به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام غلامی روز چهارشنبه در نشست بررسی سند آموزشی ۲۰۳۰ با اشاره به اینکه ادامه حیات نظام متضمن اجرای پروژه جهانی سازی است چون این نظام به آخر خط رسیده است، گفت: با توجه به اینکه در سند آموزشی ۲۰۳۰ به مقوله شهروند جهانی اشاره شده می توان گفت که این سند یک گام خزنده جهت اجرای پروژه جهانی سازی است.
وی با بیان اینکه تا زمانی که جهان یک دست نشده و مقاومت هایی از جنس مقاومت در ایران وجود دارد هیچ تضمینی برای ادامه حیات نظام استعمار فرانو وجود ندارد، افزود: سند ۲۰۳۰ به دنبال برابری جنسیتی است و این در حالی است که عدالت جنسیتی مورد تاکید اسلام است، البته آقایان آمده اند و در تمام بخش های این سند عدالت جنسیتی را جایگرین برابری جنسیتی کرده اند. در هر حال ما برابری جنسیتی را قبول نداریم و نمی خواهیم دختران ایرانی به برده جنسی و ابزار نظام نئوسرمایه داری تبدیل شوند.
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا گفت: هر کسی که مقداری سواد داشته باشد و سند آموزش ۲۰۳۰ را خوانده و و نگوید با امضای این سند زیر چتر سکولاریسم نمی رویم آدم ابلهی است. سطر به سطر این سند فریاد می زند که من سکولار هستم و می خواهم سبک زندگی غربی را در کشور شما ترویج و نهادینه کنم.
غلامی با بیان اینکه تنوع فرهنگی که در سند آموزشی ۲۰۳۰ به آن اشاره شده چیزی جز پلورالیسم و تکثرگرایی نیست، تصریح کرد: معنای این تنوع فرهنگی این است که ما باید برای تمام فرق و مذاهب حق مساوی قائل شویم.
وی با بیان اینکه در مورد سند ۲۰۳۰ سیاهنمایی نشده است گفت: سوال این است که آیا ترمینولوژی ما در ایران با سازمان ملل یکسان است آیا تعریف ما از برابری جنسیتی با سازمان ملل یکی است و پشت هر کدام یک فرهنگ اختصاصی خوابیده است، لذا این سطحی نگری است که اگر بخواهیم بگوییم در مورد سند آموزشی ۲۰۳۰ سیاهنمایی شده است و بخواهیم در مورد واژه های مطرح شده در این سند سخت نگیریم.
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا با اشاره به اینکه سند ۲۰۳۰ در فاصله کوتاهی توسط هیئت وزیران مصوب شده در حالی که موضوعات دیگری هستند مدت هاست در انتظار مصوبه هیئت وزیران هستند، تصریح کرد: با تصویب این سند توسط هیئت وزیران ۳۰ کارگروه در دبیرخانه ی یونسکو در کشورمان ایجاد و یک چارچوب ملی برای آن تعریف شده است.
غلامی با بیان اینکه دولت مدعی است که با پذیرش سند ۲۰۳۰ ایران از قعر رتبه بندی های بین المللی خارج می شود، تقدیر می شویم و جلوی تصویرسازیهای منفی علیه کشورمان گرفته میشود افزود: آیا برای اینکه از ما تشکر کنند و جلوی تصویرسازی منفی علیه کشورمان گرفته شود باید با پذیرش سند ۲۰۳۰ حوزه فرهنگ عمومی و آموزش را به خطر بیاندازیم.
وی با اشاره به اینکه ایران در سالهای اخیر رتبه خوبی در رتبه بندی های مرتبط با حوزه علم و فناوری داشته اضافه کرد: آیا این معنایش این است که ما در حوزه علم و فناوری نیز سندی مانند سند ۲۰۳۰ را امضا کرده ایم؟
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا با تاکید بر اینکه لزومی ندارد که سند ۲۰۳۰ را به بهانه هایی که گفته میشود بپذیریم اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند قابل افتخاری است چون چندین هزار فرد خبره بر روی آن کار کرده و محصول آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده و پس از ۲۴ جلسه بررسی در نهایت تصویب شده است.
غلامی اظهار کرد: سوال ما این است که چرا آقایان به جای پذیرش سند ۲۰۳۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را ترجمه نکرده و آن را در اختیار مجامع بین المللی قرار نداده اند و چرا نگفته اند که ایران دارای این سند مترقی است؟ در واقع چرا گزارش این اقدامات را ارائه نکردند.
وی با بیان اینکه اگر اقدامات انجام شده در کشورمان به خوبی به دنیا منعکس شود ایران میتواند وضعیت بهتری از کشورهای توسعه یافته داشته باشد اظهار کرد: در حوزه ارتقاء آموزش و کیفیت آموزش ایران از خیلی از کشورهای مدعی هم جلوتر است.
