همکاریهای سه جانبه راه آهن ایران، ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران در قالب برنامههای آموزشی و پژوهشی انجام میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت، نشست خبری در خصوص همکاریهای سه جانبه راه آهن جمهوری اسلامی ایران، راهآهن ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران (دورههای بیستگانه)، سه شنبه هجدهم مهرماه ۱۳۹۶ در دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه برگزار شد.
این کنفرانس با حضور رئیس روابط بین الملل راه آهن ایتالیا) پروفسور Nino Cingolani، برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ستاک مدیر کل مرکز آموزش و تحقیقات شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و فاضل رئیس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست، فاضل رئیس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت، گزارشی از روند و نحوه برگزاری دوره مشترک آموزشی این دانشکده و راه آهن ایتالیا ارائه کرد.
وی اشاره کرد: این دورهها با هدف انتقال مهارت و دانش فنی در قالب ۲۰ دوره برای افراد دارای حداقل ۱۰ سال سابقه کار در راهآهن و در دو شکل حضوری و غیرحضوری برگزار میشود و طی آن، ۷۰۰ نفر با طی دوره آموزشی، مدرک معتبر دانشگاه دریافت میکنند.
رئیس دانشکده مهندسی راه آهن افزود: تمامی دورهها به صورت دو زبانه توسط یک یا دو مدرس ایتالیایی و یک مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران به صورت همزمان برگزار میشود.
وی در پایان از زحمات پور سید آقایی مدیر عامل سابق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و محمدزاده مدیر عامل فعلی و اساتید و برگزار کنندگان دورهها تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه جلسه برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت، به مسئولان راه آهن ایران و ایتالیا و همکاران حاضر در جلسه خوش آمد گفت و افزود: در برخی از کشورها مانند روسیه، شرکت راه آهن، دانشگاه راه آهن وابسته به خود دارد که علاوه بر دیگر دانشکدههای مهندسی راه آهن دیگر دانشگاهها مستقیما زیر نظر راه آهن فعالیت میکنند.
وی افزود: در ایران، دانشگاه مستقلی برای شرکت راه آهن نداریم، ولی دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران که با حمایت و کمک شرکت راه آهن تاسیس شده، بازوی علمی- تخصصی و تحقیقاتی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود و این نقش را ایفا میکند.
رئیس دانشگاه علم و صنعت در زمینه برگزاری دورههای مشترک آموزشی گفت: ما به عنوان نهاد دانشگاهی در اجرای این دورهها همکاری داریم و از آنجا که نیروی انسانی از مهمترین مولفههای عملکردی یک سازمان است، امیدواریم این پروژه به خوبی پیش برود که طبعا تاثیر بسیار زیادی در عملکرد و بهره وری راه آهن خواهد داشت.
وی ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد اجرای پروژههای مشترک دیگر با استفاده از همه ظرفیتهای دانشکده و راه آهنهای جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا باشیم.
در ادامه، پروفسور چینگالونی رئیس روابط بین الملل راه آهن ایتالیا سخنرانی کرد، وی با شبیه دانستن راه آهنهای ایران و ایتالیا، از برگزاری دورههای مشترک آموزشی در دانشکده مهندسی راه آهن ابراز خرسندی کرد و گفت: اگر مسائل خط، ناوگان، ایستگاه و ... را سخت افزار در نظر بگیریم، اگر چه این موارد برای راه آهن بسیار حیاتی هستند، باید این سختافزار در اختیار مسافرانی باشد که از این خطوط استفاده میکنند و اهمیت آن برای مسافر، رقم زدن تجربه خوب سفر است و در نگاه من، آموزش به مثابه وسیله نقلیه است که برای تبادل تجربه مورد استفاده قرار میگیرد.
رئیس روابط بین الملل راه آهن ایتالیا تاکید کرد: راه آهن ایتالیا بسیار مشتاق است کارهای اجرایی را با راه آهن جمهوری اسلامی ایران دنبال کند و اگر نگاهی به دروس راه آهن ایتالیا در این کلاسها داشته باشید میبینید که یکی از سه جنبه آن ایمنی است.
وی افزود: با توجه به رشد سریعی که راه آهن ایتالیا در سالهای اخیر داشته، زمینههای همکاری در خصوص ارائه سرویسهای سیال و پیوسته کاملا وجود دارد و ما برای این همکاری علاقه مندیم.
وی گفت: بنده با نظر ریاست دانشگاه از این نظر که باید همکاریهای آتی داشته باشیم کاملا موافقم و مایلم تعهد کامل خود را در زمینه همکاری آتی چه با راه آهن جمهوری اسلامی ایران و چه دانشگاه علم و صنعت ایران اعلام کنم.
چینگالونی ضمن دعوت از شرکت کنندگان به ایتالیا برای آشنایی حضوری با سرویسهای راه آهن آن کشور، از شرکت کنندگان در دورهها درخواست کرد نقطه نظرات خود را برای بهبود دورههای آموزشی ایتالیا منعکس کند.
در ادامه جلسه، بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از محمدزاده مدیر عامل شرکت راه آهن سخنرانی کرد.
وی گفت: تحولاتی که در سه دهه اخیر در فضای اقتصاد جهانی و مباحث تکنولوژیکی با آن مواجه بودیم از یک سو و نقش محدود راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جابجایی بار و مسافر از سوی دیگر، ضرورت بازنگری در راه آهن جمهوری اسلامی ایران را متذکر میشد.
وی اشاره کرد: حجم تجارت کالا در سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ از کمتر از ۶ تریلیون دلار، امروز به ۱۹ تریلیون دلار رسیده و ایران یکی از شاهراههای ارتباطی قطبهای اقتصادی دنیاست و لذا راه آهن جمهوری اسلامی ایران، برنامهریزی کرده نقش مهمی در ترانزیت کالا بر عهده گیرد. از سویی بر اساس قوانین و سیاستهای کلی اقتصادی کشور، سهم جا به جایی ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر داخل کشور به عهده راهآهن گذاشته شده که برای رسیدن به این اهداف لازم و روشن است باید اقدامات خیلی بزرگی انجام شود.
بیرانوند توسعه و تکمیل شبکه راه آهن کشور به ویژه با تمرکز بر کریدورهای بین المللی، راه اندازی قطارهای پرسرعت، برقی سازی خطوط، استفاده گسترده از IT و ایجاد تحول ساختاری در صنعت ریلی کشور را از جمله اقداماتی دانست که باید برای تحقق این اهداف انجام شود.
وی افزود: کشور ایتالیا خوشبختانه تجارب خوبی در این زمینهها دارد و در حال حاضر مذاکره با شرکت راه آهن ایتالیا و به پشتوانه آن شرکتهای ایتالیایی، به ویژه برای راه آهن پر سرعت در دست انجام است.