به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در حالیکه فروش هواپیماهای بوئینگ 777 در جهان کاهش یافته است، قرارداد ایران و بوئینگ میتواند خط تولید این هواپیما را تا سال 2020 فعال نگه دارد چرا که بسیاری از مشتریان این نوع هواپیما منتظر تولید نسل جدید 777 هستند که از سال 2020 به بازار عرضه خواهد شد و عملاً توافق ایران خط تولید مدل قدیمی را نجات داده است.
777 بزرگترین مدل هواپیمای جت دو موتوره بوئینگ محسوب می شود و بنا به اعلام مقامات این شرکت در صورت تکمیل قرارداد با ایران، بوئینگ می تواند به سطح فروش 90 درصدی تولیدات خود در دو سال آینده برسد.
شرکت بوئینگ اعلام کرد روند تکمیل قرارداد فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری به شرکت ایرانایر رو به پیشرفت است و انتظار میرود اولین فروند از این هواپیماها سال آینده میلادی تحویل ایران شود.
دنیس مولنبرگ مدیر اجرایی بوئینگ روز گذشته در نشست سالانه عمومی این شرکت در شیکاگو اعلام کرد: تکمیل قرارداد ایران در جریان است و این مسئله بسیار مهم است که اعلام کنیم در هر قدم از این جریان ما در هماهنگی کامل با دولت آمریکا عمل میکنیم.
قرارداد 16.6 میلیارد دلاری بوئینگ با ایرانایر در کنار یک قرارداد 3 میلیارد دلاری دیگر این کشور با هواپیمایی آسمان دو وعده رئیس جمهور آمریکا را به چالش کشیده است.
اول اینکه وی تأکید کرده بود که شرایط را برای ایران سختتر خواهد کرد و دوم اینکه ترامپ از برنامه خود برای حمایت از صادرات در آمریکا و همچنین ایجاد هزاران شغل خبرداده بود.
این در حالی است که شرکت ایرباس بزرگترین رقیب بوئینگ در جهان تحویل هواپیماهای خود به ایران را در قالب یک قرار 19 میلیارد دلاری آغاز کرده است.
چشمانداز تحویل هواپیماهای نو به ایران همچنان با مخالفت جمهوریخواهان روبروست چرا که آنها معتقدند ایران از این هواپیماها استفاده نظامی کرده و از گروههای مخالف آمریکا حمایت خواهد کرد.
مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته رأی به مسدود کردن تأمین مالی فروش هواپیما به ایران داد و سناتور جمهوریخواه با نام مارکو روبیو و نماینده مجلس این کشور پیتر روسکام از ترامپ خواستهاند تا در این زمینه دخالت کند.
دیوید آلماسکی معاون مرکز ملی تحقیقات عمومی آمریکا که یک از اتاقهای فکر جمهوریخواهان محسوب میشود در نشست سالانه خود اعلام کرد: قرارداد بوئینگ با ایران با مأموریت به این شرکت در راستای حفاظت از ارزشهای آمریکایی متناقض است.