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا گفت: نمی دانیم که چرا برخی ها تا این حد منفعل هستند و پیشرفتهای کشور را نمی بینند. زمانی که فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی توسط امام خمینی صادر شد ظرف ۲۰ سال بیسوادی در ایران از بین رفت و در زمینه تحصیل دختران و پسران نیز هیچ محدودیتی در کشورمان برای دختران وجود نداشته است به گونهای که امروز تعداد دختران بر پسران غلبه کرده است. با این وجود ما افتخارات خود را در عرصه آموزش منعکس نمی کنیم بعد می گوییم سند ۲۰۳۰ را اجرا کنیم تا از قعر جدول رتبه بندی ها خارج شویم.
غلامی با تاکید بر اینکه ما منکر برقراری روابط بین الملل نیستیم اظهار کرد: قرار نیست که ما خود را در مرزهای کشور محبوس کنیم اما واقعیت این است که ما دارای اصول اسلامی و اهداف انقلابی هستیم و بر اساس آنها هر گونه ارتباط بین المللی باید مبتنی بر احترام به ارزش های اسلامی و مبتنی بر عدالت باشد.
وی با اشاره به اینکه اگر نگاهی به کارنامه نهادهای وابسته به سازمان ملل کنیم خواهیم دید که عملکرد آنها در خصوص ایران و کشورهای اسلامی چقدر مبتنی بر عدالت، باورها و ارزشهای اسلامی نبوده است، اظهار کرد: در ۳۹ ساله اخیر پرونده سازی های ظالمانه ای توسط این سازمان ها علیه کشورمان شده و متعاقب آن اقداماتی علیه ما صورت گرفته است که این اقدامات باعث شده اند اعتماد ما نسبت به این نهادها از دست برود. واقعیت این است که سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن عملاً به ابزاری در دست قدرت های سلطه گر تبدیل شده اند و هرگاه سلطه گران میخواهند کشوری را له کنند به این سازمان ها فشار می آورد.
رئیس مرکز پژوهشهای صدرا با بیان اینکه در ماه های اخیر سازمان ملل با گرفتن رشوه چشمان خود را بر روی کشتار زنان و کودکان یمنی توسط عربستان بست، تصریح کرد: با وجود اینکه همه متوجه این اقدام سازمان ملل شدند اما حاضر نشدند که عذرخواهی کنند و بگویند که ما رشوه گرفتیم تا این جنایتها را نادیده بگیریم.
وی با تاکید بر این که عقل حکم می کند تا در مقابل نهادهای وابسته به سازمان ملل هوشمندانه عمل کنیم تصریح کرد: کسی نگفته که با سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن قطع ارتباط کنیم بلکه ما می گوییم هوشمندانه عمل شود و اینقدر ساده انگارانه و ساده لوحانه به مسائل نگاه نکنند. دلیلی ندارد که ما برای پزهای پوچ اسنادی را امضا کنیم که با اصول و ارزشهای اسلامی مغایرت دارد.
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا با اشاره به اینکه هشدار رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان در خصوص سند آموزشی ۲۰۳۰ هشدار صریح و قاطعی بود اظهار کرد: در واقع این اقدام جز الطاف و خفیه الهی به نظام و ملت ایران محسوب می شود.
غلامی با بیان اینکه با اجرایی شدن سند آموزشی ۲۰۳۰ اتفاقات تلخی در شرف وقوع بود اظهار کرد: ما سند آموزشی ۲۰۳۰ را به عنوان نفوذ عمیق دشمن تعبیر میکنیم. در واقع این سند از مصادیق نفوذ پیچیده ی دشمن محسوب می شود که هدف آن استحاله تدریجی و بر اندازی نظام است که خوشبختانه رهبر انقلاب به موقع جلوی آن را سد کرد.
وی با اشاره به اینکه در ایام انتخابات برخی ها در مورد این سند سوء استفاده سیاسی و غلو و اغراق کردند اظهار کرد: مسلم است که ورود رهبر انقلاب به این موضوع حکیمانه و حساب شده بوده و اگر این ورود صورت نمیگرفت میتوانست در آینده نزدیک برای کشور خساراتی را به وجود بیاورد.
غلامی با اشاره به اینکه برخی ها نیز مدعی شدند که در مورد سند آموزشی ۲۰۳۰ اطلاعات غلط به رهبر انقلاب داده شده تصریح کرد: اولا نه امکان ارائه اطلاعات غلط به معظم له وجود دارد و نه ایشان بدون اطمینان در مورد موضوعی اظهار نظر می کنند بنابراین از کسانی که این حرف ها را مطرح می کنند میخواهیم که ابتدا حرفی را که می خواهند بزنند با عقل خود بسنجند و بعد آن را به زبان بیاورند.
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا گفت: با وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دیگر نیازی به تصویب سند ۲۰۳۰ نبوده است چون سند تحول را رئیس جمهور امضا و ابلاغ کرده است در هر حال امضای سند ۲۰۳۰ می توانند موجب ایجاد دوگانگی شود البته با توجه به اینکه این سند توسط هیات وزیران مصوب شده و ۳۰ کمیته نیز برای اجرایی کردن آن تشکیل داده اند طبیعی است که همین سند هم اجرایی می شود.