به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، کامران دانشجو عصر دیروز در نشست بررسی نظام علم و فناوری در پیشرفت کشور که در پردیس رضوان دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، گفت: برای داشتن، دانشگاه همتراز انقلاب اسلامی، باید بررسی کنیم که این نوع دانشگاه چه شاخصهایی باید داشته باشد و برای شناخت این شاخصها باید زیر بنای دانشگاه و قبل از آن تاریخچه دانشگاه را بدانیم.
وزیر سابق علوم، افزود: دانشگاههای کشور، آنگونه که باید مورد نظر مقام معظم رهبری نیست، چون که از دانشگاههای غربی تقلید میکنند.
وی، بیان کرد: البته تمامی دانشگاههای دنیا از نظر دانشگاه بودن، با هم مشترک میباشند؛ اما از نظر تربیت دانشجو، جغرافیایی و نظامی که در آن قرار دارند، با هم متفاوت میباشند.
دانشجو، با اشاره به این موضوع که چند نفر ضد دین، دانشگاههای ایران را مانند دانشگاههای اروپایی ایجاد کردند، در خصوص علوم انسانی، متذکر شد: علوم انسانی جهت را مشخص میکند و سایر علوم ابزاری میباشند، چنانچه جهت غلط باشد، هر چه که سریعتر در علم حرکت کنیم، باز هم اوضاع بدتر خواهد شد.
وزیر سابق علوم وتحقیقات، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی در خصوص منابع علوم انسانی کار جدی صورت نگرفت و فقط در ظاهر کتابها تغییراتی ایجاد شد.
دانشگاهی انقلابی است که در آن گفتمان امام راحل، غالب باشد
وی، دانشگاهی را انقلابی دانست که در آن گفتمان امام راحل، غالب باشد، گفت: چنانچه در دانشگاه این گفتمان وجود نداشته باشد، از مسیر انقلاب اسلامی خارج شدهایم.
دانشجو، با بیان این نکته که گفتمان امام خمینی(ره) کفر به طاغوت و ایمان به الله است، بیان کرد: کفر به طاغوت، مقدمه ایمان به خدا است و چناچه مقدمه نباشد، ایمان به پروردگار حاصل نخواهد شد.آیا دانشگاهها در این مسیر دانشجو، تربیت میکنند؟
وزیر سابق علوم و تحقیقات، خطاب به دانشجویان و اساتید، متذکر شد: بررسی کنید که اعتقاد دانشجویی که وارد دانشگاه میشود، چقدر است و موقع فارغالتحصیلی چقدر فرد معتقدی میباشد.
وی، گفت: در حال حاضر دانشگاهها نمیتوانند، کاری به « ایمان به الله» داشته باشند؛ اما به مقدمه اول که کفر به طاغوت چنگ میزنند و با بهانههای مختلف مانند دوستی با جهان، به این موضوع دست میبرند.
دانشجو، افزود: عناصر دانشگاهی باید دغدغه دین را داشته باشند، در این صورت است که دانشگاه هم تراز انقلاب شکل میگیرد.
وزیر سابق علوم و تحقیقات، با تاکید بر این مطلب که، علم و دین در طول یکدیگر میباشند، بیان کرد: افراد دانشگاهی باید چنان دغدغه دین داشته باشند، که چنانچه خلاف شرعی از سمت فردی صورت گرفت، آنان را به فکر فرو برد که راه حلی برای آن موضوع پیدا کنند.
حاکم نبودن استراتژی در وزارت علوم
وی، خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله در خصوص دانشگاه امروز این است که استراتژی در وزارت علوم حاکم نیست و دوسالی بود که دانشجویان را با مسئله بورسیهها سرکار گذاشته بودند.
دانشجو، متذکر شد: وضعیت موجود وزارتخانه، گفتار درمانی است و در حال حاضر هدف گیری این وزارتخانه معلوم نیست.
وزیر سابق علوم وتحقیقات، گفت: یکی از مشکلات اساسی آموزش عالی این است که به جای پرداختن به موضوعات اصلی به مسائل فرعی توجه دارد.
وی، با اشاره به این نکته که در دولت سابق 50 طرح ملی تصویب شد که بیشتر مقالهها از درون آنها بیرون میآمد، افزود: دولت یازدهم این طرحها را جمعاوری کرد و امروز میببینیم که نرخ رشد علمی به منفی 13وهشت دهم درصد رسیده است.
دانشجو، در خصوص بورسیهها، بیان کرد: دیوان محاسبات و مجلس نامه به سران سه قوه نوشتهاند که این نامه را کمیسیون اصل 90 مجلس و دادستان نیز امضاء کردهاند، مبنی بر اینکه در زمینه بورسیهها هیچگونه خلافی صورت نگرفته و بر طبق شورای بورسیه صورت گرفته است. این موضوع را حتی وزیر علوم وقت نیز تایید کرد.
وزیر سابق علوم و تحقیقات، در ضمن سخنان خود، به موضع پرتاب نشدن، ماهواره شریف صدر یا دوستی اشاره کرد و گفت: مهمتر از بازگشت ماهوار به آشیانه، برهم خوردن تیم تحقیقاتی است، چنانچه این تیم متلاشی شود، دوبار خیلی سخت میتوان، آن را تشکیل داد.
وی، گفت: این اقدام نوعی ذلت در برابر آمریکا است که متاسفانه برخی این را حقارت نمیدانند.
مدیران با سرمایههای میلیاردی بگویند این سرمایه را از کجا آوردهاند؟
دانشجو، در ادمه سخنان خود همچنین خطاب به مدیرانی که سرمایههای 1000 و 400 هزار میلیارد تومانی دارند، افزود: فردی که چین سرمایهای کسب کرده است، طبیعتا این سرمایه را از حقوق دولتی کسب نکرده است.
وزیر سابق علوم و تحقیقات، خاطرنشان کرد: این افراد باید در انتخابات بگویند که این سرمایه را از کجا بدست آوردهاند، آنگاه دیگر نمیخواهد، دنبال ریشهکنی فساد بروند.
دانشجو، تاکید کرد: در انتخابات باید به سابقه و وضع فعالی کاندیدها توجه کرد و نباید احساسی با این مسئله برخورد کنیم.