بعد از معرفی کابینه دول دوازدهم بری بررسی چرایی عدم اعتماد به زنان در پست های دولتی به نظر فعالین حوزه زنان مراجعه کردیم تا شاید در این باره به جوابی برسیم.
گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو/فاطمه معالی، فعال سیاسی زنان و دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه علامه: با معرفی وزرا به مجلس شاهد یک نوع تضاد در سخنان آقای روحانی بودهایم. ایشان در اواخر دوره دولت یازدهم و همچنین در مناظرههای انتخاباتی درباره حضور بیشتر خانمها در عرصههای اجتماعی، سیاسی و به ویژه در عرصههای مدیریتی صحبتهایی کردند و این کار را وظیفه دولت میدانستند. ولی با معرفی وزرا و معاونین فقط سه زن در کابینه ایشان آنهم ب عنوان معاون حضور دارند. این در حالی است که به تناسب جمعیت زیاد خانمها باید تعدادی وزیر خانم در کابینه حضور داشته باشند وففط از آنها به عنوان معاون استفاده نکنند.
نقدی که در انتخاب خانمها برای معاونت هست اولا این که اقای روحانی صرفا از خانمهای اصلاح طلب نام بردند درحالی که ایشان میتوانستند خانمهای با استعداد سایر جناح ها را هم معرفی کنند. ثانیا تعداد کم خانمها که میتوانستند نه تنها در پست معاونت بلکه در پست وزیر نیز خانمها را انتخاب میکردند. این که چرا اقای روحانی از تعداد محدودی خانم در کابینه خود استفاده کردهاند میتوان دو دلیل مهم برشمرد؛ اول: در جناح اصلاح طلب خانمی که سابقه اجرایی و مدیریتی داشته باشد وجود ندارد. در بین این سه خانم معرفی شده (خانم ابتکار، خانم جنیدی و خانم مولاوردی) فقط خانم ابتکار سابقه اجرایی نه چندانی دارند البته خانم ابتکار هم در مسئولیت خود ناتوان بودند و در بحرانهای زیست محیطی (آلودگی هوا، آلودگی آبها و.) مدیریت لازم و کافی نداشتند. دو خانم بعدی نیز سابقه کاری و اجرایی ندارند. اقای روحانی برای انتخاب خانم هابه عنوان وزیر یا معاون باید دقت بیشتری کنند که آیا آنها سواد و دانش کافی برای قبول این مسئولیت و مدیریت آن دارند یا خیر وفقط به صرف حضور خانمها در کابینه تاکید نکنند. دلیل دوم؛ با وجود سابقه اختلاف آقای روحانی در مورد تاثیر حمایت اصلاح طلبان در پیروزی دوره قبل و همچنین این دوره، ایشان همچنان حاضر به تامین تمام پیشنهادات و نظرات اصلاح طلبان در کابینه دولت دوازدهم نیستند بلکه آقای روحانی میخواهند که به نوعی مستقل عمل کنند و برای تعیین وزرا و معاونین از پیشنهادات اصلاح طلبان به طور کامل حمایت نکنند. با وجود این که سه خانم معرفی شده اند، ولی تغییر چشمگیری در کابینه اقای روحانی صورت نگرفته، زیرا که افراد انتخاب شده همان افراد است فقط مسئولیتشان تغییر کرده است.
فاطمه رحمتی، فعال زنان و دانشجوی اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد: از دیدگاه حقوقی تمامی زنان دارای حق و حقوقی هستند که در اکثر مواقع خود از آن بی خبر اند و یا معتقد هستند قانونی که برای زنان نوشته میشود باید توسط یک زن نگارش شود و یا حتی بسیاری از زنان به دلایل نامعلوم از حق و حقوق خود اگاه اند، اما به سادگی از آن میگذرند و پی گیریهای لازم جهت فرارگیر شدن آن را ندارند. امروزه نقش مدیریتی زنان در ایران پررنگتر از گذشته میباشد. زنانی که با دوگانگی رفتار دولت مواجهه هستند. از طرفی آغوش باز دانشگاهها و سیل عظیم فارغ التحصیلان زن در حوزهی مدیریت که گویی شغل مدیریتی را در برابر اکثریت کارها برای یک زن در جامعه امروز بهتر و ارجحتر میدانند و از طرفی سخت گیری هایی در حوزهی بازار کار و استفاده عملی دور شدن از فضای تئوریک دانشگاه و دانش اندوختگی. امارها نشان میدهد طی سالهای ۸۸ تا ۹۰ دوران طلایی برای دانش اموختگان زن در ایران بوده است و بعد از آن با فراز و نشیب هایی همراه است. اما انچه مسلم است تعداد زیاد دانش آموختگان است که از عدد دومیلیون نفر هم فراتر رفته و طی چند سال اخیر این رقم از سه میلیون نفر هم گذشته است طی جدیدترین اخبار از مرکز امار نرخ بیکاری زنان بین پنجاه الی شصت درصد است که شاید دلیل بر ناامیدی فارغ التحصیلان زن در کشور و زنگ خطری برای مسئولین باشد. اشتغال زنان مانند هر مسئلهی دیگری دارای فرصتها و تهدید هایی است. فرصت هایی مانند دستمزد کمتر و تهدید هایی مانند ساعت کاری کمتر و مرخصی بیشتر وشاید در بعضی موارد توان جسمانی کمتر. اما نه ضعف جسمانی شاید اوج قدرت مدیریتی زنان را بتوان در دولت دهم یافت؛ که جز اندک اقدامات مفید این دولت، اما قابل تامل به حساب میاید. از کابینه دولت یازدهم اقای روحانی زنان موفقی مثل معصومه ابتکار الهام امین زاده زهرا احمدی پور و... را میتوان نام برد. اما سهم زنان در دولت دوازدهم چیست؟ ایا دولت اعتماد خود را نسبت به زنان و نقش انها از دست داده است؟ و یا عوامل دیگری سبب تغییر سیاستهای اقای روحانی در دولت دوازدهم شده