نقاش آیینی در برنامه «چهل چراغ» از روضه خوانی به زبان نقاشی گفت.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ «حسن روح الامین» در برنامه شب گذشته روبروی محمدرضا شهیدی فرد نشست تا از لحظات عاشقانهای بگوید که منجر به ثبت تابلوهای گرانقدری از هنر آئینی و دینی شد.
محمدرضا شهیدی فرد با اشاره به توجه اهل نظر نسبت به هنر نقاشی، از «حسن روح الامین» درباره آغاز شکل گیری قصه کربلا در نگاه این هنرمند چیره دست پرسید که میهمان «چهل چراغ» پاسخ داد: «ابتداییترین هنری را که یک بچه یاد میگیرد، نقاشی است و، چون کمترین هزینه را لازم دارد، سهل الوصولتر است.
انسان از طریق نقاشی به عنوان زبان میتواند رویاهایش را بیان کند. من نقاشی نبودم که به اجبار به سمت فضای عاشورایی کشیده شوم. قبلا در فضاهای مختلف کار کردم و حتی بارها تست کرده بودم که به سمت جریانی دیگر بروم تا نقاشی آئینی برایم عادت نشود و بدون توجه این کار را انجام ندهم.
اما واقعیت این است که بدون همه تعارفات کارهای غیرعاشورایی به من مزه نمیدهد.» «روح الامین» که یکی از نامزدهای هنرمند انقلابی سال بود با تاکید بر این که نقاشی برای عاشورا لذتی ویژه دارد، ادامه داد: «احساس میکنم در این جریان عمرم را هدر نمیدهم. البته توهین به افرادی نمیکنم که در فضاهای دیگری کار میکنند.»
محمدرضا شهیدی فرد با اشاره به ریشه داربودن هنر آئینی در کشورمان، از میزان تاثیرپذیری هنر نقاشی در جهان معاصر از میهمان «چهل چراغ» پرسید که حسن روح الامین پاسخ داد: «فکر میکنم جای هنر آئینی همچنان خالی است. مدیومهای مختلفی مانند شعر و موسیقی و سینما برای بیان واقعه کربلا وجود دارد، اما من احساس میکنم کوتاهترین زمان برای انتقال بیشترین اطلاعات هنری در نقاشی اتفاق میافتد.»
خالق «آخرین سرباز لشگر» با تاکید بر تاثیرگذاری شگرف هنر نقاشی در نگاه مخاطبان، هنر عاشورایی را یک روضه خوانی دانست و افزود: «با تصویر میتوان بیان جامع تری از واقعه عاشورا صورت داد. کلام نقاشی بسط و گسترش بیشتری دارد. خیلی خودمانی بگویم که اصلا خودم را هنرمند نمیدانم و فقط به دنبال این هستم که یکسری از مفاهیم و روایات را که در ذهنم وجود دارد، تصویری کنم.
این انتقال باید هم جنبه احساسی داشته باشد و هم مستند و رئال باشد. ما فقط میخواهیم بگوییم اتفاقاتی در عاشورا افتاده است. وقتی سیدالشهدا به شهادت رسیده است به دیدار محبوبش میرود و ارتفاعی بالاتر از این نداریم.»
شهیدی فرد از مواجهه تاویلی با واقعه عاشورا سخن گفت و حسن روح الامین درباره اهمیت بیان مستند در هنر آئینی توضیح داد: «آیا ما میتوانیم پدیده مداحی مقتل خوانی را زیر سوال ببریم؟! در مقتل روایاتی وجود دارد که کاملا مستند است. برکاتی در این نوع بیان وجود دارد و من اگر بخواهم وارد آسمان آن اتفاق تاریخی شوم، قدم به آن نمیرسد! من باید قلم در دست بگیرم و شروع کنم و آنها برای تصویرگری کمکم کنند.»
بخش دوم گفت و گوی شهیدی فرد با روح الامین اختصاص به نمایش و توصیف برخی از آثار عاشورایی میهمان جوان و خلاق برنامه «چهل چراغ» داشت و هنگامی که مجری شناخته شده برنامه از خالق «عرش بر زمین افتاد» درباره چگونگی فهم آثار آئینی پرسید، حسن روح الامین پاسخ داد: «باید نشانه هایی برای درک مخاطب در تصویر وجود داشته باشد تا مخاطب بداند آن نقاشی مربوط به کدام واقعه است. البته مخاطب هم باید یک اطلاعات کلی درباره ماجرا پیدا کند و به دنبال اطلاعات بیشتر باشد.»
در مرور آثار عاشورایی و آئینی هنرمند جوان و انقلابی ایران هنگامی که تازهترین اثر وی که نقشی از صحنه به مقتل رفتن شهید محسن حججی بود، به نمایش درآمد حسن روح الامین درباره چرایی به نقش درآوردن تصویر شهید گرانقدر مدافع حرم گفت: «وقتی تصاویر شهید حججی را دیدم، به خودم گفتم برای این اتفاق که افتاده است من نمیخواهم کاری کنم؟ تصویر معمولی این است که تکفیریها او را کشتند، اما حقیقت این است که شهید حججی به وصالی رسیده است که تمام خلقت آرزویش را دارند.
ما اعتقاد داریم که حضرت زهرا (س) به دیدار شهدا میآید و هر شخصی که میمیرد هم امیرالمومنین (ع) را میبیند. من گفتم باید این مساله به جامعه مخاطب بازگو شود که شهید حججی کشته نشده است. برکت خونش را هم میبینیم که چه اتحادی در جامعه ایجاد کرده است. من احساس کردم یک کار تبلیغاتی باید کرد.
اصلا هنر مهم نیست و باید به قول سردار سلیمانی برای شهیدی که نماینده تمام شهدای مدافع حرم است، کاری انجام میدادم.»