آیت ا... اعرافی در این جلسه با اشاره به اینکه مباحث علوم انسانی از منظر اسلام همواره یکی از دغدغه های ایشان بوده، بیان داشتند: ایجاد علوم انسانی اسلامی و تحول در آن نیاز به زیرساخت های اسلامی دارد که هم اکنون این زیرساخت ها وجود ندارد و باید برای ایجاد آنها تلاش کرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جمعی از اعضای این دبیرخانه ضمن حضور در شهر قم، به دیدار آیت ا... علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور و از اساتید دوره مفتاح رفتند و درباره نحوه برگزاری این دوره با ایشان به مشورت پرداختند.
آیت ا... اعرافی در این جلسه با اشاره به اینکه مباحث علوم انسانی از منظر اسلام همواره یکی از دغدغههای ایشان بوده، بیان داشتند: ایجاد علوم انسانی اسلامی و تحول در آن نیاز به زیرساختهای اسلامی دارد که هم اکنون این زیرساختها وجود ندارد و باید برای ایجاد آنها تلاش کرد. مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور افزودند: هسته اصلی و زیرساختهای لازم برای تحول در علوم انسانی اسلامی شامل ایجاد نگاههای «فلسفی_کلامی»، «فقهی_حقوقی»، «اخلاقی_ارزشی» و «تاریخی_تمدنی» است تا بتوان پس از ایجاد این موارد به مرحلههای بعدی ورود کرد. آیت ا... اعرافی با تأکید بر اینکه همه رشتهها در دانشگاهها نیازمند این چهار نگاه میباشند، گفتند: موضوع بعدی فلسفه علوم انسانی است که باید مشخص شود که اصولا به چه چیزی علوم انسانی گفته میشود که در این زمینه نگاهها متفاوت است و باید این نگاهها در قالب چند نظریه جمع آوری شوند. رئیس جامعةه المصطفی (ص) افزودند: نیاز دیگری که در این زمینه باید برای ایجاد آن تلاش شود، داشتن مهندسی و نقشه راهی است که در آزادی آن دخالت نکنیم و آن را محدود نسازیم. آیت ا... اعرافی با برشمردن برخی آسیبهای پیش روی حوزه علمیه، افزودند: ما باید علوم انسانی را در متن حوزه قرار دهیم و دانشگاهها و مؤسسات کمک کنند تا علوم انسانی در آنجا احیا شود. ایشان افزودند: تعداد دانشجویانی که در رشتههای حوزوی دانشگاهی تحصیل میکنند حدود ۶۰ هزار نفر است که در ۴۰ رشتهای که کاملا حوزوی است فعالیت میکنند و این موضوع برای حوزه هم فرصت و هم تهدید است و دبیرخانه باید به آن توجه ویژه کند. مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در پایان با اشاره به اهمیت تعاملات بین حوزه و دانشگاه در زمینه علوم انسانی، اظهار داشتند: ایجاد الگوی جدید برای تعامل حوزه و دانشگاه فعالیت دیگری است که دبیرخانه میتواند آن را پیگیری کند و برای آن برنامهریزی و برنامهسازی نماید.