مدرسه، این بار در بدنه یک دوره آموزشی به کمک دانشجویان میآید تا جوانان، از شر انتخابهای به دور از آگاهی خلاص شوند و با شناخت خود و کسب مهارت، مصمم پا به عرصه شغل بگذارند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مریم اویسی- روزهایی که به مدرسه می رفتیم تنها تعریفی که از این واژه در ذهن متواتر می شد، کلاس درس، صف کشیدن منظم و شنیدن نصیحت های معلمان، لا به لای درس بود.درس هایی که ما را برای حضور در دانشگاه آماده می کرد.
وقتی،غول کنکور را شکست دادیم، مدرسه و خاطراتش در گوشه ای از ذهنمان بساطش را چید و هرزگاهی با عبارت یادش بخیر، سفره یادگاری های این دوران 12 ساله پهن می شد.مدرسه، میان شلوغی های پروژه دانشگاهی و کتاب و جزوه گم شد و کسی فکرش را نمی کرد که پای مدرسه به دانشگاه نیز باز شود.
دولتی یا غیر دولتی فرقی نمی کند! تعداد زیادی از دانشجویان به محض فارغ التحصیلی تازه به فکر آینده شغلی می افتتند. در این میان عده ای رو به اولین شغل پیشنهادی با درامد مناسب می آورند و بعد از مدتی، حضور در محیط کاری برایشان آزار دهنده و فرسایشی می شود. عده ای هم سردرگم از اینکه نمی توانند انتخاب درستی باشند، پریدن از شاخه های مختلف را به یک شغل ثابت ترجیح می دهند.
مدرسه، این بار در هیئت یک دوره آموزشی به کمک دانشجویان می آید تا جوانان ، از شر انتخاب های به دور از آگاهی خلاص شوند و با شناخت خود و کسب مهارت، مصمم پا به عرصه شغل بگذارند.
مدرسه ای در دل فنی ترین دانشگاه ایران
دانشگاه صنعتی شریف که با فعالیت های متعدد و متفاوتش در حوزه های کارآفرینی و خلاقیت توانسته میان دانشگاه های برتر ایران، یک سر وگردن بالاترباشد. این بار هم دست به کار شده و مدرسه ای برای کسب مهارت و آموزش های لازم به دانشجویان را تاسیس کرده است.
طرح "مدرسه اشتغال شریف" از پروژه های اصلی "مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف" است. این مرکز که هم اکنون تحت نظارت معاونت پژوهشی دانشگاه شریف قرار دارد، سال 1379 با همکاری دانشکدهی مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شد و از همان ابتدای تولدش فعالیتهای مختلفی را در حوزههای تحقیقاتی، توسعه سرمایههای انسانی، برگزاری کارگاههای آموزشی - ترویجی در دانشگاه صنعتی شریف و دیگر دانشگاهها، شرکتها و موسسات مختلف، در حوزه کارآفرینی انجام داد.
برای آشنایی بیشتر با فعالیت های مدرسه اشتغال شریف، سراغ مدیر این مجموعه رفتیم سحر احمدی، مدیر مدرسه اشتغال شریف از ابتدای شکل گیری ایده تا به بار نشستن نتیجه را تشریح کرد .
ازکجاآمده ام/ به کجا می روم آخر؟
احمدی درباره ایده شکل گیری مدرسه اشتغال شریف توضیح داد: شروع کار ما با یک سوال اساسی بود سوالی که همیشه در اتاق ارائه پروژه و یا پایان نامه با دانشجویان همراه بود سوالی که زمانی که دانشجویان می خواستند اولین شغل خود را انتخاب کنند و یا وقتی می خواستند برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی انتخاب داشته باشند همیشه از خود می پرسیدند سوال این بود: می خواهی به کجا بروی و با موقعیتی که در حال حاضر داری از آینده چه چشم اندازی داری؟
وی افزود: وقتی دانشجویان با اساتید خود درباره پروپزال صحبت می کنند همیشه سوالی که به نقطه مطلوب زندگی برمی گردد برای آنها وجود داشته و جواب این سوال برای انتخاب شغل نیز اهمیت زیادی دارد.
