گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو-مرتضی شجاعی: امروز و از ساعت 11 ایران خودرو در اقدامی عجیب شروع به پیش فروش هایما اس 5 برادر کوچکتر هایما اس 7 کرده است. هایما اس 7 که از زمان مونتاژش در جاده مخصوص صدای انتقاد را میشنید، حالا با نماینده دیگری از سرزمین اژدها آمده تا بیش از پیش بحث برانگیز باشد.
هایما اس 5 هم مثل پژو 2008 قیمتگذاری نشده پیش فروش شد!
ایران خودرو که قرار بود با گشایشهای نصفه و نیمه ارتباط با کشورهای صنعتی، مسیر تولید و انتقال دانش و تکنولوژی را فراهم کند، باز اقدام به پیش فروش خودروهای چینی کرد. جالب اینجاست که قیمت نهایی این خودرو تعیین نشده و مردم باید بدون اطلاع از قیمت فقط وجهی را بابت پیش خرید پرداخت کنند تا در زمان صدور دعوتنامه متوجه قیمت جنسی که خریدهاند بشوند. همین اتفاق در پیش فروش پژو 2008 هم رخ داد.
به هر جهت ایران خودرو پیش فروش هایما اس 5 توروبو را با موعد تحویل دی تا اسفند سال جاری و با پیش پرداخت 37 میلیون تومان و سود مشارکت 16 درصد آغاز کرده است و تا صدور دعوتنامه برای خریداران باید منتظر تعیین قیمت نهایی آن بود.
سوال اینجاست که با توجه به تنوع و تعدد خودروها در این کلاس سواری و این بازه قیمتی چه لزومی بر سرمایهگذاری برای واردات خودروهای چینی وجود دارد؟ از جک اس 5 دندهای و اتوماتیک گرفته تا پژو 2008، از هایما اس 7 و چانگان cs35 تا برلیانس v5 و رنو کپچر همگی پروژههایی هستند که هزینه سنگینی برای راه اندازی خطوط تولید و مونتاژ بر اقتصاد کشور تحمیل کردهاند و همچنان شوق در ورود چینیها برای آبی پوشان وجود دارد!
مردم اما میخواهند در کنار افزایش تیراژ تولید برای محصولات با کیفیت، خدمات پس از فروش مطمئنی داشته باشند تا بعد از یکی دو سال گذر از عمر خودروهایشان برای پیش پا افتادهترین خدمات پس از فروش سر درگم نشوند.
در پایان بد نیست بدانید گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو قیمت این کراس اور چینی را در محدوده 70 تا 75 میلیون تخمین میزند. اما همچنان به نظر میرسد لزومی بر واردات این گونه خودروها نیست و بازار بیشتر تشنه تولید خودرو برای اقشار کم درآمد جامعه و انتقال دانش و تکنولوژی از صاحب سبکهای صنعت خودروسازی است.