مقیمی بر اجرای قانون هوای پاک مصوبه دولت در سال ۹۳ در خصوص کاهش آلایندهها و برنامه پنجم و ششم تاکید کرد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، کارگروه آلودگی هوای تهران به ریاست محمدحسین مقیمی استاندارتهران و با حضور عیسی فرهادی فرماندار تهران، سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس پایتخت، کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران علی پور رییس مرکز محیط زیست شهرداری و اعضای کارگروه و دستگاههای مسئول برگزار شد.
در این جلسه در راستای نشستهای کارگروه آلودگی هوای تهران که موضوع اجرای مصوبات قانون هوای پاک، مصوبه دولت در سال ۹۳ در خصوص کاهش آلایندهها و برنامه پنجم و ششم برگزار میشود استاندار تهران بر ضرورت انجام تکالیف دستگاهها براساس این قوانین و مصوبات تاکید کرد.
در این جلسه گزارشی از وضعیت تاکسیهای فرسوده و نوسازی شده در تهران ارائه شد که براین اساس؛ در سال ۹۵، ۱۱ هزار و ۵۸۳ تاکسی در شهر تهران نوسازی شده است و امسال نیز از ابتدای سال تاکنون دوهزار و ۴۶۸ تاکسی نوسازی شده است.
سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه دوربینهای تهران فقط قابلیت پلاک خوانی در محدوده زوج و فرد را دارند گفت: براساس هماهنگی میان وزارت کشور و مراکز معاینه فنی، اطلاعات در سامانهای تجمیع میشود و با همکاری ناجا مشخصات خودروها بررسی شده و برای اعمال معاینه فنی ثبت میشوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر قابلیت ۳۰۰ هزار استعلام معاینه فنی را در روز داریم که در صدد افزایش این تعداد هستیم.
رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه برخوردهای میدانی با اتومبیلهای فاقد معاینه فنی و اعمال قانون دلیل اصلی افزایش تعداد مراجعان به مراکز معاینه فنی است افزود: از اواسط مهرماه طرح برخورد با اتومبیلهای دودزا افزایش یافته است و لازم است در حوزه اطلاع رسانی در زمینه ثبت پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربینها اقدام شود.
علی پور، رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری نیز در این جلسه با بیان اینکه ۲۶ درصد تاکسیهای تهران به مرز فرسودگی رسیده اند گفت: از ۸۵ هزار تاکسی در سطح شهر تهران ۱۳ تا ۱۴ هزار تاکسی فرسوده هستند وکاتالیست ۵۰ درصد تاکسیها نیاز به تعویض دارد و بیش از ۵۰ درصد اتوبوسها در سن فرسودگی قرار دارند.
وی با اشاره به ضرورت به روز رسانی و ورود اتوبوسهای برقی و هیبریدی تصریح کرد: ۶۲۶۸ اتوبوس در تهران فعال است که بیشترین تعداد آن گازسوز و تک کابین هستند و خودرو برقی و هیبریدی سهمی در این تعداد ندارد درحالیکه هر اتوبوس برقی دو میلیارد تومان قیمت دارد.
به گفته رییس مرکز محیط زیست شهرداری تهران؛ حدود ۱۷۱۰ اتوبوس کمتر از ۸ سال سن در تهران است و تا ۵۶ درصد بیش از ۸ سال سن دارند و در فرسودگی هستند.
محمدحسین مقیمی استاندار تهران در ادامه جلسه با بیان اینکه مهمترین کار در کاهش آلایندگی توسعه خطوط مترو است که به دلیل کمبود منابع مالی شهرداری نتوانسته به برنامه برسد گفت: براساس مصوبه آلودگی هوا ۳۰ درصد حمل و نقل باید توسط خطوط ریلی انجام شود که در حال حاضر ۱۷ درصد محقق شده و به ۱۳ درصد توسعه حمل و نقل ریلی نیاز است و در حال حاضر در فصل بودجه قرار داریم و بهترین زمان برای دستیابی به این هدف است.
وی تصریح کرد: عملکرد شهرداری طی برنامه پنجم بررسی میشود و لازم است عقب ماندگیها با کمک سرمایه گذاری رفع شود.
استاندار تهران ادامه داد: همه دستگاهها براساس قانون هوای پاک، مصوبه دولت و برنامه پنجم و ششم وظایفی در کنترل و کاهش آلودگی هوا به عهده دارند که در جلسات کارگروه روند انجام این وظایف و اقداماتی که تاکنون انجام نشده است احصاء و بررسی میشوند.
مقیمی در پایان به موضوع اختصاص ۱۰ درصد ظرفیت نیروگاهها برای تولید انرژی بادی و خورشیدی براساس مصوبه دولت نیز اشاره کرد.