معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مکانیزم درج قیمت کالا توسط توزیع کننده و حذف قیمتگذاری کارخانهها شفافسازی و رقابتیتر شدن بازار را به دنبال دارد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، یدالله صادقی، با تأکید بر ضرورت شفافسازی هر چه بیشتر قیمتگذاری کالا عنوان کرد: تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای درج قیمت چند گروه کالایی توسط توزیع کنندهها و حذف قیمتگذاریها توسط تولید کنندگان به جهت شفافیت در قیمت کالاها و رقابتیتر شدن بازار بوده است. وی با اشاره به این موضوع که در مرحله نخست این طرح، قیمتگذاری چند گروه کالایی غیرضروری به عنوان پایلوت به توزیع کننده محول شده است، افزود: توزیع کننده بر اساس فاکتور خرید شرکت پخش و با اعمال ضریب سود قانونی که هیأت عالی نظارت مشخص میکند، قیمت این کالاها را تعیین و در معرض دید مصرف کننده قرار میدهد.
همچنین محصولات سلولزی و گروههای کالایی شامل شیرینی، شکلات، چیپس، پفک و سایر تنقلات که غیرضروری و از حساسیت کمتری برخوردار هستند، در مرحله اول شامل این طرح میشوند. معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تخفیفات اعمال شده روی بیشتر کالاها توسط کارخانهها را غیر متعارف دانست و گفت: در شرایط کنونی در بیشتر قیمتهای روی جلد که توسط کارخانهها زده میشود، ضرایب سود به طور اصولی رعایت نمیشود و حقوق مصرف کننده به نوعی ضایع میشود که با تصمیم جدید گرفته شده قیمت کالاها از کارخانه تا مرحله عرضه کانالیزه میشود و توزیع کنندگان بدون دغدغه درج قیمت کالا توسط کارخانه، کالاها را با قیمتی رقابتی و پایینتر از قبل به مصرف کننده ارایه میدهند. صادقی با اشاره به اینکه کالاهای در نظر گرفته شده در مرحله پایلوت کالاهای صنعتی محسوب میشوند، گفت: این کالاها در کارخانه تولید و بسته بندی و توسط شرکت پخش توزیع میشوند، اما درج قیمت بر خلاف گذشته به جای اینکه توسط کارخانه صورت گیرد، به عهده توزیع کننده گذاشته شده است.