مدیر مدرسه اشتغال شریف ادامه داد: ما در مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف به این فکر افتادیم تا به دانشجویان در پیدا کردن جواب این سوال کمک کنیم البته بیشترین وزنه کمک ما در حوزه کسب و کار و انتخاب شغل به دانشجویان می باشد. فاصله پیشرفت دانشجویان در شغل و دانشگاه باید کم می شد و می خواستیم زمانی که پروژه هایی از طرف صنعت به دانشگاه سپرده می شد دانشجویان بتوانند با انتخاب درست در آن موفق باشند.
مدل ایرانیزه دوره های کسب وکار
وی با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای دنیا چشم انداز روشنی برای آینده جوانان ترسیم می کنند، گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، آینده نگری، مهارت آموزی، ایجاد نمایشگاه های کسب و کار، اتاق های مشاوره همه و همه برای یک انتخاب درست توسط دانشجویان و جوانان تلاش می کنند و جای خالی این مدل در ایران احساس می شد به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با یک مدل بومی جوانان ایرانی را برای یک انتخاب مناسب کمک کنیم.
در این مدرسه نه تنها موفقیت دانشجویان بلکه شکست ها و دلایل عدم موفقیت دانشجویان را نیز آنالیز می کنیم تا در مسیر حرفه ای قدم بردارند
احمدی تصریح کرد: بر همین اساس مدرسه اشتغال شریف شروع به کار کرد و از سال 89 به صورت دوره های آموزشی در حوزه کارآفرینی و مهارت آموزی با دانشجویان این دانشگاه در ارتباط بودیم و سلیقه و نتایج آنالیز دانشجویان باعث شد تا بتوانیم از سال گذشته مدرسه اشتغال شریف را به صورت کامل راه اندازی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه این مدرسه کامل ترین اکوسیستم کارآفرینی را در بین دانشگاه های کشور دارد، گفت: در این مدرسه نه تنها موفقیت دانشجویان بلکه شکست ها و دلایل عدم موفقیت دانشجویان را نیز آنالیز می کنیم تا در مسیر حرفه ای قدم بردارند چرا که یکی از معضلات مهم این مسئله است که افراد در بازه زمانی 30 تا 40 سالگی و پس از آنکه وارد یک کار حرفه ای شدند تازه متوجه می شوند که آیا این شغل مناسب آنهاست یا خیر در حالی که در 20 تا 30 سالگی تنها دانش می آموزند و حتی اگر در کلاس های خلاقیت و کارآفرینی شرکت کنند تاثیرات این کلاس ها تا چند روز بعد از حضور در کلاس است و به فراموشی سپرده می شود.
مدیر مدرسه اشتغال شریف ادامه داد: لذا به این نتیجه رسیدیم که از برگزاری کلاس ها و آموزش های مختلف و بازدیدها اهداف متناسب برای دانشجویان شکل نمی گیرد و آنها نمی توانند مسیر حرفه ای را بشناسند ما به جای آنکه جوانان و دانشجویان مان وارد دنیای پر از اتفاق شغلی شوند و سردرگم در این راه باشند به آنها می گوییم که اول باید خودشان را بشناسند و پس از تجربه متوجه شوند که در کدام حوزه می توانند بهتر فعالیت کنند.
دانشجویان هم باید دست به آچار شوند وی با اشاره به اینکه ما به دانشجویان می گوییم که باید دست به آچار شوند و در میدان عمل حاضر شوند، گفت: تنها خودشناسی و انتخاب مسیر به عهده ما نیست و ما از دانشجویان می خواهیم تا با وارد شدن در فعالیت های شغلی هم خودشان را بهتر بشناسند و هم ببینند که چند مرده حلاجند.
