رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: آیتالله جوادی آملی نظریهپرداز عرصههای ناگشوده انقلاب و نظام است که اگر وی را محقق اصفهانی ثانی بخوانیم سخنی ثواب بر زبان آورده شده است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ آیتالله علی رشاد ظهر امروز در همایش ملی "فلسفه عرفان، با تأکید بر آرای علامه ذوفنون حضرت آیتالله جوادی آملی" که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد، اظهار داشت: بزرگترین متفکر و فیلسوف صدرایی قرن حاضر آیتالله جوادیآملی بوده که تمام اساتید و بزرگان فلسفی کشور نیز مرهون اندوختههای علمی وی هستند.
وی با بیان ایجاد تحولی نوین توسط آیتالله جوادی آملی در اندیشههای حکمت صدرایی، افزود: اندیشهها و آرای بدیع و جدید ایشان میتواند حکمت صدرا را با تحولی نوین روبهرو کند، همچنین آیتالله جوادی آملی جلودار و پیشتاز در عرصه حکمت نو صدرایی است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: همانگونه در جهان غرب شاگردان کانت با حفظ جوهره اصلی فلسفه وی تحول و افاضاتی بر عقاید وی کردند که نو کانتیسم شهرت دارد، فلسفه صدرایی نیز با علامه طباطبایی نو شد و در روزگار بعدی نیز با تلاشهای فلاسفهای مانند آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی تکامل بیشتری به خود گرفت.
رشاد تأکید کرد: جلودار و پیشتاز خواندن آیتالله جوادی آملی در حکمت صدرایی بههیچوجه حرف گزافهای نیست، چراکه عمیقترین و دقیقترین فیلسوف اندیشه صدرایی در قرن حاضر وجود با برکت وی بوده که علاوه بر فهم منطقی و عمیق پیامهای فلسفه صدرا ابداعات بدیع و تفاسیر دقیقی نیز از آن ارائه کرده است.
وی محتوای غنی و پربار تفاسیر آیتالله جوادی آملی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: حقیقت مطلب این بوده که وی پرچم قله تفسیر را برافراشته و در این زمینه در اوج ایستاده و چنانچه کتاب "تفسیر تسنیم" وی جانهای تشنه را به خود میخواند و آنها را سیراب میسازد، و به تعبیر خود ایشان تفسیر تسنیم، المیزان فارسی نه فارسی المیزان بوده، چراکه وی این تفسیر را بر اساس نیازهای روز جامعه نگاشته است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: اگر وی را محقق اصفهانی ثانی بخوانیم سخنی ثواب بر زبان آورده شده است، همچنان که تفسیر موضوعی ایشان سرشار از گزارهها و ابداعات بدیع و نو بوده که در آرا و اندیشههای دیگران سابقه نداشته است.
وی عنوان کرد: آیتالله جوادی آملی نظریهپرداز عرصههای ناگشوده انقلاب و نظام است که نظرات وی در بسیاری از عرصهها به مدد و کمک انقلاب و آرمانهای درآمده و عملیاتی شده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آیتالله جوادی آملی از جمله اندیشمندانی بوده که تاریخ علم قبل و بعد از خود را به دو قسمت کاملاً متفاوت تقسیم کرده و مبانی موردنیاز بسیاری از علوم انسانی در حوزههای کاری متفاوت را بر جامعه علمی کشور عرضه داشته است.
وی تصریح کرد: نبوغ و تبحر فوقالعاده وی در ابداع و ساخت تعابیر جدید و نو برای بیان اندیشههای ناب اسلامی بسیار کمنظیر بوده که نمونههای عینی آن در بیان معانی مختلف از پیشرفت و تفاوتهای اساسی آن با مفهوم توسعه نمایان است.
آیتالله رشاد خاطرنشان کرد: در فهم و تفسیر قرآن وی بو و عطر الهام الهی بر مشام متبادر میشود و حقیقت امر این بوده که وی رنگینکمان حکمت و عرفان در جهان تشیع است و برخلاف بسیاری از ذوفنونها که انسانهای عمیقی نیستند وی انسانی عمق بین و عمیق است که به معنای نهفته و پنهان بسیاری از امور نظرکرده و درباره آنها قلمزده است.