نماینده سابق مجلس گفت: عدالت جنسیتی تنها باچارچوبی که در نظام اسلامی هست قابل قبول است، بعضا بدشان نمیآید که مردم مشغول این بازی با کلمات باشند و آنها کار خودشان را انجام دهند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه آلیا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون عدالت جنسیتی و تفاوت آن با برابری جنسیتی اظهار کرد: بحث در مورد این موضوع به حدود ۱۲، ۱۳ سال قبل برمی گردد از زمانی که در مرکز امور مشارکت زنان سابق یک تفکری وجود داشت که به نوعی میخواست خود را همسو و همراه با حرکت جهانی کند و برای زنان یکی دو اقدام هم انجام دادند. این اقداماتی که در آن زمان برای زنان انجام شد شاید در قد و قواره سند ۲۰۳۰ نبود، اما در همان راستا سرمایه گذاری شد و تحت عنوان «تغییر جهانی، اقدام محلی» که در واقع یک ماموریتی بود از طرف بعضی از مجامع جهانی که «تغییر جهانی» را مطرح میکردند و امروز نیز ذیل سند ۲۰۳۰ «دگرگونی جهان ما» را مطرح میکنند.
وی در ادامه افزود: این در واقع یک حرکت حساب شده و برنامه ریزی شده است و باید گفت: کنوانسیون رفع تبعیض از زنان با یک سلسله از این فعالیتها تحت عناوینی در ظاهر اشکالی ندارند به فعالیت میپردازند در واقع ظاهر این فعالیتها بدون مشکل است، اما یک عده فمنیستهای اسلامی یا بعضا فعالان حوزه زنان با تفکر خاصی پیگیر این موضوع هستند و این فعالیتها نیز در راستای همان تفکر خاص پیگیری میشود با ظاهری بدون اشکال.
فاطمه آلیا تصریح کرد: در همان دوران اتفاقا بحث برابری جنسیتی در داخل کشور به صورت جدی مطرح بود در واقع مصوبات مجامع بین المللی هم مطالبه میشد تا اینکه خانمهای انقلابی مجلس هفتم روی این موضوع تمرکز کردند و تعدادی از بانوانی که در شورای فرهنگی اجتماعی آن زمان فعال بودند همین طور نمایندگان مجلس دوره هفتم نیز بودند این موضوع را بررسی کردند.
وی در ادامه با اشاره به سخنان امام گفت: از سال ۴۰ به بعد نظر صریح حضرت امام و فقه اسلامی که در این مورد مطرح و تاکید شد این بود که برابری کامل بین زنان و مردان خلاف اسلام است. البته توضیحا همه این را میدانند که همگان مقابل قانون از حقوق یکسانی برخوردارند، اما زمانی که مفهوم برابری جنسیتی مطرح میشود این معنی تبیین میگردد که زن و مرد هر دو با هم یکسانند، ولیکن با مطرح کردن مفهوم عدالت جنسیتی خود به خود تفاوتهای این دو واژه با هم آشکار میشود.
آلیا ادامه داد: اولا هر نوع مفهومی که مطرح میشود، باید پیگیری و تبیین آن مفهوم را در دایره اسلام و فقه اسلام و فرهنگ اسلامی جستجو کنیم و الا خود مفهوم عدالت خیلی از سندهای حقوق بشری هم این مفهوم را در خود دارند، ولی در تفکر کسانی که این نوع مفاهیم را مطرح میکند بسته به نوع جهان بینی و نگاهی که به انسان دارند یا امانیسم هستند، یا سکولار یا لیبرال عدالت را مطرح میکنند، اما در واقع مفهوم دیگری مد نظرشان است. در مورد عدالت جنسیتی، چون در نشستهای بین المللی بعضا حضور داشته ام گاهی دیدهام که خود آنها میگویند اتفاقا عدالت جنسیتی ایجاب میکند که برابری جنسیتی به وجود بیاید و در واقع آنها عدالت جنسیتی را همان برابری جنسیتی میدانند.