احمدی به تشریح دوره های مدرسه اشتغال شریف پرداخت و گفت: بعد از اینکه دانشجویان حاضر در مدرسه شریف توانستند تا حدودی از خود شناخت داشته باشند باید انتخاب کنند که به کدام حوزه شغلی روحیات نزدیک تری دارند به عنوان مثال در استارت بیزنس به افراد علاقه مند می گوییم که برای کارآفرینی ابتدا به کارآفرینی درون سازمانی روی بیاورند تا با شناخت توانایی های خود اقدام به کارآفرینی کنند البته در این دوره ها به دانشجویان هیچ برچسبی زده نمی شود و تمامی انتخاب ها به عهده خودشان است.
فردی با عنوان مربی در کنار دانشجویان در این دوره ها قرار دارد که تنها گفته های دانشجویان را می شنود و با سوال های درست به آنها کمک می کند تا کشف کنند برای چه فعالیتی مناسب تر هستند در کنار این مشاوران نیز سعی می کنند با نگاه به گذشته دانشجو به وی کمک کنند تا انتخاب درستی انجام دهد.
وی به راهنمایان دانشجویان در مسیر انتخاب شغل اشاره کرد و گفت: فردی با عنوان مربی در کنار دانشجویان در این دوره ها قرار دارد که تنها گفته های دانشجویان را می شنود و با سوال های درست به آنها کمک می کند تا کشف کنند برای چه فعالیتی مناسب تر هستند در کنار این مشاوران نیز سعی می کنند با نگاه به گذشته دانشجو به وی کمک کنند تا انتخاب درستی انجام دهد. همچنین تست رفتارشناسی هم از دانشجویان گرفته می شود که هم خودشان را بیشتر بشناسند و هم بتوانند کار تیمی مناسبی را ارائه دهند.
آموزش مهارت، از تعامل تا مدیریت زمان
احمدی در ادامه تصریح کرد: بعد از آنکه دانشجویان به شناخت نسبی از خود رسیدند باید مهارت های نرم را یاد بگیرند این مهارت ها مهارت هایی است که در فضای شغلی برای آنها مفید خواهد بود به عنوان مثال یک فرد خویش فرما باید یاد بگیرد که چگونه با مدیر و دیگر افراد در محیط کار تعامل داشته باشد و مدیریت زمان نیز بیاموزد. لذا مهارت های ارتباطی و برقراری تعادل بین کار و زندگی از مهارت هایی است که در این دوره به دانشجویان آموخته می شود در کنار آن پروژه تیمی هم به دانشجویان واگذار می شود که دانشجویان در این پروژه باید مشکلی را که در دانشگاه مشاهده کردند و آنها را آزار داده برطرف کنند.
14 پروژه حل مشکلات دانشگاه،دستاورد دوره قبلی مدرسه
وی به تشریح نمونه های حل مشکلات دانشگاه توسط دانشجویان پرداخت و گفت: سال گذشته 14 مشکل توسط تیم های مدرسه اشتغال شریف حل شد به عنوان مثال یکی از مشکلات مشکل پارک کردن ماشین اطراف دانشگاه بود چرا که محدوده مشخصی برای آن وجود نداشت و فرد اگر در جای غیرقانونی اتومبیل خود را پارک می کرد در بازگشت توسط پلیس توقیف شده بود به همین دلیل دانشجویان دست به کار شدند و خودشان محدوده های مناسب برای پارک اتومبیل را مشخص کردند و تنها کاری که ما انجام دادیم بحث نامه نگاری با شهرداری و نیروی انتظامی بود.
نکته جالب این بود که ما هیچ هزینه ای را به دانشجویان پرداخت نمی کنیم و آنها باید منبع درآمدی برای انجام این پروژه پیدا کنند که این منبع می تواند رایزنی با قسمت های مختلف دانشگاه باشد.
مدیر مدرسه اشتغال شریف ادامه داد: نمونه دیگر کلاسی بود که در آن دوره مدرسه اشتغال شریف برگزار می شد که نه تهویه و نه سقف کاذب داشت. دانشجویان در یک تیم با پیمانکار مجدد قرارداد بستند و این مشکلات را مرتفع کردند نکته جالب این بود که ما هیچ هزینه ای را به دانشجویان پرداخت نمی کنیم و آنها باید منبع درآمدی برای انجام این پروژه پیدا کنند که این منبع می تواند رایزنی با قسمت های مختلف دانشگاه باشد.
