف سرمایه گذاری کنیم، چرا که امروز کشورهای مطرح جهان کشورهایی هستند که در زمینه کشف سرمایه گذاری کرده اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه شعار بزرگ اسلام این است که مسلمانان باید بالاترین جایگاه را داشته باشند، گفت: براساس این شعار ما نباید در کشورمان به مونتاژ روی بیارویم.
وی افزود: اگر امروز مدام می شنویم که دانشگاه باید کاربردی شود، به خاطر این است که علم کاربردی نیست. واقعیت این است که بسیاری از دانشگاه هایی که ایجاد کرده ایم هرم درستی ندارند، اما در یک دبیرستان به نام البرز به دلیل اینکه ساختار آن ساختار درستی بوده، بسیجی آن کسی مانند شهید دکتر چمران می شود.
موسوی موحدی با بیان اینکه اگر در یک اتاق کوچک یک ابوعلی سینا و نیوتن بنشانیم، همین یک اتاق کوچک یک دانشگاه بزرگ است، تصریح کرد: سوال این است که با وجود 76 هزار هیئت علمی و 4.7 میلیون نفر دانشجو که 4 برابر جمعیت کشور قطر است، می خواهیم چه کار کنیم؟
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: باید برای تربیت دانشجو هدف داشته باشیم و اگر این گونه نباشد، شأن علم زمین می خورد.