وی در ادامه اذعان داشت: در مجلس هفتم که این موضوع مطرح شد، در انتشاراتی که در وزارت خارجه هم بود جمهوری اسلامی به واژه عدالت جنسیتی تکیه کرد و زمانی که با نمایندگان زن مجلس خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم در همان جلسه بحث عدالت جنسیتی مطرح شدو تفاوت آن با برابری جنسیتی رهبری فرمودند: اتفاقاتی همین عدالت جنسیتی درست است منتهی در دایره فرهنگ و فقه اسلامی که عدالت در جای خودش قرار بگیرد.
فاطمه آلیا ادامه داد: بعدها عدهای آمدند مطرح کردند که واژه عدالت جنسیتی ابهام دارد یا ندارد این قضایایی بود که تا امروز گذشته است، اما در حال حاضر اگر اسم این موضوع را بگذاریم عدالت اسلامی یا برای اسلام یا حتی اسمش را جهاد اسلامی یا هر اسمی بگذاریم مسئله اینست که یک حقیقت و یک واقعیت را مخصوصا زنان جامعه، کارشناسان حوزه زنان و خانواده و رسانهها به این توجه داشته باشند که مطرح کردن بحث عدالت جنسیتی اخیرا سرگرم کردن این گروهها به این واژه است، فی الواقع باید گفت: هر واژهای را مطرح میکنیم آنها کار خودشان را میکنند یعنی هدفشان از طرح این واژهها سرگرم کردن این گروه هاست و گرنه آنها تفکر خودشان را دارند و آن تفکر هم این است که به هر قیمت در دورهای که این پستها را دارند تفکر فمینیستی را به هر اسمی در جامعه محقق کنند.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: من میخواهم تذکر بدهم به بعضی از دلسوزان که خواسته و ناخواسته به این مسئله بها میدهند این مسئله قابل چالش و نزاع نیست. عدالت جنسیتی تنها باچهارچوبی که در نظام اسلامی هست قابل قبول است، بعضا بدشان نمیآید که مردم مشغول این بازی با کلمات باشند و آنها کار خودشان را انجام دهند. اتفاقا مطالبات اصلی در حال حاضر دو فعالیت پیگیری میشود یکی دعوا بر سر عدالت جنسیتی یا برابری جنسیتی در حالی که هم ما میدانیم هم آنها که تعهداتی را درباره ماموریت هایی که در مورد مطالبه سازمان ملل یا کمیسیون مقام زن هست را دنبال میکند یا میتوانیم بگوییم گام پنجم سند ۲۰۳۰ را اجرا میکنند و کاری هم به اسم آن ندارند. این چالشها در واقع مطالبه اساسی ما از خانمها و همه کسانی است که در دولت مشغول کار هستند و رسانه هایی که کار میکنند این است که این مسئولین اول برداشتهای خودشان را از این واژهها بگویند.
وی تصریح کرد:ما در گذشته تجربه داشتیم که یکی از همین مسئولین متنی را آماده کرده بود و برای همین موضوع که در متن انگلیسی اش واژه مطلوب و مقبول همان مجموعه بین المللی را در ترجمه فارسی برای فریب افکار عمومی واژه دیگری را گذاشته بود. در جامعه همچنان معتقدیم ضمن اینکه همه آحاد جامعه از حقوق برابر در مقابل قانون برخوردارند ضمن اینکه میزان فعالیت و مشارکت برای زنان فرهیخته متخصص و التزام به قانون اساسی در کشور باید برقرار شود. اما این نوع افراط و تفریطها و بازی دادن زنان در جامعه و عملکردها به ماموریتهای بین المللی که داریم.
وی با اشاره یه اینکه باید خودمان دست به کار شویم گفت: همیشه نباید مثل سند ۲۰۳۰ منتظر باشیم رهبری وارد شوند و اتفاقا ما انتظار داریم همه این فعالیتها برای مردم شفاف شود و معاونت زنان در ریاست جمهوری برای این کار برنامه هایش را ارایه دهد و بگوید برنامه اش مخصوصا برای بحران هایی که داریم مثل افزایش طلاق، ازدواج و... چیست و برنامه ارائه بدهند.