وی اضافه کرد: تغذیه سالم در دانشگاه و سامان دادن کاغذهای سفیدی که در دانشگاه به هدر می رفت از دیگر پروژه های دانشجویان دوره قبل بود. این دانشجویان حتی توانستند سیستمی را تعبیه کنند تا تاسیسات از خرابی تهویه در کلاس های درس مطلع شود.
ظرفیت محدود مدرسه اشتغال شریف
مدیر مدرسه اشتغال شریف با اشاره به ظرفیت محدود پذیرش در این مدرسه گفت: ما بیش از 800 نفر را به عنوان رزرو پذیرش کردیم که پس از گذراندن فیلترهای مختلف تنها 100 نفر را برای حضور در کلاس ها پذیرفتیم. دوره های مدرسه اشتغال شریف هم کلاس های تئوری، هم کارگاه و هم فعالیت های تیمی و انفرادی دارد و در فعالیت های تیمی افراد را به تیم های 5 الی 7 نفره تقسیم می کنیم.
گذر از سه فیلتر برای عضویت در مدرسه
وی در مورد روند ارزیابی دانشجویان متقاضی حضور در این دوره ها توضیح داد: سه فیلتر برای انتخاب دانشجویان در نظر گرفته ایم که اولین فیلتر این است که باید افراد دانشجوی سال چهارم به بالا باشند همچنین از حامیان که شرکت های بزرگ هستند انتظارات شان از نیروهای فعال را جویا می شویم تا براساس آن برای دانشجویان پرسش نامه ای تهیه کنیم لذا در کنار تهیه سنجش شغلی از حامیان پرسش نامه ای هم توسط دانشجویان پر می شود.
احمدی در ادامه گفت: سومین فیلتر مصاحبه حضوری است که این مصاحبه شغلی برای ارزیابی میزان انعطاف پذیری و پذیرش دانشجو می باشد البته اگر شخصی در این مصاحبه حضور بیابد که قصد خروج از کشور داشته باشد و به هیچ عنوان از این تصمیم بازنگردد مسلما در این دوره ها پذیرفته نمی شود.
همچنان به فضای اوستاشاگردی پایبندیم
مدیر مدرسه اشتغال شریف با اشاره به برگزاری دوره های کارآموزی گفت: ما همچنان به فضای اوستا شاگردی اعتقاد داریم البته این فضا در دنیای امروز در حال فراموشی است اما باید فرد متقاضی کار در کنار افراد خبره قرار بگیرد تا از تجربیات آنها استفاده کند و حتی از مسیرهایی که فرد توانسته آنها را کوتاه تر کند نیز آگاه شود لذا 100 ساعت کارآموزی برای دانشجویان این دوره در نظر گرفته شده است.
خوشبختانه امسال توانستیم از دانشجویان دیگر دانشگاه های تهران هم برای این دوره ها پذیرش کنیم دانشجویانی از دانشگاه های شهیدبهشتی، امیرکبیر و حتی دانشگاه های آزاد در این دوره شرکت کرده اند.
وی تصریح کرد: در دوره اول نیز 100 نفر پذیرفته شدند و متاسفانه ظرفیت اندکی برای پذیرش دانشجویان داریم اما خوشبختانه امسال توانستیم از دانشجویان دیگر دانشگاه های تهران هم برای این دوره ها پذیرش کنیم دانشجویانی از دانشگاه های شهیدبهشتی، امیرکبیر و حتی دانشگاه های آزاد در این دوره شرکت کرده اند.
درخواست وزارت علوم برای تشکیل مدرسه اشتغال در دانشگاه ها مدیر مدرسه اشتغال شریف با اشاره به اینکه این مدل، الگوی قابل قبولی برای تدریس دوره های مهارت آموزی و کارآفرینی بوده است، گفت: بر همین اساس وزارت علوم از ما خواسته تا برای دانشگاه های دیگر نیز مدلی ارائه دهیم تا در دانشگاه های کشور این مدارس برگزار شود.
