به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز در دانشکده فنی دانشگاه تهران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص الگوی توسعه ایرانی اسلامی گفت: مقام معظم رهبری تاکید می کنند که گرچه آنچه به عنوان الگوی پیشرفت و انقلاب به عنوان الگوی توسعه به آن می پردازد به دنبال رفاه توام با رشد در اقتصادی روشن اما باید به ابعاد فردی فنی اخلاقی و جمعی نیز توجه کرد و این الگوی توسعه با الگوهای توسعه ای که براساس تعریف فرکن مادرید صورت گرفته است مرزبندی دارد اما کاملا متناقض نیست و اشتراکاتی دارد.
وی افزود: به لحاظ منابع و ارزش ها و میزان تاثیری که در حوزه روش ها وجود دارد تعریف های متفاوتی از الگوی توسعه وجود دارد که دستگاه هایی با الگوی توسعه ایرانی اسلامی متناقض است. مقام معظم رهبری فرمودند با ارزش هایی که در مدل های دیگر توسعه وجود دارد اگر با ارزش های قرآن و اسلام تعارض نداشته باشند کار نداریم لذا باید اختلافات و تفاوت ها را جدی گرفت مهمترین تفاوت هدف اقتصاد می باشد که در یک تعریف صرفا منابع مادی و شخصی است و بی طرفی مادی دارد در این تعاریف انسان موجودی صرفا مادی و موقت می پندارند لذا تفاوت ها و شباهت ها را با نظام توسعه مادی باید دید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: پیشرفت یا پسرفت و توقف کاملا بستگی به هدف دارد باید دید پیشرفت از کدام تعریف انسان سرچشمه گرفته به همین منظور باید ابتدا یک تعریف صحیح از انسان داشت تا بعد از آن به تعریف پیشرفت بپردازیم مقوله کرامت انسان اساسا نسبت به نظر و خلقت انسان متفاوت است و حتی در حوزه فلسفه اقتصاد نیز سخن به میان می آید اقتصاد و توسعه یک نوع تنظیم حیات مادی انسان محسوب می شوند.
وی اظهار داشت: از هیچ مکتب فلسفه حقوق را نمی توان شناخت و از هیچ اقتصاد و توسعه ای نمی توان جانب داری کرد تا زمانی که به تعریف انسان پرداخته نشده باشد. پیش بینی انسان، محاسبه رفتار او، فرهنگ و اخلاق و منش انسان پیشرفت انسان، معادله قدرت و ثروت انسان به تعریف صحیح از انسانیت بازمی گردد.
رحیم پورازغدی با اشاره به توسعه پیشرفت ایرانی اسلامی گفت: وقتی از پیشرفت ایرانی انسانی سخن گفته می شود گاردی نسبت به پیشرفت شرق و غرب وجود ندارد و در صورت عدم تعارض با الگوی اسلامی مشکلی با آنها نیست اما باید دو مفهوم اسلامی و ایرانی را تعریف کرد.
وی در ادامه بیان داشت: در پیشرفت ایرانی اسلامی اسلامی به مفهوم اسلامی بودن تعریف های پایه (انسان، سعادت و شقاوت، اخلاق و توسعه) می باشد ایرانی هم به این معناست که جامعه هدف ایران است و شرایطش با جوامع دیگر متفاوت است باید به امکانات ایران صحیح بیندیشیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: تمام قدرت های امپریالیسمی که در ایران و جهان اسلام مسلط شده اند همگی با این سخن که ما مدل های توسعه ای داریم وارد شدند و همه به عنوان کمک در پروژه توسعه پا در کشور گذاشتند. یکی از اشکالات دانشگاه و حوزه در این است که مشخص نیست راجع به چه مشکلی و برای چه کسی و چه کشوری مقاله و پایان نامه می نویسند گویی می خواهند مشکلات جامعه های دیگر را حل کنند. تنها ابزار ما همان عقل و تجربه است و نخبگان نظام آموزش عالی و پژوهشی ما باید هم از آموزه های اسلامی و هم از تجربیات جهان معاصر استفاده کند. باید در حوزه تعریف و تولید مدل از عقل و تجربه و دانش خودمان استفاده شود.
وی گفت: دعواهای سیاسی و انتخاباتی نیز ریشه از همین مسئله دارد در بحث نظریه ها مبنی بر این تعریف است که انسان یک حیوان خودخواه مادی است و جدی نیز نمی تواند باشد همچنین منحنی مطلوبیت وی نزولی خواهد بود این پیش فرض عقل ابزاری مبنای توسعه لیبرال و مبنای سرمایه گذاری است.
رحیم پورازغدی با اشاره به نظریه تقاضا گفت: وقتی نظریه تقاضا آکادمیک شد برخی فکر کردند که این نظریه کاملا سیاسی بود اما فقط کافی است بدانیم همین نظریه تقاضا که چندین نوع هم نظریه پردازی شد هر کدام دارای پیش فرض های خاصی هستند و به یک فلسفه حقوقی وصل می شوند کسی که فلسفه حقوق و سیاسی بداند می فهمد که این نظریه به این فلسفه ها متصل است.
وی با تاکید بر اینکه برخی فکر می کنند مدل پیشرفت ایرانی اسلامی یک شعار است، گفت: این طور نیست برای پیشرفت جامعه ایرانی باید خودتان کار کنید نه دیگران برای شما کار کنند و نه پایان نامه های خود را برای کشورهای دیگر بنویسید طوری که مصرف داخلی نداشته باشند پایان نامه ها باید به این سمت برود که مشکل جامعه را حل کند. مشکلاتی نظیر مشکلات حمل و نقل، راه، جاده، محیط زیست و اشتغال باید به دست ایرانی و نیروی کار ایرانی حل شود همین طور مشکل تولید هواپیما تا برخی مجبور نشوند برای خرید سه فروند هواپیما کشور را بفروشند و عکس یادگاری بیندازند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان داشت: همین امسال باید هزاران پایان نامه در خصوص اشتغال تولید شود و همه این مسائل در بعد معنوی دیده می شود نه در بعد مادی.
وی تاکید کرد: در توسعه اسلامی باید همه ابعاد انسان را دید و ابعاد انسان را نباید تکه تکه کرد مطلوبیت تقاضا کننده در این مدل توسعه یا صعودی می شود و یا دست کم ثابت می ماند و ظرفیت های بیشتری از انسان کشف می شود در این مدل انسان خودخواه تبدیل به انسان خداخواه و دیگرخواه می شود انسان مستعمر تبدیل به انسان ایثارگر می شود و منحنی مطلوبیت نهایی صعودی شده در حالی که در نظریه تقاضا گفته می شود که این منحنی همیشه نزولی خواهد ماند. ما نمی خواهیم از طریق اشغال و غارت کشورهای دیگر پیشرفت کنیم و به همین دلیل الگوی متفاوتی داریم.
رحیم پورازغدی با اشاره به وعده های انتخاباتی گفت: هر وعده انتخاباتی اگر بعد از چهار سال کمک می کند به اینکه مساکین بیشتر ضربه بخورند و قدرت دست اقشار محدودتری باشد و پول بین این اقشار پاسکاری شود باید بدانیم که این مدل توسعه خلاف اسلام و قرآن است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هر کس تولید شغل در کشور کند مجاهد فی سبیل الله است و سرمایه دار محترمی شناخته می شود اما سرمایه دار مفت خور، رباخوار و انگل برای جامعه مضر است و مشکل ساز می باشد.