وی در خصوص هزینه شرکت در مدرسه اشتغال شریف گفت: در دوره اول حدود 300 هزار تومان از دانشجویان متقاضی اخذ شد که امسال این رقم به 600 هزار تومان رسیده است البته این نکته مهم را فراموش نکنیم که هزینه برگزاری این دوره ها برای هر کدام از اعضای مدرسه دو و نیم تا سه میلیون تومان می باشد که دانشگاه و حامیان این هزینه را متقبل می شوند به همین دلیل با وجود آنکه متقاضی زیادی برای شرکت در این دوره ها وجود دارد اما نمی توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم.
احمدی در خصوص اساتید و مربیان دوره های مهارت آموزی مدرسه اشتغال شریف توضیح داد: تمامی مباحثی که در این دوره ها ارائه می شود به روان شناسی مثبت و روان شناختی بازمی گردد و لذا افرادی را از دانشکده مدیریت شریف انتخاب کردیم اما مربیان ماهر و موفقی که هم در صنعت و هم در دانشگاه فعالیت دارند را برای این کار انتخاب کرده ایم در دوره اول هفت حامی داشتیم که از همان روزهای اول برگزاری در کنار دانشجویان به معرفی شرکت و معرفی برندینگ پرداختند.
بازدهی44درصدی مدرسه اشتغال شریف در سال گذشته وی اظهار داشت: دوره های مدرسه اشتغال شریف دوره های 9 ماهه است که سال گذشته یک سال کامل برگزار شد بازخوردهایی که از سال گذشته دریافت کردیم جالب بود و 55 درصد شرکت کنندگان در پروسه جذب و استخدام قرار دارند و 10 درصد تمایلی به جذب و استخدام نداشتند و تصمیم گرفتند تا ایده هایشان را به تجاری سازی برسانند این افراد حقوق های میلیونی شرکت های بزرگی مانند مپنا را رد کردند تا به ایده های خود بال و پر دهند در نتیجه در مجموع 44 درصد خروجی داشتیم.
برخی از اعضای مدرسه به تغییر رشته فکر کردند و از رشته های فنی به MBA، پزشکی و فلسفه روی آوردند حتی یکی از دانشجویان دختر به این نتیجه رسید که به شهر خود بازگردد و اصلا در بازار شغلی به دنبال شغل نباشد چرا که با شناخت روحیاتش به این نتیجه رسید که باید از فعالیت های شغلی دور بماند.
مدیر مدرسه اشتغال شریف ادامه داد: برخی از اعضای مدرسه به تغییر رشته فکر کردند و از رشته های فنی به MBA، پزشکی و فلسفه روی آوردند حتی یکی از دانشجویان دختر به این نتیجه رسید که به شهر خود بازگردد و اصلا در بازار شغلی به دنبال شغل نباشد چرا که با شناخت روحیاتش به این نتیجه رسید که باید از فعالیت های شغلی دور بماند.
وی با اشاره به اینکه هدف ما فقط تغییر در دانشجویان نیست، گفت: هدف ما این است که دانشجویان خودشان را بشناسند و انتخاب هایی داشته باشند که آنها را راضی و خوشحالم می کند این انتخاب ها چون در کنار مشاوران و مربیان انجام شده انتخاب های درستی هستند.
قول صاحبان صنایع برای پرداخت پاداش به دانشجویان احمدی در پایان خاطرنشان کرد: برای دور دوم با شرکت های بزرگ رایزنی انجام شده و می خواهیم مشکلات صنعتی به عنوان پروژه برای دانشجویان تعریف شود تا با حل این پروژه ها به جامعه نیز کمکی شده باشد خوشبختانه حامیان دوره دوم مدرسه اشتغال شریف و شرکت های بزرگ از این امر استقبال کردند و حتی این قول را داده اند به محض رفع مشکلات صنعت به دانشجویان پاداش نیز اعطا شود